در جلسه بررسی و تصمیم گیری در خصوص اجرایی شدن ناحیه محوری در مناطق شهرداری رشت مطرح شد:

۶۸درصد از املاک تخربی در خصوص املاک نسقی است|بررسی پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز تسریع شود

رسولی گفت: در دو سال گذشته تلاش برای دستیابی به نقطه مطلوب در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شد و براساس آمار اطلاعات واصله ۶۸ درصد از املاک تخربی در خصوص املاک نسقی است که مربوط به یک سری اقشار کم درآمد جامعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه بررسی و تصمیم گیری در خصوص اجرایی شدن ناحیه محوری در مناطق شهرداری رشت با حضور رضا رسولی نایب رییس شورا و رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت در دفتر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رشت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد پورناصرانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با تسلیت ایام شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین در سخنانی بیان داشت: جلسه امروز در پی جلسات گذشته در راستای شیوه برخورد با تخلفات ساختمانی و اعتراضات وارده به شهرداری از سوی شهروندان و دستگاههای نظارتی است.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رشت تصریح کرد: از حدود ۱۰ الی ۱۵ روز گذشته پیگیری های این معاونت آغاز شده که امید است در فاصله زمانی کوتاه به نتیجه مطلوب در راستای اجرای ناحیه محوری در مناطق ۵ گانه شهرداری دست یابیم.

وی با قدردانی از رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی رشت، تصریح کرد: با تلفیق موضوع مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز با کمک شورا و شهرداری می توان به نتیجه مثبت و مطلوب دست یافت.

پورناصرانی با تاکید بر ضرورت بررسی ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر رشت خاطرنشان کرد: فاز جدیدی از بحث تعیین تکلیف ساخت و سازهای غیر مجاز بر اساس اعتراضات شهروندان و نامه های واصله دستگاههای نظارتی در شهرداری رشت آغاز به کار کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با تاکید بر ضرورت هدایت شهرداری ها در سال ششم توسعه باید به سمت الکترونیکی شدن خدمات گفت: پیاده سازی خدمات الکترونیکی شهروندان در سامانه یکپارجه شهرسازی، پیاده سازی و اجرایی نمودن خودکارسازی خدمات شهروندی و تجمیع خدمات در مناطق و نواحی از اهم موضوعات این جلسات است.

او گفت: دومین اقدام پس از الکترونیکی شدن خدمات، پیاده سازی و اجرایی شدن ناحیه محوری مطابق دستورالعمل های تدوین شده است که به دور از هرگونه فضای کارگری و دستیابی به کاهش نیروها در مناطق و تقویت نواحی با استفاده از تعداد نیروهای کاهش یافته در مناطق می توان به اهداف توسعه ای دست یافت.

عدم وجود کمیته امنیت یکی از ضعف های سیستم مدیریت شهری است

وی با تاکید بر اینکه برخی اجرای از قوانین خارج از وظایف شهرداری است، گفت: البته برخی اصلاحات همچون اصلاحات کمیسیون ماده ۱۰۰ انجام شده است.

محمد پور ناصرانی عدم وجود کمیته امنیت را ضعف دیگر سیستم مدیریت شهری عنوان و تصریح کرد: امروز افراد به کارشناسان شهرداری مراجعه و کارشناسان هم آنان را به دفاتر خدمات رسانی هدایت میکنند و کاری جز از این هم ندارند. البته کمیته امنیت در حال راه اندازی است که با وصول ابلاغ قانونی آغاز به کار خواهد کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت یادآور شد: در نواحی شهرداری حداکثر ۲۰ نفر نیروی انسانی دارند بنابراین اگر قرار است جلوی تخلفات ساختمانی گرفته شود ابتدا باید نسبت به تجهیز ساختار و اداری و سیستم های نرم افزاری نواحی برنامه ریزی ها مدونی داشت.

ضرورت راه اندازی پیشخوان دولت در مناطق

وی تصریح کرد: اواخر سال گذشته حوزه معاونت شهرسازی و معماری برنامه ریزی ها و مکاتبات عدیده ای در خصوص ویرایش و هدایت به خودکارسازی خدمات داشته داشته است .

محمد پورناصرانی با تاکید بر ضرورت راه اندازی پیشخوان در مناطق گفت: با خودکارسازی فعالیت ها هرکارشناس دو کمک کارشناس خواهد داشت و پس از این دیگر نیازی به حضور فیزیکی شهروند در شهرداری ها نیست.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رشت با اشاره به طولانی شدن پروسه اخذ رای از کمیسیون ماده صد یادآور شد: این زمان طولانی منجر به آن خواهد شد که به جای سازنده سازه های خلاف ما با یک سری اقشار ضعیف و کم درآمد روبرو شویم.

