رئیس کل دادگستری استان گیلان مطرح کرد:

افزایش میزان سرقت و قتل عمد در گیلان | در اجرای احکام با مشکل مواجه هستیم

سیاوش پور میزان جرم سرقت در استان را نگران کننده خواند و گفت: متاسفانه سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذسته سرقت افزایش پیدا کرده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری اعضای شورای قضایی استان گیلان به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان گیلان در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: شهید بهشتی معمار قوه قضاییه بود و مسئولین این قوه تا به امروز بر مدار تفکرات این شهید حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به تحولات روز جهان به اتفاقات اخیر میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: امروز در یک جنگ به تمام معنا هستیم اما نظام جمهوری اسلامی روز به روز سرافراز تر می شود و این از نعمت پشتوانه مردمی است.

سیاوش پور افزود: از اول انقلاب تا کنون دشمنان سعی داشتند نخبگان و یاران امام را از بین ببرند و دست به ترور زدند با آنکه نبود شهیدانی مانند بهشتی خسارت بزرگی برای جمهوری اسلامی بود اما خون این شهدا انقلاب را مستحکمتر کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا از قدرت ایران ترسیده است، گفت: قدرت ایران مردم هستند و همین مردم پای انقلاب با همه مشکلات مانده اند، زیرا می دانند که جمهوری اسلامی برحق است و برای همین امریکا جرات حمله به ایران ندارد.

رئیسی بر قوه قضاییه اشرافیت کامل دارد

رئیس کل دادگستری استان گیلان به دوره جدید ریاست قوه قضاییه زیر نظر آیت الله رئیسی اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحال هستیم که فردی بر مسند این قوه انتخاب شده که از خانواده قوه قضاییه است و بر این امر اشرافیت کامل دارد.

وی افزود: قوه قضاییه باید ساز و کاری داشته باشد که بر افرادی که اجرا کننده قانون هستند، نظارت کند.

سیاوش پور با بیان اینکه از کارهای دیگر دستگاه قضا پیشگیری است، اظهار کرد: به همت معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان توانستیم از اراضی ملی گیلان که متاسفانه بخشی از آن مورد دست درازی و تخریب قرار گرفته حفظ و حراست کنیم.

وی به سهل انگاری ها و قصور برخی از دستگاه‌ها در امر خدمت رسانی اشاره کرد و گفت: خدمات رسانی از حقوق عامه مردم است و قوه قضاییه برای اینکه حقوق مردم تضییع نشود به این امر ورود کرده است.

سیاوش پور به پرونده های ورودی اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ بیش از ۵۰۰ هزار پرونده در دادگاه ها و دادسراها و اجرای احکام وجود داشت که از این تعداد ۲۸۰ هزار پرونده جدید بود و ۱۳۰ هزار پرونده به شورای حل اختلاف وارد شد که از این تعداد ۲۴ درصد آن منتهی به صلح و سازش شده است.

به گزارش دیارمیرزا رئیس شورای قضایی گیلان با اشاره به تلاشهای صورت گرفته جهت کاهش فرآیند دادرسی یادآور شد: در دادگاه حقوقی به لحاظ تشریفات دادرسی تقریبا هر پرونده متوسط ۹۰ روز طول می کشد اما در دادرسی دادگاه های تجدید نظر به روز است.

سیاوش پور با بیان اینکه در اجرای احکام با مشکل مواجه هستیم، گفت: این امر در همه کشور وجود دارد و آن هم به علت شرایط زندگی مردم است. پرونده ها آماده اجرا هستند اما منابع مالی آن مشخص نیست و پرونده راکد می ماند که پرونده های مالی و مهریه با چنین مشکلاتی مواجه است و نمی‌توان حکم را اجرا کرد که بیشترین نارضایتی از قوه قضاییه نیز مربوط به اجرای حکم است.

افزایش میزان سرقت و قتل عمد

وی به بخش امنیتی استان اشاره کرد و گفت: امنیت استان گیلان نسبتا مناسب است و این امنیت را مدیون جلسات متعدد و کارهای میدانی هستیم که صورت گرفته است.

سیاوش پور میزان جرم سرقت در استان را نگران کننده خواند و گفت: متاسفانه سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذسته سرقت افزایش پیدا کرده است و این هم به بیکاری و نبود شغل مربوط می شود مردم باید نسبت به حفظ مال خود بیشتر دقت کنند.

رئیس کل دادگستری استان گیلان تصریح کرد: امسال قتل عمد هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است اما به نسبت استان های دیگر آمار پایینی داریم.

وی با بیان اینکه ضرب و جرح در رده اول جرایم استان قرار دارد، گفت: سرقت، توهین، تهدید، تخریب، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، کلاهبرداری و مزاحمت ملکی و خیانت در امانت به ترتیب سایر جرائم هستند.

فضا برای حضور جوانان در قوه قضائیه باز است

وی در مورد جوان گرایی در دادگستری استان گیلان نیز اظهار کرد: ۵ نفر از دادستانهای استان از نیروی جوان انتخاب شده اند و در قوه قضاییه فضا برای حضور جوانان کاملا باز است و مورد استقبال قرار می گیرد و هم اکنون نیمی از جمعیت این قوه از جوانان هستند.

Share