در جلسه هماهنگی مرتبط با طراحی و احداث باغ ژاپنی مطرح شد:

احداث باغ ژاپنی آغاز فعالیت‌های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن خواهد بود

مریم گل احضار با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو تصریح کرد: امید است باغ ژاپنی باب شروع فعالیت های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن باشد ما و منتظر ارائه بسته های جدید به شهر رشت هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه هماهنگی مرتبط با طراحی و احداث باغ ژاپنی با حضور ناصر حاج محمدی شهردار رشت، آژانس همکاری های بین المللی ژاپن جایکا در ایران، مریم گل احضار معاون مالی و اقتصادی شهرداریهای رشت، جمعی از مدیران شهرداری و نمایندگانی از سازمان همکاری های بین المللی ژاپن جایکا در دفتر معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت برگزار شد.

شهردار رشت در این نشست با تاکید بر اعلام راه اندازی باغ ژاپنی در رشت از سوی وزارت کشور تصریح کرد: همکاریهای ایران و ژاپن از سالیان قبل وجود داشته است، بخشی از این همکاری در خصوص زلزله و بخشی هم در محیط زیست بوده است، لذا طراحی و اجرای باغ ژاپنی فرصتی مناسب برای تداوم و گسترش همکاری بین این دو کشور است.

ناصر حاج محمدی با اشاره به حضور خود در کشور ژاپن در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ یادآور شد: در آن سالها در راستای برای تبادل اطلاعات در حوزه های مختلف به ژاپن رفتم و امیدوارم با حضور این دوستان ژاپنی در این مدت شش ماه شاهد همکاریهای مطلوبی نیز در شهر رشت باشیم.

شهردار از تاکید سازمان شهرداریهای کشور در همکاری با سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن جایکا در ایران سخن گفت و افزود: تمامی مجموعه مدیریت شهرداری رشت آمادگی کامل برای همکاری با این سازمان را دارند.

ناصر حاج محمدی یادآور شد: در حال حاضر دفع پسماند در رشت به صورت سنتی انجام می شود و اگر دوستان ما در جایکا در حوزه دفع زباله به لحاظ زیست محیطی هم پیشنهادی داشته باشند می توانند ورود کنند و شهرداری رشت اعلام امادگی کامل در این زمینه دارد.

حساسیت دکتر نوبخت در اجرای پروژه های جایکا در ایران

محمد هادی دریایی نماینده سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه همکاری ژاپن با ایران در حوزه های مختلف کشاورزی صنعت و محیط زیست هیچگونه هزینه ای بر دولت نخواهد گذاشت، تصریح کرد: برخی از شهرهای ایران در حوزه های ورزشی، زبان ژاپنی و باغ ژاپنی با ژاپن همکاری داشته اند.

وی با تاکید بر حساسیت دکتر نوبخت در اجرای پروژه های جایکا در ایران خاطرنشان کرد: مدیریت مشارکتی منابع آب گلستان، تثببت اراضی چهار محال و بختیاری از پروژه های این سازمان در ایران بوده است.

دریایی با تاکید بر همکاری سازمان برنامه بودجه و با سازمان دهیاریها و شهرداریها ووزارت کشور در اجرای پروژه های جایکا یادآور شد: این نوع همکاری برای اولین بار در کشور شکل می گیرد ما همیشه همکاری دولتی، وام و تجهیزات و … بوده اما یک فرد به عنوان متخصص در کنار ایرانی ها به دور از هرگونه سیستم بانکی آغاز به کار کرده و این نماد دوستی دو ملت ژاپن و ایران خواهد بود.

احداث باغ ژاپنی آغاز فعالیت های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن خواهد بود

مریم گل احضار نیز ضمن اظهار خرسند از حضور مهیمانانی از کشور زاپن در ایران از همکاری نود ساله ایران و ژاپن سخن گفت و بیان داشت: امروز نمایندگانی از شرکت جایکا در شهرداری رشت برای طراحی و احداث باغ ژاپنی حضور دارند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت با اشاره به قرابت اقلیم استان گیلان با کشور ژاپن خاطرنشان کرد: سازمان بین المللی همکاریهای ایران و ژاپن در حوزه هایی چون محیط زیست، بیمارستان نیز تمایل همکاری دارند.

