رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت خبرداد:

کاهش زباله‌های خشک رشت به دلیل افزایش زباله گردها | کاهش ۱۵۰ تنی تولید روزانه زباله

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت گفت: با توجه به افزایش نرخ تورم و پایین آمدن سطح معیشتی برخی از شهروندان، تعداد زباله گردها در سطح شهر رشت افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، علیرضا حاجی پور رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در خصوص وضعیت ساماندهی پسماند این کلانشهر اظهار داشت:در سال ۹۷ میزان تولید پسماند حدود ۷۰۰ تن در روز بوده ولی در حال حاضر با توجه برنامه های سازمان در زمینه فرهنگ سازی و تفکیک زباله که اجرایی نیز شده است، تغییر الگوی مصرف مردم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و افزایش زباله گردها این میزان به ۵۵۰ تن در روز کاهش یافته است.

وی در خصوص میزان کاهش زباله شهر توسط زباله گردها با بیان اینکه  زباله گردها، پسماندهای خشک جمع آوری شده را به گاراژدارهای غیرمجاز تحویل می دهند از این رو آمارهای موجود تقریبی می باشد و قابل استناد نیست افزود: پر واضح است که با توجه به افزایش نرخ تورم و پایین آمدن سطح معیشتی برخی از شهروندان، تعداد زباله گردها در سطح شهر افزایش یافته و چون این افراد از داخل مخازن زباله تر نیز جمع اوری زباله خشک انجام می دهند بالتبع، تاثیر زیادی در کاهش حجم زباله ورودی به تدفین‌گاه سراوان داشته اند.

حاجی پور خاطرنشان کرد: تعداد ۱۰۲۳ نفر  شامل پاکبانان، رانندگان و پرسنل فنی و اداری و نگهبانی شرکت های رفت و روب در امر پاکیزه سازی شهر فعالیت دارند.

رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت گفت: زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰۰ متر مربع در محوطه کارخانه کود آلی برای این منظور در نظر گرفته شد و پس از اخذ مجوز زیست محیطی از اداره بهداشت شهرستان، احداث جاده دسترسی به محوطه، فنس کشی، دیوار کشی طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در محوطه انجام پذیرفت. همچنین ساختمان مخصوص درمان، نگهداری و واکسیناسیون سگ های بلاصاحب در محل در نظر گرفته شده در حال احداث است.

حاجی پور با بیان اینکه یکی از مشکلات عدیده شهرداری در سنوات گذشته عدم صرفه اقتصادی جمع آوری پسماند خشک به دلایل متعدد توسط شرکتهای طرف قرارداد بود افزود: این امر موجب شکست عملیات و بروز نارضایتی های اجتماعی و اعتراض شهروندان می شد به همین منظور پس از آسیب شناسی و تحقیقات مفصل و بازدید از شهرهای موفق در امر جمع آوری پسماند خشک، مقرر شد که در آذر ماه ۱۳۹۶ عملیات جمع آوری و مدیریت پسماند خشک به پیمانکار رفت و روب واگذار شود.

Share