مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

یک گام تا ثبت جهانی چادر شب‌بافی قاسم‌آباد | صنایع دستی گیلان هنوز اقتصادی و ارزآور نیستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تصریح کرد: ایران رتبه نخست در ثبت جهانی صنایع دستی را دارد اما کمیت مهم نیست و برای شورای جهانی ثبت بیشتر بهره برداری اقتصادی و حفظ صنایع دستی مهم است.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد.

در این جلسه شهرود امیرانتخابی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با تبریک هفته صنایع دستی گفت: مهمترین اتفاقی که در این هفته برای گیلان رقم می خورد، بررسی ثبت جهانی روستای قاسم آباد با محوریت چادر شب بافی است.
امیر انتخابی با بیان اینکه جهانی شدن این صنعت بومی تبعات موثری و خوبی را برای گیلان به‌همراه خواهد داشت، گفت: سال گذشته روستای قاسم آباد با محوریت چادر شب بافی به ثبت ملی رسید و تلاش ما بر این بود بعد از آن اتفاق بسیار خوب این روستا را ثبت جهانی کنیم.
وی ادامه داد: در مدت یکسال توانستیم شورای راهبری کشور را متقاعد کنیم که کاندیدای سال ۲۰۱۹ روستای قاسم آباد گیلان باشد.
این مسئول با بیان اینکه هر کشور می تواند ۵ کاندیدا برای معرفی ثبت جهانی داشته باشد، گفت: در امر زمانی رخ می دهد که شاخص های لازم را داشته باشند و در حال حاضر در دنیا صنایع دستی  ۳۸ شهر و روستا ثبت جهانی شده است که این روند از سال ۱۳۹۴ با ثبت فرش تبریز و اصفهان به عنوان صنایع دستی خلاق آغاز شد.
امیرانتخابی با بیان اینکه در ایران ۱۰ شهر و روستا با محوریت صنایع دستی به ثبت جهانی رسیده اند، افزود: با ثبت روستای قاسم آباد گیلان این آمار به ۱۱ افزایش خواهد یافت.

صنایعی که انعکاس‌دهنده هویت استان گیلان باشند در اولویت حمایت قرار دارند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تصریح کرد: ایران رتبه نخست در ثبت جهانی صنایع دستی را دارد اما کمیت مهم نیست و برای شورای جهانی ثبت بیشتر بهره برداری اقتصادی و حفظ صنایع دستی مهم است.
امیر انتخابی افزود: باوجود آنکه ایران جزو سه قدرت صنایع‌دستی در جهان است اما در مجموع کشورمان نتوانسته است انتظارات درباره تولید ثروت و ارزآوری در این زمینه را برآورده کند.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان نیز از لحاظ ارزآوری و اقتصادی در زمینه صنایع‌دستی عملکرد قابل توجهی نداشته است، تصریح کرد: با ثبت جهانی قاسم‌آباد می‌توانیم با برند سازی از هنرمندان صنایع‌دستی و حمایت بیشتر از آنان زمینه توسعه اقتصادی صنایع‌دستی استان گیلان را ارتقا بخشیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار هنرمند در عرصه صنایع دستی در گیلان فعالیت می کنند، افزود: استان گیلان از جمله استان‌هایی است که می توان بر روی صنایع دستی آن مانور خوبی داد.

امیرانتخابی یادآور شد: صنایع‌دستی انتقال‌دهنده هویت فرهنگی کشور است و به ما کمک می‌کند که بتوانیم صنعت گردشگری را در کشور رونق دهیم و هویت ملی و تاریخی خود را به مسافران و گردشگران بشناسانیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع دستی گیلان در حال از بین رفتن است، گفت: از صنایعی که در برنامه میراث فرهنگی و گردشگری استان برای ثبت ملی است، چموش دوزی ماسوله است.
به گزارش دیارمیرزا امیر انتخابی با بیان اینکه احیای صنایع دستی سبب انتقال آداب و رسوم و فرهنگ به نسل های آینده می شود، اظهار داشت: با ثبت های ملی و جهانی ارزشهای فرهنگی استان حفظ میشود و همچنین سبب رونق گردشگری خواهد شد.
امیرانتخابی اولویت برای حمایت از هنرمندان و ثبت جهانی صنایع‌دستی را مختص بودن آنان به استان گیلان دانست و گفت: بسیاری از صنایع‌دستی فعال در گیلان در سایر نقاط کشور نیز وجود دارند و اگرچه از آنها نیز حمایت می‌شود اما اولویت برای صنایعی است که انعکاس‌دهنده هویت استان گیلان باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به موانع موجود در معرفی محصولات صنایع‌دستی به گردشگران و مردم اظهار داشت: بازاریابی نامناسب و نداشتن ایده مناسب در این زمینه از جمله مهم‌ترین موانع عدم توسعه و معرفی صنایع‌دستی کشور و به‌ویژه استان گیلان به گردشگران هستند.

صنعت گردشگری بر پایه گردشگران خارجی است نه داخلی

به گزارش دیارمیرزا امیرانتخابی با بیان اینکه امروز صنعت گردشگری بر پایه گردشگران خارجی است، گفت: در هیچ کجای دنیا این صنعت را با گردشگران داخلی محاسبه نمی کنند و تمام سعی خود را به کار می‌برند که تورسیت وارد کشورشان شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران برای افزایش ورود گردشگر به کشور خود برنامه‌ریزی‌های گسترده دارند، گفت: متاسفانه ما در کشورمان در این زمینه هیچ برنامه جامعی نداریم.  تورهای گردشگری داخلی در زمان مختلف مانند نوروز که متعلق به کشور ما است باید سعی در جذب تورسیم خارجی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی روستاهای گیلان تنها بر عهده میراث فرهنگی و گردشگری نیست، گفت: از سال ۱۳۵۴ ماسوله ثبت ملی شد و تاکنون این شهر موفق به ثبت جهانی نشده است. در حال حاضر در گیلان مناطقی مانند ماسوله ،قلعه رودخان، جنگل های هیرکانی و…. وجود دارند که می توان با ثبت جهانی گردشگران خارجی را به استان گیلان اورد.

امیر انتخابی ادامه داد: برای موفقیت در این امر بایستی همه مسئولان استانی برای رفع موانع موجود تلاش کنند زیرا اگر نتوانیم در این کار موفق شویم، نباید انتظار افزایش ورود گردشگر به استان گیلان را داشته باشیم.

سفر مدیر کل آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی به گیلان

وی با بیان اینکه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از هر استان غرفه هایی با محویت معرفی صنایع دستی به معرض عموم گذاشته شده است، افزود: متاسفانه در غرفه های گیلان صنایع دستی قرار می گیرند که مرتبط با گیلان نیست و این نشان می‌دهند که کسانی که این صنایع را معرفی کردند، شناخت درستی از گیلان نداشتند.

این مسئول در مورد برنامه های هفته صنایع دستی که از سوی میراث فرهنگی و گردشگری استان برگزار میشود، گفت: بیش از ۷۰ برنامه مختلف در این هفته در استان گیلان تدارک دیده شده است که برگزاری همایش در قاسم‌آباد و چابکسر، بازدید غادا هیجاوی مدیر کل آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و ناظران بین المللی از روستای قاسم اباد چابکسر، حضور مشاور معاون صنایع‌دستی کشور در گیلان، بازدید مسئولان استانی از کارگاه‌های فعال در حوزه چادر شب‌بافی و برگزاری نشست تخصصی برای بررسی وضعیت ثبت جهانی قاسم‌آباد از جمله مهم‌ترین آنها است.

Share