وی با اشاره به وجود مفاخر و مشاهیر بین المللی چون پروفسور سمیعی تصریح کرد: از آنجایی که شهر رشت به لحاظ مراکز درمانی و بیمارستانی از بهترین شهرهای کشور است می تواند در تخصیص تجهیزات پزشکی در بیمارستانهای این شهر همکاریهای خوبی با جایکا داشته باشد.

مریم گل احضار با اشاره به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو تصریح کرد: امید است باغ ژاپنی باب شروع فعالیت های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن باشد ما و منتظر ارائه بسته های جدید به شهر رشت هستیم.

تبادل تجربیات و بهره گیری از آموزش های مختلف بین دو کشور ایران و ژاپن

رئیس دفتر سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا) نیز با قدردانی از مجموعه مدیریت شهری رشت، در اعلام امادگی همکاری با مجموعه مدیریت شهری تصریح کرد: جایکا فعالیت خود را از سال ۱۹۷۴ آغاز و بدنه اجرایی خود را در اکثر کشور مستقر کرده است.

کوبایاشی افزود: همکاری ما با ایران از سال ۱۹۷۴ در حوزه های مختلف همکاری آغاز شده و تاکنون ۲۵۰ نفر ژاپنی و ۱۲۰ ایرانی در سال برای تبادل تجربیات و بهره گیری از آموزش های مختلف بین دو کشور در رفت و آمد هستند.

وی ازمهارت کوماتسو در اجرای باغ ژاپنی سخن گفت و تصریح کرد: کومانسو سالهای سال در حوزه باغداری متخصص و در بسیاری از کشور در امر باغداری پروژه های زیادی به اجرا رسانده است.

کوبایاشی با تأیید اظهارات معاون مالی و اقتصادی شهرداری رشت در شباهت اقلیم گیلان و رشت با ژاپن بیان داشت: هربار که به رشت می آیبم شاهد شباهت بسیار نزدیک دو اقلیم رشت و ژاپن هستم. در طی مسیر تهران به رشت شاهد زیبایی گیلان و رشت بوده ایم. شهر رشت به خاطر نزدیکی به دریا همچون ژاپن از رطوبت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: مردم ژاپن به طبیعت ارزش زیادی قائل هستند و قلب و روح خود را در باغ پرورش میدهند و امیدوارم با حضور کوماتسو در رشت بتوانیم تجربه های خوبی را به ایران منتقل کنیم.

نماینده سازمان همکاریهای بین المللی ژاپن در حوزه پسماند خاطرنشان کرد: ژاپن با اعزام نیروهایی به شهر مشهد همکاریهای با سازمان شهرداریها در حوزه پسماند داشته است و در حال حاضر پروژه جدیدی که با سازمان شهرداریها در حال مذاکره هستیم که در خصوص همکاری فنی در حوزه پس ماند است که مطمئنا با محوریت استفاده از پتانسیل های موجود در شهرداریهای کشور بهره برداری خواهد شد.

حضور در رشت افتخاری برای من خواهد بود

کوماتسو کیوشی نیز ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع مدیران شهرداری رشت با معرفی خود بیان داشت: این بار برای احداث باغ ژاپنی به ایران و شهر رشت امدم و تمام تلاش خود را میکنم که در این مدت بتوانم پروژه باغ ژاپنی را به نحو احسن به اجرا در بیاورم.

طراح و مجری باغ ژاپنی گفت: زمانی در رشت هستم افتخار دارم که قرار است در شهر رشت کار کنم امیدوارم با کمک همه دوستان بتوانیم یک کار خوب را به یادگار بگذارم.

وی افزود: جلسه امروز سومین سال جلسه هماهنگی در شهر رشت است برنامه ریزی های متعدد در وزارت خارجه ایران و ژاپن و تغییر مدیریت شهرداری رشت سبب طولانی شدن زمان آغاز اجرای این پروژه شد.

کوماتسو با تاکید بر اینکه نمیتوان زمان دقیقی برای تحویل پروژه فوق اعلام کرد، گفت: پس از ارائه طرح از سوی سازمان زیباسازی کار اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.هزینه احداث و نگهداری باغ فوق از سوی شهرداری رشت خواهد بود.

گفتنی است که محل احداث باغ ژاپنی در بخشی از پارک مفاخر رشت به مساحت ۱۲۰۰ متر خواهد بود.

Share