به مناسبت روز قلم؛

حضور وزیر ارشاد در منزل ادیب برجسته “استاد احمد سمیعی گیلانی”

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه سرپرست استانداری گیلان به مناسبت روز قلم با “احمد سمیعی گیلانی” ادیب برجسته گیلانی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عصر امروز به مناسبت فرا رسیدن ” ۱۴تیر روز قلم” سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارسلان زارع با حضور در منزل “استاد احمد سمیعی گیلانی” با ایشان دیدار و گفت و گو کردند.
سیدعباس صالحی عصر پنجشنبه در جریان سفر به گیلان و در دیدار با احمد سمیعی گیلانی گفت: شما باعث افتخار مردم ایران هستید و در آستانه روز قلم، تکلیف دانستیم تا در دیدار حضوری، از خدمات بیش از ۷۰ ساله شما در حوزه فرهنگ و ادبیات قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: شما افتخار کشور هستید و شاگردان بسیاری را تربیت کرده، تحویل جامعه داده و عمر پرثمری داشته اید.

وی جایگاه ادبیات در فرهنگ جامعه را جایگاهی والا دانست و افزود: ایرج میرزا از ادبای برجسته ایران بود و خدمات ارزنده ای در فرهنگ و ادب فارسی داشت.

صالحی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن خرید خانه هویتی – تاریخی فرخ در مشهد مقدس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این خانه تبدیل به خانه ادبیات می شود چراکه محفل فرخ، از محفل های ادبی مهم و خاستگاه ادبیات خراسان رضوی است.

فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این بازدید گفت: استاد سمیعی حلقه ادبی گیلان را تشکیل و شاگردان خوبی در دانشگاه گیلان پرورش داده است.

در این دیدار مجموعه آثار استاد فرشچیان از سوی صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمیعی گیلانی اهدا شد.

سرپرست استانداری گیلان در این دیدار احمد سمیعی گیلانی را از مفاخر برجسته استان و کشور خواند و گفت: مردم و مسوولان گیلان به سرمایه های ارزشمند انسانی خود از جمله ایشان به عنوان  چهره فرهیخته و فرهنگی و ماندگار کشور افتخار می کنند.

احمد سمیعی گیلانی نویسنده، مترجم و ویراستار برجسته در سال ۱۲۹۸ در محلۀ سنگلج تهران و در کوچۀ افشارها، در یک خانوادۀ گیلانی متولد شد.

ایشان که به عنوان پدر ویرایش شهرت یافته دارد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران با رتبۀ نخست پذیرفته شد اما به دلیل علاقه شخصی اش رشته فنی را کنار گذاشته و به تحصیل در رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران پرداخت. او از محضر اساتید معروفی چون ملک الشعر ای بهار، استاد فرزان فر، کاظم عصار، دکتر علی اکبر سیاسی و دکتر یحیی مهدوی استفاده کرد.

وی از نخستین چهره های علمی و فرهنگی کشور است که در سال ۱۳۷۰به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شده و هم اکنون سر دبیری این فرهنگستان و در سالهای اخیر مدیریت گروه ادب معاصر به ایشان محول شده است.

از جمله فعالیت های استاد سمیعی بیش از ۵۰ عنوان ترجمه، تالیفات متعدد، ویرایش بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب و دهها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی است و این ها تنها گوشه ای از ۶۰ سال کار فرهنگی این ادیب گیلانی است.

سمیعی گیلانی درکنار حرفه ویراستاری چندین کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تألیف کرد و مقاله های ارزشمندی را در مجلات متعدد به چاپ رساند. سمیعی به زبان و ادب فارسی، فرانسه و انگلیسی احاطه دارد و از آشنایی وسیع با جریانات ادبی اروپا بهره مند است. از تالیفات شاخص استاد می توان به کتاب های آیین نگارش، نگارش و ویرایش، شیوه نامۀ دانشنامۀ جهان اسلام و ادبیات ساسانی اشاره کرد. هم چنین وی ترجمه هایی چون برادرزادۀ رامو(دیدرو)، دلدار و دلباخته (ژرژ ساند)، خیال پردازی های تفرج گر انزواجو (ژان ژاک روسو) و چیزها (ژرژ برک) را  در کارنامه خود دارد که هم اینک انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ مجدد تعدادی از آن ها اقدام کرده است.

Share