فرماندار آستانه اشرفیه:

تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند، غیرقانونی و خلاف مصالح گیلان است

رحیم حیدری اظهار کرد: بر اساس قوانین کشوری حفاظت از عرصه‌های طبیعی وظیفه‌ای همگانی بوده و تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند، غیرقانونی و خلاف مصالح استان گیلان و خسارتی جبران ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه گفت: بر اساس قوانین کشوری حفاظت از عرصه‌های طبیعی وظیفه‌ای همگانی بوده و تخریب و نابودی زمین‌های کشاورزی امری ناپسند، غیرقانونی و خلاف مصالح استان گیلان و خسارتی جبران ناپذیر است.

رحیم حیدری در جلسه مقابله با معضل فروش گسترده زمین و تخلفات مربوط به ساخت و ساز و تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغ ها به مسکونی و ویلا سازی اظهار داشت: بخشی از زندگی روزمره مربوط به حقوقی است که متعلق به ماست و بخشی دیگر تکالیفی است که برعهده انسان قرار گرفته است و سر آمد هردو به قانون اساسی ختم می شود که هم حق و هم تکلیف را برای ما مشخص کرده است.

فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه ادامه داد: لازمه برخورداری از زندگی سالم و هدفمند، آشنایی به حقوق خود و رعایت کردن حقوق دیگران است. این موضوع حقی است همگانی که مسئولیت تحقق آن برعهده همه نهادها و لازمه توسعه پایدار است. بر این اساس فراهم‌کردن شرایط مناسب برای تأمین سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان از جمله حقوق طبیعی و نیازهای اساسی به شمار رفته که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته است.

حیدری خاطر نشان کرد: در ادامه نشست هایی که در شهرستان در جهت افزایش سطح بصیرت مدیران در موضوعات مختلف برگزار شده است، این نشست نیز فرصتی است تا با بینش مناسب بر نحوه عملکرد خود بر ادارات و نهادها بیفزاییم.

نماینده عالی دولت در شهرستان با اشاره به روز شهردار و دهیار و نقش آنان در زندگی روزمره مردم گفت: اگر عملکرد دهیاران و شهرداران خوب باشد می تواند بر روحیات شهروندان و روستائیان اثر گذار باشد و برعکس زیرا کار دهیار و شهردار کاری بسیار دقیق، حساس و عالمانه را طلب می کند.

رحیم حیدری رضایتمندی مردم را در شهر  و روستا ناشی از عملکرد خوب شهرداران و دهیاران برشمرد و اظهار امیدواری کرد با تسلط بر قوانین و سایر زمینه بتوانند زمینه های دیگر عملکرد خو دشان را ارتقا ببخشند.

بیژن عباسی معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری اظهار داشت: زمین‌های حاصلخیز میراث طبیعی ارزشمندی هستند که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده و حفظ آن بایستی به یک دغدغه مهم تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه این میراث و موهبت الهی باید به آیندگان برسد، اظهار داشت: برای حفظ اراضی و زمین‌های کشاورزی گیلان، بایستی با ارائه راهکارهای مؤثر اجتماعی و فرهنگی طوری عمل کنیم که از فروش بی رویه آنها جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از هجوم افراد غیر بومی برای خرید زمین‌های کشاورزی و میراث‌های طبیعی گیلان جلوگیری شود، تصریح کرد: مقابله با زمین خواری در استان بایستی به عنوان یک وظیفه مورد توجه قرار بگیرد.

عباسی با اشاره به فروش زمین‌های کشاورزی توسط افراد بومی، نا آگاهی در خصوص تأثیرات منفی فروش اراضی، مهاجرت جوانان، کوچک شدن زمین‌های کشاورزی، بالا بودن هزینه‌های کشاورزی، نبود حمایت‌های لازم از محصولات کشاورزی، نبود درآمد پایدار، محدود بودن منابع درآمدی در روستاها، سختی کار کشاورزی را از عوامل مهمی عنوان کرد که موجب شده کشاورزان زمین‌های خود را به افراد غیر بومی بفروشند.

وی فروش زمین‌های زراعی و باغ‌ها را موجب از بین رفتن کشاورزی در روستاها خواند و افزود: از بین رفتن هویت فرهنگی گیلان، ایجاد تنش فرهنگی، تغییرات جمعیتی، تغییر در آداب و رسوم کهن گیلان، افزایش معضلات زیست محیطی، ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی و … از مسائلی هستند که در نتیجه فروش زمین‌های کشاورزی استان به افراد غیر بومی حاصل می‌شود.

عباسی به راهکارهایی نیز در جهت جلوگیری از فروش زمین‌های کشاورزی اشاره و اضافه کرد: توانمند سازی فکری مردم و ارائه آموزش‌های صحیح به آنان، ترغیب و توسعه فعالیت‌های مختلف کشاورزی، ایجاد درآمدهای پایدار در روستاها، آشنا سازی روستاییان و کشاورزان با تبعات مخرب فروش اراضی به افراد غیر بومی، آموزش و ترویج کشاورزی با شیوه‌های نوین کشاورزی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد زمینه‌های اشتغال برای جوانان روستایی و … می‌توانند در جلوگیری از فروش زمین‌های کشاورزی به افراد غیر بومی مؤثر باشند.

وی فروش بی رویه زمین‌های کشاورزی به افراد غیر بومی، تغییر کاربری آنها و ویلاسازی را دارای اثراتی جبران ناپذیر در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای گیلان ذکر و اضافه کرد: با استفاده از قانون، با تمامی سودجویانی که اقدام به تغییر غیرقانونی کاربری اراضی کشاورزی می‌کنند، برخورد شود.

عباسی رسانه‌ها را در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری غیر قانونی اراضی کشاورزی اثرگذار دانست و ابراز امیدواری کرد که با ارائه راهکارهای مناسب و آگاه سازی مردم، از فروش زمین‌های کشاورزی به افراد غیر بومی و همچنین تخلفات مربوط به ساخت و ساز و تغیر کاربری زمین‌های کشاورزی گیلان جلوگیری شود.

گفتنی است این نشست باحضور بیژن عباسی معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و روسای ادارات و نهادها، شهرداران و دهیاران شهرهای آستانه اشرفیه و بندرکیاشهر برگزار شد.

Share