با تأیید یک لایحه از سوی شورای نگهبان صورت گرفت؛

تائید تشکیل منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا

شورای نگهبان امروز با تایید لایحه مجلس برای تشکیل اتحادیه اقتصادی میان ایران و ۵ کشور اوراسیایی گام مهمی در شکستن تحریم‌ها و توسعه اقتصاد برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شورای نگهبان در جلسه صبح امروز (چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸) لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را تأیید کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دوشنبه ۲۰ خرداد با ۱۵۰ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف، ۵ رأی ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر با جزئیات لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

حالا با تائید این لایحه از سوی شورای نگهبان، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تشکیل چنین موافقتنامه ای در کنار شماری از کشورهای منطقه اوراسیا نظیر روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان که عضو این اتحادیه هستند، گام مهمی را در راستای تقویت اقتصاد خود و شکست تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان بردارد.

گفته می‌شود کشورهای تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، چین و ویتنام نیز به دنبال عضویت در این اتحادیه هستند.

 تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو، هماهنگ سازی تشریفات گمرکی، جابه‌جایی آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا، برقراری سیاست مشترک در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه ۷ هدف عمده این اتحادیه است.

با توجه به سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که در بند ۱۲ بر افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از طریق؛ توسعه‌ی پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان، استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید دارد، حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، زمینه افزایش حضور محصولات و کالاهای ایرانی در کشورهایی که از سابقه تاریخی و فرهنگی مشترکی با ما برخوردار هستند را برای اقتصاد ایران در دوران تحریم‌های ظالمانه آمریکا پدید آورده و سیاست راهبردی نگاه به شرق را تقویت می‌کند.

Share