در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر عنوان شد

جامعه کتابخوان در گرو کودک کتابخوان است|کتابخانه های عمومی خلاء فعالیت های فرهنگی را جبران می کند

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، کتابخانه را تنها مرکز فرهنگی موجود در بسیاری از بخش ها و مناطق روستایی دانست و اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی از حالت بده و بستان کتاب خارج شده و سعی کرده خلاء فعالیت های فرهنگی را جبران کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رضوانشهر، برگزاری اینگونه نشست ها را زمینه ساز ارتقای سطح مطالعه و کتابخوانی دانست و اظهار کرد: یکی از برکات وجودی دین مبین اسلام قرآن می باشد که به عنوان معجزه پیامبر(ص) از جنس کتاب است.

وی وجود رهبری کتابخوان و کتابدوست را یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: تنوع مطالعاتی مقام معظم رهبری و تقریظ هایی که ایشان بر برخی از آثار منتشر شده می نویسند برای همه افراد قابل تامل بوده و موجی از علاقمندی نسبت به کتاب و کتابخوانی را در جامعه ایجاد کرده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به عنایت رهبر انقلاب نسبت به نهاد کتابخانه های عمومی، عنوان کرد: رهبر انقلاب به کتابداران لقب ارزشمند «مشاور امین» را دادند و لذا این تعبیر وظیفه همکاران ما در مجموعه کتابخانه های عمومی را در عرصه ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه سنگین می کند.

کرمی با بیان اینکه شاخص های عمومی کتابخوانی در جامعه با وجود همه آفت ها و آسیب های این عرصه در حال رشد است، گفت: رشد آمارها نشان دهنده علاقمندی افراد به کتاب و کتابخوانی است و انگیزه ما را برای تلاش بیشتر در این عرصه افزایش می دهد.

وی با اشاره به شاخص های مطلوب شهرستان رضوانشهر در امر کتابخوانی، خاطرنشان کرد: شهرستان رضوانشهر در بسیاری از شاخص ها از جمله جذب عضو، گردش کتاب، امانت و پوشش فعالیت های کتابخوانی جزو برترین های استان است.

این مسئول فرهنگی ضمن قدردانی از دغدغه مندی مسئولان شهرستان رضوانشهر نسبت به مقوله کتاب و فرهنگ مطالعه، یادآور شد: بسیاری از شهرهای ما از حیث تعداد کتاب و فضای مطالعه از امکانات بیشتری نسبت به رضوانشهر برخوردار هستند، اما آمارهای رو به رشد نشان می دهد که پتانسیل و علاقمندی لازم در مردم و مسئولان این شهرستان وجود دارد و می تواند در عرصه ملی کسب امتیاز کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان کتابخانه را تنها مرکز فرهنگی موجود در بسیاری از بخش ها و مناطق روستایی دانست و اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی که از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، از حالت بده و بستان کتاب خارج شده و سعی کرده خلاء فعالیت های فرهنگی را جبران کند لذا فعالیت های فرهنگی در حوزه کودک با جدیت دنبال می شود.

وی با بیان اینکه برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب کودکان را در برابر آسیب های اجتماعی مصون می کند، افزود: جامعه کتابخوان در گرو کودک کتابخوان است و برای پایه ریزی آینده ای روشن و تحقق مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار، مادران را وارد عرصه کردیم. بی تردید اگر مادران ما کتابخوان شوند فرهنگ مطالعه به تک تک اعضای خانواده تسری پیدا می کند.

کرمی با اشاره به نقش سهم نیم درصد شهرداری ها در شاداب سازی فضای کتابخانه ای، گفت: نهاد کتابخانه های عمومی و شهرداری ها دو مرکز ارائه دهنده خدمات رفاهی و اجتماعی به شهروندان هستند لذا با همکاری و همراهی متقابل می توانیم آگاه سازی جامعه نسبت به حقوق شهروندی را از طریق فضای کتابخانه انجام دهیم.

وی از برگزاری دوره های مهارت آموزی فردی و سواد اجتماعی برای مخاطبان کتابخانه های عمومی خبر داد و تاکید کرد: اگر می خواهیم آینده ای عاری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم باید نسبت به فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی اهتمام بورزیم. در این راستا نیازمند همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه ها به واسطه ارتباط با فضای کتابخانه ای برای انتقال لذت خوانش کتاب و آگاه سازی به مخاطبان هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از انعقاد تفاهم نامه همکاری با سپاه قدس، حوزه هنری، تبلیغات اسلامی و… خبر داد و عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت گروه های جهادی سپاه کوله های کتاب را به مناطق صعب العبور و محروم بردیم که امکان ایجاد فضای فیزیکی کتابخانه در آن وجود ندارد.

وی کتابخانه پونل رضوانشهر را جزو کتابخانه های برتر گیلان دانست و یادآور شد: امیدواریم با برنامه ریزی های لازم شاهد درخشش کتابخانه های رضوانشهر در عرصه ملی به ویژه طرح روستاهای دوستدار کتاب باشیم.

ترویج فرهنگ مطالعه مفید، زمینه تعالی جامعه را به دنبال دارد

روز چهارشنبه دوازدهم تیر ماه سال جاری، محمد مهدی مظفری در جلسه انجمن کتاب خانه های عمومی این شهرستان گفت: نقش جایگاه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه مفید، موجب گسترش دانش و ارتقاء آگاهی و زمینه تعالی جامعه را به دنبال دارد.

فرماندار رضوانشهر بیان داشت: دنیای مطلوب در هر جامعه ای با کتاب و علم آموزی محقق می شود.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی رضوانشهر تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور و جامعه ای پیشرفته و بدور از هجمه های فرهنگی مخرب غربی داشته باشیم قطعا” از مسیر علم افزایی و مطالعه باید استفاده کنیم.

مظفری افزود: هر اندازه مسئولان به مطالعه بپردازند ومیزان دانش و آگاهی خود را افزایش دهند می توانند تصمیمات درست برای توسعه کشور در همه زمینه ها بگیرند.

فرماندار رضوانشهر در ادامه از مدیران شهرستانی خواست درراستای مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش نمایند.
وی با اشاره به اینکه قرآن قاموس زندگی و سعادت بشراست، گفت: کتابخانه می تواند فضای مناسبی برای آموزش کلاس های قرآنی وبرگزاری مسابقات کتابخوانی باشد.

امام جمعه پره سر نیز بیان داشت: توجه شهردار پره سر به کتابخانه عمومی این را قابل تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد افزود: متاسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در بین مردم جا نیفتاده است.

وی گفت: باید با کار فرهنگی زمینه مطالعه برای همه آحاد جامعه را فراهم کرد.

Share