یادداشت/ رضا سیف پور

به فرزندانمان چگونه «پول تو جیبی» بدهیم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین گام عملی این آموزش در خانواده از همان روزی شروع می‌شود که شما تصمیم می‌گیرید تا اولین «پول توجیبی» را به فرزندتان بدهید.

  • رضا سیف پور / مدرس سواد مالی و اصول مذاکره

همانطور که بارها گفته‌ام «سواد مالی» یک مهارت مهم در دنیای امروز است که اگرچه بخش مهمی از آن از طریق آموزش به دست می‌آید اما بخشی از آن هم ذاتی است. با اینحال از آنجا که سوادمالی را به عنوان یک مهارت تعریف می‌کنیم برای ارتقای آن باید به عنصر تجربه و تکرار هم توجه داشته باشیم. همه اینها در کنار هم باعث می‌شود که پدران و مادران آگاه، از همان کودکی به فکر آموزش اصول این سواد مهم به فرزندان خود باشند و تلاش کنند تازمینه های مهارتی کافی را برای ایشان فراهم آورند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین گام عملی این آموزش در خانواده از همان روزی شروع می‌شود که شما تصمیم می‌گیرید تا اولین «پول توجیبی» را به فرزندتان بدهید. لذا به همین دلیل به نظر می‌رسد که این مهم باید با آگاهی و دقت کافی صورت پذیرد. در این یادداشت می‌خواهم، با شما والدین، نکاتی را در خصوص مهارت دادن پول توجیبی به فرزندان در میان بگذارم:

  • زمان درست دادن پول توجیبی

پول تو جیبی برای هزینه کردن است پس زمان دادن پول توجیبی به فرزندان هم از زمانی است که وارد اجتماع شده و فرصت خرج کردن پیدا می‌کند. با این تعریف به نظر می‌رسد که آغاز تحصیل و ورود به مدرسه می‌تواند زمان مناسبی برای آغاز دادن پول توجیبی به فرزندان باشد. البته باید توجه داشته باشید که لازم است این کار بطور تدریجی صورت پذیرد و در کنار آن فرزند را با مهارت‌های هزینه کردن آشنا کنید.

  • مبلغ پول توجیبی

بهتر است فرزند شما از همان ابتدا بداند که قرار است به عنوان پول توجیبی، چقدر پول از سوی شما دریافت کند. این مقدار می‌تواند حتی روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد. دقت کنید که اگر این کار بدون توجه به سایر مهارت‌ها یعنی هزینه و پس انداز انجام گیرد می‌تواند برای آینده فرزند به شدت خطرناک باشد. با اینحال این مهم است که کودک بداند مبلغ دقیق پول توجیبی او چقدر است و در چه زمانی باید آن را از شا دریافت کند.

  • تعیین هزینه‌های شخصی

بهتر است قبل از تعیین مبلغ پول توجیبی با مشورت همسر و فرزندتان هزینه‌هایی را که باید فرزندتان شخصاً انجام دهد مشخص کنید. مثلاً آیا فرزندتان باید لباس‌های مورد نیاز یا لوازم التحریر مدرسه‌اش را با پول توجیبی بخرد یا شما تأمین آن را برعهده می‌گیرید. با این الگو می‌توانید بر مبلغ مناسب‌تری به عنوان پول توجیبی، با هم به توافق برسید و فرزند شما هم بهتر می‌تواند برای سایر مهارت‌ها از جمله خرید و پس انداز کردن آماده شود.

  • پول توجیبی دستمزد نیست

اینکه گاهی به بچه‌ها پاداش مالی بدهید چیز بدی نیست اما مبلغ پول توجیبی را به انجام یا عدم انجام کارهایش وابسته نکنید. این کار تاثیرات تربیتی نامناسبی دارد. پول توجیبی حقی است که برای او قائل شده‌اید و تلاش کنید تا در زمان دقیق خودش به او داده شود.

در پایان این بخش باید مجدداً یاد آور شوم که مهارت پول توجیبی بدون در نظر گرفتن مهارت‌های پس انداز و هزینه و ….. از کارآمدی و فایده کافی برخوردار نیست.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share