مدیرکل ایثارگران ستاد کل نیروهای مسلح:

۹ هزار شهید در گلزارهای شهدا دفن شدند که خانواده آنها مشخص نیست

مدیرکل ایثارگران ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مهم‌ترین موضوع در تفحص پیکر شهدای مفقودالاثر داشتن اطلاعات نقطه‌ای است و همرزمان شهدا بایستی اطلاعات دقیقی از محل شهادت همرزمان خود را در اختیار ما بگذارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سردار ناصر سعیدی عصر دیروز در گردهمایی فرماندهان و رزمندگان در خصوص آخرین وضعیت شهدای مفقودالاثر گیلان در مناطق عملیاتی در رشت اظهار داشت: حضور خانواده شهید املاکی برکت این جلسه را دوچندان کرد و به طور حتم روح با عظمت این شهید بزرگوار در این جلسه با ما همراه است.

مدیرکل ایثارگران ستادکل نیروهای مسلح ضمن خواندن بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره شهدا خاطرنشان کرد: فلسفه تشکیل این جلسه این است که از حاضران درخواست کنیم در جستجوی شهدای مفقودالاثر گیلان به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه مردم برای تکمیل آمار شهدای مفقودالاثر به بنیاد شهید استان گیلان کمک کنند تصریح کرد: شرایط کنونی کشور به‌گونه‌ای است که شناسایی شهدای مفقود را به امری ضروری مبدل می‌کند و امیدوارم بتوانیم به پیکرهای پاک این شهدا دسترسی پیدا کنیم.

سردار سعیدی با اشاره به دوره‌های مختلف تفحص شهدا بیان کرد: مرحله نخست قبل از جنگ بود که سازماندهی نشده بود، دوره دوم همزمان با اجرای عملیات‌های دفاع مقدس بود و پس از پایان جنگ نیز با تشکیل کمیته‌های مخصوص به کار تفحص پیکر پاک شهدا ادامه دادیم.

جانشین کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح گفت: بعد از سال ۸۱ و حمله آمریکا به عراق، کار ما به‌صورت رسمی در آن کشور تعطیل شد اما عوامل ما در عراق به صورت غیررسمی به فعالیت خود ادامه دادند و کار عملیاتی جدید ما نیز از سال ۹۱ آغاز شد و هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و ایجاد تاخیر در روند جستجوی پیکر شهدای ایرانی در کشور عراق تاکید کرد: در دوره‌ای با توجه به تجهیزات و نیروی انسانی و شرایط ناپایدار عراق پیشروی در این کار سخت بود اما امروز به‌واسطه اقتدار جمهوری اسلامی حضور ما در عراق چشمگیر است اما بازهم کارشکنی‌هایی می‌شود.

سردار سعیدی مهم‌ترین موضوع در تفحص پیکر شهدای مفقودالاثر را داشتن اطلاعات نقطه‌ای دانست و ابراز داشت: همرزمان شهدا در استان‌های مختلف بایستی با بازنگری اطلاعات همرزمان خود آدرس و نقطه مکانی محل شهادت آنان را در اختیار ما قرار دهند.

مدیرکل ایثارگران ستادکل نیروهای مسلح افزود: اگرچه در زمینه تفحص پیکر شهدای مفقودالاثر پیشرفت خوبی شده است اما از ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر ، ۹ هزار شهید در گلزارهای شهدا دفن شدند که خانواده آنها مشخص نیست لذا بایستی شناسایی دقیق آنها را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی استان گیلان را یکی از استان‌های فعال در زمینه تشخیص DNA دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از روش‌های آزمایش DNA در ایران بومی نیست و اصل این علم متعلق به کشور آمریکا است و تمام مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد می‌شود و همین امر موجب کندی در روند کار شده است.

سردار سعیدی با بیان اینکه گیلان بعد از شیراز دومین استانی است که شهدای مفقودالاثر آن را ساماندهی می‌کنیم تصریح کرد: اولویت ما برای این کار استان‌هایی هستند که درباره شهدای خود آمار و اطلاعات دقیق‌تری دارند و استان گیلان نیز در این زمینه پیشرو است.

Share