پاریس خواستار ملاقات با پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی - فرانسوی شد

بازداشت فریبا عادل خواه تائید شد

پاریس روز دوشنبه ضمن تایید خبر دستگیری فریبا عادل خواه، پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی – فرانسوی خواستار فراهم شدن زمینه ملاقات و امکان دسترسی کنسولی به او شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چند روز پس از انتشار خبر دستگیری و بازداشت فریبا عادل خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی در تهران، دستگاه قضایی ایران روز سه شنبه به صورت رسمی این خبر را تایید کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه شنبه خود ضمن تایید دستگیری فریبا عادل خواه تصریح کرد: «این فرد جز متهمانی است که اخیرا دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده هنوز فرصت مناسب برای اطلاع رسانی در این باره نیست.»

سخنگوی قوه قضاییه همچنین یاد آورد شد که اطلاع رسانی دقیق در این مورد پس از انجام تحقیقات تکمیلی صورت خواهد گرفت.

 اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست دولت فرانسه برای دسترسی کنسولی به فریبا عادل خواه تصریح کرد که تصمیم در این خصوص در زمان مناسب اتخاذ و اعلام خواهد شد.

پاریس روز دوشنبه ضمن تایید خبر دستگیری فریبا عادل خواه، پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی – فرانسوی خواستار فراهم شدن زمینه ملاقات و امکان دسترسی کنسولی به او شده بود.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای یادآور شد که این پژوهشگر برجسته دو تابعیتی که در زمینه مردم شناسی فعالیت می کند و با شبکه های علمی و تخصصی مرتبط با اسلام شیعی همکاری دارد در ایران بازداشت شده است.

فرانسه به تاریخ دقیق دستگیری و بازداشت فریبا عادل خواه اشاره ای نکرده است. این درحالیست که ژان فرانسوا بایار، همکار و دوست فریبا عادل خواه در ژنو معتقد است که وی روز پنجم ژوئن هنگام ورود به تهران دستگیر شده و از آن روز تا کنون در زندان اوین تحت بازداشت قرار دارد.

از سوی دیگر دانشگاه علوم سیاسی پاریس، «سیانس پو» روز سه شنبه در واکنش به دستگیری خانم عادل خواه که از وی به عنوان مدیر تحقیقات بنیاد ملی علوم سیاسی درمرکز تحقیقات بین المللی نام برده، این اقدام را « غیر قابل قبول و غافلگیر کننده» توصیف کرده است.

در بیانیه ای که به صورت مشترک از سوی روسای «سیانس پو» و بنیاد ملی علوم سیاسی منتشر شده آمده است: «ما با سلول بحرانی که در همین زمینه در وزارت امور خارجه و امور اروپایی تشکیل شده در ارتباط تنگاتنگ هستیم.»

این بیانیه مشترک در ادامه تاکید کرده است که با کمک مقامات دولتی تلاش ها برای آزادی فریبا عادل خواه در سریع ترین زمان ممکن و تحت بهترین شرایط ادامه خواهد یافت.

Share