واردات ۳ درصد داروی خارجی بیش از یک میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرد

افشاگری نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از رانت‌خواری در تأمین داروهای خارجی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وجود رانت در نحوه هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلار منابع مالی برای تأمین کالاهای اساسی و دارو خبر داد و گفت: واردات ۳ درصد داروی خارجی بیش از یک میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدحسین قربانی اظهار داشت: در حال حاضر تولید ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز داخل حدود ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد در حالی‌که واردات تنها ۳ درصد داروی خارجی بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه به کشور تحمیل کرده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسه غیرعلنی مجلس با هدف اصلاح ساختار بودجه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: دولت به هر دلیلی امروزه نتوانسته ۱۴ میلیارد دلاری را که مجلس برای تأمین کالاهای اساسی در اختیارش قرار داده بود را مدیریت کند به طوری‌که بخش اعظمی از این منابع در محل خود صرف نشده است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با بیان اینکه دولت در برابر پرسش‌های مکرر مجلس و نحوه هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلار اعتبار هیچ پاسخ درستی ارائه نمی‌دهد ابراز داشت: دولت در این حیطه نه‌تنها عملکرد درست و قابل قبولی نداشته است بلکه حتی نمی‌تواند در مورد نحوه هزینه کردها یک آمار درست و شفافی به مجلس ارائه دهد.

قربانی عملکرد دولت در حوزه مدیریت بازار سکه، طلا و ارز را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: دولت برای اینکه آرامش لازم را به جامعه برگرداند با اجرای یکسری سیاست‌ها تا حدود زیادی نوسانات بازار سکه، طلا و ارز را کنترل کرد و وضعیت کشور را از آن حالت بحرانی چند ماه گذشته به وضعیت آرامش نسبی فعلی سرو سامان داد.

وی با تأکید بر اینکه عدم مدیریت در نحوه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار سرمایه ارزی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی دولت برای مجلس به هیچ عنوان قابل قبول و پذیرفته شدنی نیست گفت: چگونه می‌توان باور کرد که دولت در امر کنترل بازار ارز و سکه موفق شود اما نتواند جلوی رانت‌خواری در حوزه تأمین کالاهای اساسی را بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدام غیرقانونی بنگاه‌های اقتصادی و عرضه کالا بدون نظارت و با هر قیمتی توسط آنان در بازار را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: این مسئله امروزه به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مجلس تبدیل شده به طوری‌که برای چاره اندیشی درباره آن جلسات علنی و غیرعلنی زیادی برگزار شد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با اشاره به اینکه دولت در راستای عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری اصلاح ساختار بودجه را تعریف و آن را جهت بررسی به مجلس ارائه داده است عنوان کرد: امیدواریم موضوع اصلاح ساختار بودجه کشور تا هفته آینده در مجلس نهایی شود و گزارش نهایی آن نیز متعاقباً به اطلاع عموم مردم برسد.

Share