وی با تاکید بر افزایش سکونت گاه های غیر رسمی در شهر و به تبع آن افزایش تراکم جمعیتی در حاشیه شهر بیان داشت: حل تخلفات ساختمانی به تنهایی به دست شهرداری حل نخواهد شد. لذا توانمندسازی نواحی می تواند ما را به سرمنزل مقصود هدایت کند.

محمد پورناصرانی در پایان سخنانش اذعان داشت: اگر امروز قرار است بومی سازی مقابله با سازه های خلاف اتفاق بیفتد باید با عزمی همگانی و تحمل برخی چالش ها نسبت به کنترل تخلفات ساختمانی اقدام مناسبی داشته باشیم.

رضا رسولی نائب رییس شورا و رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با تسلیت لیالی قدر و قدردانی از زحمات حوزه معاونت شهرسازی و معماری بیان داشت: متاسفانه ساختار برداشت املاک و… دچار ایرادات متعددی است. و با توجه به وضعیت موجود متاسفانه شاهد اتفاقاتی ناگوار در راستای تخلفات ساختمانی در مناطق و محل تخلفات هستیم که بر کسی پوشیده نیست.

۶۸درصد از املاک تخربی در خصوص املاک نسقی است 

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با قدردانی از مجموعه مدیریت شهری در راستای شکل گیری پلیس ساختمانی یادآور شد: در دو سال گذشته تلاش برای دستیابی به نقطه مطلوب در خصوص مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شد و براساس آمار اطلاعات واصله ۶۸ درصد از املاک تخربی در خصوص املاک نسقی است که مربوط به یک سری اقشار کم درآمد جامعه است.

ضرورت تسریع بخشی در بررسی به ساخت و سازهای غیرمجاز

وی با تاکید بر بحران کنونی در ساخت و ساز تصریح کرد: سال گذشته اصلاح طرح تفصیلی صورت گرفت. امسال نظم بخشی به مبحث ساخت و ساز در دستور کار قرار گرفت که بخشی به ساختمان های دارای سند و بخش دیگر به ساخت و سازهای فاقد سند مالکیتی است.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت تسریع بخشی در بررسی به ساخت و سازهای غیرمجاز بیان داشت: امید است این جلسه آخرین جلسه بدون دریافت خروجی باشد، امروز با ایجاد شبکه ای مجزا قیمت ملک نسق از ملک های سند دار بیشتر شده و این دیگر ناقوس خطر است بنابراین ضروری است تا با ورود دستگاه های نظارتی جلوی تخلفات ساختمانی گرفته شود.

وی با تاکید بر پیشی گرفتن دستگاه های نظارتی استان بر شهرداری در زمینه مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز افزود: با توجه به افزایش بودجه در راستای پیاده سازی خدمات الکترونیکی شهروندان شایسته است تا سازمان فاوا برنامه های مدونی ارائه نماید.

رسولی در خصوص اخذ مجوزات پلمب ملک های غیر مجاز در مناطق به صورت نظام مند تصریح کرد: حوزه شهرسازی با بررسی از مدیران مناطق نسبت به اخذ مجوزات قضایی جهت ورود و پلمب املاک متخلف و در صورت صلاحدید حتی این اقدامات رسانه ای نیز گردد.

ضرورت شکل گیری تیم کارشناسانه در راستای پیاده سازی اقدامات فنی برنامه ها

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت شکل گیری تیم کارشناسانه خاطرنشان کرد: با تشکیل تیم کارشناسانه متشکل از ۵ نفر از نیروهای کاردان و متخصص ظرف مدت یک هفته اقدامات فنی برنامه ها در گام اول پیاده سازی شود.

سازمان فاوا نیازمند حداقل ها از جمله سخت افزارهای مربوطه است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری رشت با تاکید بر پیگیری سازمان فاوا در راستای پکپارچه سازی فعالیت ها تصریح کرد: بحث خرید سرورها و ارتقا فیبر و اتصال به بانک های دولتی و خصوصی انجام شده و در حال حاضر سازمان فاوا نیازمند حداقل ها از جمله سخت افزارهای مربوطه است.

لیلا عزیزی تصریح کرد: در دی ماه سال گذشته ضروری بود تا تجمیع نواحی را داشته باشیم. گام اول یکسان سازی ورژن ها بود که در این خصوص یکسان سازی ورژن سرا انجام شده و الان مناطق هم دارای ورژن یکسان هستند.

اتصال دیتا سنتر سعدی و شهرداری مرکز

وی افزود: برنامه ریزی دیتا ها انجام شده و اکنون تجمیع به عنوان مهم ترین گام باید انجام شود و یک سرور جی تم و سیستم فضای ذخیره سازی اطلاعات برای نواحی نیاز است.

رییس سازمان فاوا از اتصال دیتا سنتر سعدی و شهرداری مرکز خبر داد و گفت: مناطق هم انجام خواهد شد و بعد از آن می توان وارد فاز دوم یعنی فاز تجمیع و خودکارسازی نواحی و مناطق شد.

Share