سرپرست استانداری گیلان در سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی؛

بالا بودن آمار غرق شدگی در خارج از محدوده طرح سالم سازی واقعیتی نگران کننده است

سرپرست استانداری گیلان به افزایش طرح های سالم سازی دریا از ۳۵ به ۷۰ طرح در آینده در راستای اجرای شیوه نامه شناگاه‌ها در استان گیلان که از زمان استاندار سابق آغاز گردید اشاره و خاطرنشان کرد: در این شیوه‌نامه به بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی توجه ویژه ای شده است که می‌تواند تاثیرات بسیار خوب و نتایج ارزشمندی درپی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع در سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی که با حضور رییس سازمان اورژانس کشور در بندرانزلی برگزار شد، با اشاره به اینکه رشد، پیشرفت و توسعه جامعه در گرو سلامت نظام مدیریت و ارکان سلامت جامعه است، گفت: همه ی شاخص های توسعه برای هر جامعه و کشوری مهم است و در این میان شاخص امید به زندگی مهمترین رکن این شاخص‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای شاخص امید به زندگی، با برنامه ریزی اصولی و با بهره گیری از پژوهش و آموزش به منظور ارتقای سطح آگاهی های عمومی با ارجحیت اصل پیشگیری و تقویت نظارت خصوصا نظارت مردمی و سازمان های مردم نهاد بایستی گام برداشت و تلاش مستمر نمود.

سرپرست استانداری گیلان افزود: بالا بودن آمار غرق شدگی در نوار ساحلی کشور خصوصا خارج از محدوده طرح سالم سازی دریا و خارج از ساعت مجاز واقعیتی نگران کننده است.

وی به افزایش طرح های سالم سازی دریا از ۳۵ به ۷۰ طرح در آینده در راستای اجرای شیوه نامه شناگاه ها در استان گیلان که از زمان استاندار سابق آغاز گردید اشاره و خاطرنشان کرد: در این شیوه‌نامه به بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی توجه ویژه ای شده است که می‌تواند تاثیرات بسیار خوب و نتایج ارزشمندی درپی داشته باشد.

دکتر زارع اظهار داشت: آموزش گسترده در پیشگیری از غرق شدگی در حوزه تروما می تواند اثربخش باشد؛ مشروط بر اینکه اطلاع رسانی و آگاه سازی به موقع و مستمر اتفاق بیفتد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس در سواحل افزود: انتظار می‌رود سیستم تروما در سواحل اگرچه دیر آغاز شده است اما با حداکثر توان، اثرات آن را در کاهش  مرگ و میر و یا کاهش حوادث علی الخصوص تصادفات جاده ای در درون شهری و برون شهری همراه داشته باشد.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به اینکه تا سه سال اخیر اطلاعات کامل، دقیق و صحیحی از میزان غرق شدگی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: متأسفانه هر ساله شاهد ازدست دادن جمعی از بهترین سرمایه‌های انسانی جامعه خصوصاً جوانان  براثر حوادث و غرق شدگی‌ها هستیم.

وی افزود: اگرچه برای کاهش این تلفات به صورت دیرهنگام گام‌های مثبتی برداشته شده اما کافی نیست و بایستی تلاش‌های جدی تری صورت بگیرد.

سرپرست استانداری گیلان تلاش موثر اصحاب فرهنگ و رسانه و اطلاع رسانی نهادهای مدنی در جهت ارتقاء سطح آگاهی عمومی در راستای کاهش غرق شدگی ها سوانح جاده‌ای را بسیاری ضروری دانست و گفت: سازمانهای مرتبط نیز با تلاش، دقت و نظارت بیشتر بر اساس دستورالعمل ها به خصوص شیوه نامه‌ای که اخیراً ابلاغ شده تلاش کنند تا از مشکلاتی که تاکنون پدید می‌آمده در آینده پیشگیری و شاهد کاهش آن باشیم.

Share