مدیر عامل برق منطقه ای گیلان در جمع خبرنگاران:

۵ برابر متوسط جهانی برق مصرف می‌کنیم | برای هر نیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی یک میلیارد دلار نیاز است

بلبل آبادی با بیان اینکه سرانه مصرف خانگی در ایران بیش از ۳۰۰۰ کیلووات است، گفت: این آمار حدودا ۳ برابر مصرف اروپا است ما در حقیقت مصرف کننده خوبی نیستیم و منابع خود را هدر می‌دهیم.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیر عامل برق منطقه ای گیلان به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف برگزار شد.
در این نشست عظیم بلبل آبادی، مدیرعامل برق منطقه ای گیلان به زودی نیروگاه مولد مقیاس کوچک ۲۵ مگاواتی هم به جمع نیروگاه‌های تولیدی استان گیلان اضافه خواهد شد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی به معادل بیش از ۱۰۰ میلیار تومان در منطقه آزاد انزلی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی در رابطه با وظیفه اصلی شرکت برق منطقه ای گفت: ماموریت اصلی شرکت ما تامین نیروی مورد استفاده بخش مشترکین در صنایع مختلف است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان اضافه کرد: علی‌رغم تمامی چالش هایی که از بابت عدم وجود منابع مالی کافی برای این صنعت بوده در سال گذشته موفق شدیم معادل ریالی حدود ۹۶ میلیارد تومان پروژه را بهره برداری و افتتاح کنیم.

وی با بیان اینکه در سال۹۶ تنها ۱۲۰ میلیارد تومان پروژه در سطح انتقال و فوق توزیع مورد بهره برداری قرار گرفت، افزود: این آمار قابل توجه و قابل قبول است و ما سعی کردیم در طی سال ۹۶ و ۹۷ جمعا حدودا ۴۵۰ مگاولت آمپر به ظرفیت نامی انتقال و فوق توزیع اضافه کنیم که این آمار نشان دهنده رشد بیش از ۶ درصد است.

سال گذشته بیشترین مصرف برق در روز ۹ مرداد بود

بلبل آبادی درباره نسبت رشد مصرف صنایع سنگین در استان گفت: رشد مصرف صنایع سنگین استان در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ برابر با ۱۷.۷ درصد است. که این آمار نشان از اشتغال زایی و رونق تولید دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: از ۸ نیروگاه بزرگ و کوچک استان گیلان ۲۸۲۶ مگاوات برق تولید می شود که با توجه به میزان پیک مصرف سال گذشته که در نهم مرداد ماه و به مقدار ۱۸۳۵ مگاوات بود.

استفاده از ظرفیت آزاد موجود در بهره برداری شبکه

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: اضافات موجود در بخش تولید گیلان به استان های تهران، آذربایجان، زنجان، مازندران صادر خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: در بخش شبکه انتقال و فوق توزیع به دلیل تنگناهای بودجه و میزان آن متناسب با رشد مصرف در گیلان اتفاق نیافتاده و طبیعی است این شبکه نیاز به سرمایه گذاری های بیشتر دارد.

به گزارش دیارمیرزا بلبل آبادی با توجه به چالش موجود گفت: در دی ماه سال ۹۶ به فکر برنامه ریزی برای غلبه به این چالش افتادیم که برای چاره جویی این مطلب رایزنی های مختلفی صورت گرفت و منجر به بروز ایده هایی برای بکارگیری ظرفیت آزاد موجود در بهره برداری شبکه شد.
وی افزود: در راستای این ایده ما موفق شدیم در ساعات پیک مصرف برق در تابستان ۹۷ با جابه جایی ترانسفورماتورها ظرفیت مورد نیاز شهر آستارا و لاهیجان را تامین کنیم.

بلبل آبادی در ادامه در رابطه با ساعات پیک مصرف برق گفت: برای عبور از ساعات پیک تابستان ۹۸ ایده بکارگیری ظرفیت آزاد موجود در بهره برداری شبکه را پیگیری خواهیم کرد که شامل ۱۷ پروژه است و ۵ پروژه در سطح ۲۲۰ کیلوولت و ۱۲ پروژه در سطح ۶۳ کیلوولت کلید خواهد خورد.

وی گفت: با اجرایی کردن این ایده در شرکت برق منطقه ای گیلان یک پروژه کشوری در سطح ملی تعریف شد که اگر این ایده در سطح کشور مورد استفاده قرار بگیرد ظرفیت معادل ۲۵۰۰۰ مگاولت آمپر و۱۵۰۰۰ مگاولت آمپر در بخش فوق توزیع در ظرفیت آزاد موجود در سطح کشور قرار می‌گیرد.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان تصریح کرد: بار مالی این پروژه حدودا ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که ما فرض کردیم اگر که معادل ۵۰ درصد این پروژه هم مورد استفاده قرار نگیرد ۲۵۰۰ میلیارد جلو خواهیم افتاد.

برای هر نیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است

در ادامه این نشست او در رابطه با احداث پست بزرگ  ۲۳۰/۶۳ کیلوولت رشت گفت: این پست به زودی در رشت به بهره برداری خواهد رسید که حدودا نزدیک ۲۲۵ میلیارد تومان برای سهامی برق منطقه ای گیلان هزینه خواهد داشت. همچنین در یک ماه آینده همین پست در شهرستان صومعه سرا با ظرفیت ۸۰ مگاوات آمپر برای افتتاح و بهره برداری آماده خواهد شد.

بلبل آبادی تاکید کرد: صنعت برق صنعت بسیار هزینه بری است و برای احداث هر نیروگاه ۶ تا ۷ سال زمان نیاز داریم و همچنین برای هرنیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهیم داشت.

وی با توجه به فرارسیدن فصل گرما گفت: در سطح کشور مخصوصا در ایام تابستان در سال گذشته حدودا ۲۱۰۰۰ مگاوات از ۵۷۰۰۰ مگاوات کشور فقط مربوط به سیستم های سرمایشی بود که مصرف کنندگان با کم کردن درجه کولر و وسایل سرمایشی می‌‌توانند ۱۰ درصد از مصرف برق را کاهش دهند.

۵ برابر متوسط جهانی برق مصرف می‌کنیم

به گزارش دیارمیرزا بلبل آبادی در پایان با بیان اینکه سرانه مصرف خانگی در ایران بیش از ۳۰۰۰ کیلووات است، گفت: این آمار حدودا ۳ برابر مصرف اروپا است ما در حقیقت مصرف کننده خوبی نیستیم و منابع خود را هدر می‌دهیم.

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار مصرف ایران در دنیا رتبه ۱۸ دارد که به ازای تولید یک مقدار معین کالا و یا خدمات در متوسط جهانی، آمارشدت مصرف انرژی ۱۸۹ و شدت مصرف انرژی در کشور ما ۸۶۴ می‌باشد که متاسفانه ۵ برابر متوسط جهانی مصرف داریم.
بلبل آبادی تصریح کرد: یکی از دلایل مصرف بالا ارزان بودن و یارانه ای بودن میزان هزینه این حامل انرژی است که ما ارزان ترین هزینه انرژی را در سطح جهانی داریم و همه این ها باعث کم دقتی مصرف کنندگان ما خواهد شد.

Share