یادداشت/ رضا سیف پور

از «دام‌های مالی» فاصله بگیرید

وقتی شما در هرکدام از این دام‌ها گرفتار می‌شوید، یا پول و سرمایه‌تان بر باد می‌رود و یا اوضاع به گونه‌ای می‌شود که پول و دارایی‌تان هیچ سود و منفعتی را برایتان به همراه نمی‌آورد.

  • رضا سیف پور / مدرس سواد مالی و فنون مذاکره

اگر خوب در احوالات زندگی خود دقت کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که در جای جای زندگی‌تان دام‌ها وتله هایی وجود دارد که شما را اسیر خود کرده و بدون آنکه خودتان بدانید شما را گرفتار خود کرده‌اند. وقتی شما در هرکدام از این دام‌ها گرفتار می‌شوید، یا پول و سرمایه‌تان بر باد می‌رود و یا اوضاع به گونه‌ای می‌شود که پول و دارایی‌تان هیچ سود و منفعتی را برایتان به همراه نمی‌آورد. در این یادداشت می‌خواهم با شما تنها درباره برخی از این دام‌ها و تله‌های خطرناک مالی صحبت کنم. مهم‌ترین این تله‌های مالی شاید همان  وسوسه‌های شیرین خریدهای هیجانی، هزینه‌های غیر ضروری و وام‌های بد باشند که باعث می‌شوند شما نتوانید آن طور که باید از پول خود استفاده کنید و رفته رفته فقیرتر شوید. همه اینها در بخشی از «سوادمالی» مورد بررسی قرار می‌گیرد که ما به آن می گوییم «مدیریت هزینه و درآمد». این مهارت در واقع مهمترین و اولین مهارت در فرآیند آموزش سواد مالی است.

  • قبل از هزینه پول، به فکر ایجاد پول باشید

هزینه کردن پول اغلب خیلی راحت‌تر از تولید پول است. شما در چشم بر هم زدنی می‌توانید همه دارایی‌تان را برباد دهید اما تولید همان دارایی و یا حتی کمتر از آن ممکن است سالها طول بکشد. لذا قبل از اینکه به فکر هزینه پول خود بیافتید، در مورد تولید پول فکر کنید. شما از طریق انواع سرمایه گذاری‌های مناسب و زود بازده می‌توانید با هرمقدار پول خود، پول تولید کنید. خرید سهام‌های خوب، خرید طلا، املاک و سرمایه گذاری در صندوق‌های مختلفی که می‌شناسید شاید بهترین راه پولسازی باشد. برای به دست آوردن این مهارت هم شکی نیست که لازم است با «مهارت سرمایه گذاری» آشنا شوید.

  • از خریدهای هیجانی پرهیز کنید

هیچ دقت کرده‌اید؟ اغلب خریدهای ما نه از روی نیاز بلکه از روی هیجانات لحظه‌ای است. لذت قدم زدن لابه لای انبوه کالاهای هایپرمارکت، دیدن تخفیف‌های وسوسه انگیز و تبلیغات باورنکردنی روی کالاها، اغلب مارا در حالی وادار به خرید می‌کند که اصلاً به آن نیاز نداریم. این همان دام وحشتناکی است که فروشندگان برای شما پهن کرده‌اند و شما باید از آن دوری کنید. لطفاً یاد بگیرید که تنها در مواقع نیاز به خرید بروید و حتی لیست خریدتان را قبل از ورود به فروشگاه آماده کنید و تا حد امکان از آن لیست عدول نکنید.

  • از وام بد دوری کنید

 همانطور که پیشتر گفتیم وام‌ها بر دو نوع هستند؛ وام خوب و وام بد. وام‌های خوب وام‌هایی هستند که صرف سرمایه گذاری و ساخت دارایی می‌شوند اما وام‌های بد هزینه‌های بیشتری را در زندگیتان به وجود می‌آورد و شما را بدهکار می‌کنند. یادتان باشد وام گرفتن برای خرید گوشی تلفن همراه یعنی استفاده بد از یک وام بد و وام گرفتن برای خرید چند سکه یا قطعه‌ای ملک یعنی استفاده خوب از یک وام خوب. وام‌های بد تله‌های خطرناکی هستند که شما را فقیر، فقیر و فقیرتر می‌کنند.

  • نگه داری از پول بصورت نقد

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌توانید در این شرایط تورمی انجام دهید این است که پول خود را به صورت نقد نگه دارید و از سرمایه گذاری و خرید دارایی‌های مناسب بترسید. نگهداری از پول نقد خود مهمترین تله مالی است که ممکن است شما را فقیر و فقیرتر کند. شما باید با مهارت‌های حفظ ارزش پول آشنا شوید و از نگهداری پول بصورت نقد پرهیز کنید.

فراموش نکنید؛ تله‌های مالی همواره وجود دارند و روزانه شما  و پولتان را تهدید می‌کنند. این شما هستید که باید بتوانید با تصمیمات منطقی و آموزش صحیح مهارت‌های سوادمالی، از گرفتاری در این تله‌ها جلوگیری کنید. برای خودتان، کارتان و پولتان ارزش قائل باشید.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share