فواید زهر زنبور بی‌عسل

از سم عنکبوت تا شیر سوسک؛ معجزه سلامتی انسان+ تصاویر

بسیاری از ما، از حشرات می‌ترسیم یا با دیدنشان چندشمان می‌شود و حتی آن‌ها را عامل آلودگی می‌دانیم اما این موجودات کوچک می‌توانند راز سلامتی و درمان باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، انسان همیشه درگیر حس نفرت و حیرت نسبت به حشرات بوده است و بخشی از آن را می‌توان متاثر از تفاوت فیزیکی بسیار زیاد و عدم اعتماد مغز انسان به این موجودات دانست. اما چرا حس حیرت؟ حشرات به سبب تفاوت‌های عمده‌ای که با انسان دارند، هموار تعجبش را برمی‌انگیزند؛ از جمله جالب‌ترین تفاوت‌ها می‌توان به حس چشایی پروانه در پاها، حس شنوایی عنکبوت از طریق موهای ریز روی پاهایش و ترمیم شدن بدن کرم بعد از نصف شدن اشاره کرد.

و اما در این مطلب قصد داریم اثرات سه حشره را در علم پزشکی و سلامت انسان بررسی کنیم.

۱. عنکبوت، کاهش‌دهنده درد

سندرم اختلال روده یا IBS نوعی بیماری است که فرد مبتلا به آن با مشکلات گوارشی و علائمی مانند تهوع و دردهای شکمی دست و پنجه نرم می‌کند. در سال ۲۰۱۶ محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا با بررسی سم نوعی عنکبوت از گونه تارانتولا، به این نتیجه رسیدند که ترکیبات موجود در سم این عنکبوت نوعی پروتئین را در بدن فعال می‌کند که موجب بهبود درد بیماری IBS می‌شود.

۲. سوسک، حاوی معجون سلامتی

وقتی حرف از تحقیقات علمی برای بهبود سلامت انسان به میان می‌آید، تازه می‎‌فهمیم که سوسک چه پتانسیل‌هایی می‌تواند داشته باشد.

فواید این موجودات که یکی از چندش‌آورترین حشرات به حساب می‌آید به قدری است که در چین مزرعه پرورش سوسک وجو دارد .

در سال ۲۰۱۰، محققان دانشگاه ناتینگهام انگلستان به این نتیجه رسیدند که ترکیبات مغز سوسک حاوی مولکول‌هایی است که برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

در سال ۲۰۱۶ نیز محققان به نتایج بسیار گسترده‌ترین در خصوص فواید سوسک دست یافتند که بر اساس آن، شیر سوسک که به صورت کریستال در بدن سوسک‌های جوان و پردار حوالی اقیانوس آرام پیدا می‌شود، حاوی پروئین‌هایی است که در واقع این حشرات را به غذایی کامل تبدیل می‌کند.

۳. فواید زهر زنبور بی‌عسل

خیلی از ما نسبت به زنبور احساس ترس داریم که منطقی‌ترین دلیل آن می‌تواند نیش این حشرات باشد. زنبور بی‌عسل یا wasp اگر انسان را نیش بزند، می‌تواند موجب التهاب و حساسیت‌های شدید شود.

اما از طرف دیگر، بررسی‌های محققان روی همین حشره‌ی خطرناک، نشان می‌دهد که ۳ پپتید (پلیمرهای کوچک) موجود در زهر این نوع زنبور می‌تواند نقش ضد ویروسی داشته باشد.

علاوه بر این، پپتیدها در ترکیب با آنتی‌بیوتیک‌های دیگر، می‌تواند راه حلی برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک باشد.

Share