یادداشت/ رضا سیف پور:

چرا باید به فرزندتان سوادمالی بیاموزید ؟

اگر کودکانتان معتقد باشند که ثروت و پول نتیجۀ برخورداری از شانس یا یک امتیاز ویژه مثل پدر پولدار است آیا در بزرگسالی انگیزه ای برای بدست آوردن مسئولانه پول و تولید ثروت خواهند داشت؟ بی گمان خیر. پس نباید تعجب کنیم اگر نسل فردا برای راحت زندگی کردن نگاهی هم به عبور از قانون یا دور زدن قانون داشته باشد.

رضا سیف پور_مدرس سوادمالی و فنون مذاکره

همانطور که در یادداشت های قبل گفتم « سواد مالی » را میتوان دانش و مهارت مدیریت پول و سرمایه در زندگی شخصی تعریف کرد. سواد مالی یکی از حوزه های جدید « سواد » در دنیای معاصر است که همچون دیگر حوزه ها در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و تاسف بار تر اینکه نه تنها خانواده ها از ماهیت آن اطلاع چندانی ندارند، بلکه در نظام آموزش رسمی ما هم توجه چندانی به آن نمی شود. بسیاری از والدین هم به دلایل مختلف از جمله عدم آگاهی خوشان، از صحبت کردن در مورد موضوعات مالی و مباحث مرتبط با حوزه سوادمالی در جمع خانواده و نزد کودکان، از جمله پس انداز و سرمایه گذاری خود داری می کنند و حتی در مواردی با طرح چنین موضوعاتی در خانواده مخالف هستند. این به معنای محروم کردن کودکان از دو مقوله مهم است، یکی دانش مالی و دیگری تجربه کافی برای ورود به دنیای واقعی در بزرگسالی. این در حالی است که فرزندان ناگزیر مطالب مرتبط با مسائل مالی را، کم یا بی، همانند بسیاری از موضوعات دیگر، از مجاری مختلف خارج از خانه مانند مدرسه، محیط های بازی و ورزش، گفتگو با دوستان، تلویزیون و … می شنوند. شنیده هایی که ممکن است درست یا نامطلوب باشد. پس چرا خودمان تلاش نکنیم تا در این خلاء آموزش رسمی، مجاری آموزشی مناسب را پیدا کنیم و به آموزش فرزندانمان بپردازیم؟ یکی از این مجاری مناسب این است که ابتدا خودمان با دانش سوادمالی آشنا شویم و سپس سعی کنیم تا به شکل اصولی آن را به فرزندانمان بیاموزیم.
امروز رسانه ها نادانسته تلاش می کنند تا ثروت را امری حاصل شانس یا برخورداری از موقعیت ویژه معرفی کنند. تقریبا در هیچ سریال یا برنامه تلویزیونی نمی بینیم که کسی از راه تلاش و طی کردن زندگی سالم، از جمله پس انداز و سرمایه گذاری به ثروت رسیده باشد. این تعریف خطرناکی از ثروت در زندگی است که توسط رسانه ها در جامعه گسترش یافته و ممکن است مسیر آینده فرزندانمان را مخدوش کند. اگر کودکانتان معتقد باشند که ثروت و پول نتیجۀ برخورداری از شانس یا یک امتیاز ویژه مثل پدر پولدار است آیا در بزرگسالی انگیزه ای برای بدست آوردن مسئولانه پول و تولید ثروت خواهند داشت؟ بی گمان خیر. پس نباید تعجب کنیم اگر نسل فردا برای راحت زندگی کردن نگاهی هم به عبور از قانون یا دور زدن قانون داشته باشد.
بخش مهمی از سواد مالی معطوف به این مهم است که بدانیم ثروت چگونه حاصل می شود؟ پس انداز و سرمایه گذاری؟ یا رانتخواری و فرصت طلبی ؟ این یکی از موضوعات مهمی است که باید به فرزندانمان بیاموزیم. از بعدی دیگر، سواد مالی یعنی اینکه بدانیم چگونه باید درآمد ها و هزینه های خود را مدیریت کنیم. اگر با آموزش صحیح این مهارت به فرزندانمان در دوران کودکی ، کاری کنیم که آنها بتوانند درآمدها و هزینه های خود را در بزرگسالی به درستی مدیریت کنند بی گمان در آینده به آنها کمک کرده ایم تا ارتباط میان درآمد، هزینه و پس انداز را به خوبی کشف کنند. این مهم، هم برای آنها و هم برای آینده کشور می تواند مفید و کارساز باشد. کودکان همچنین باید بیاموزند که چگونه ارزش درست پول را درک کنند . در این صورت دیگر نباید نزد او از ضرب المثل هایی همچون « پول چرک کف دست است » استفاده کنیم. از طرف دیگر باید به او بیاموزیم که پول و ثروت آنگاه مفید است که در خدمت رشد و تعالی جامعه انسانی باشد و در غیر اینصورت نمی تواند برای صاحب آن رفاهی ماندگار و با ثبات به ارمغان بیاورد . همانطور که می بینید تلاش ما برای آموختن این مفاهیم به فرزندانمان می تواند آینده بهتری برای آنها و جامعه ما به ارمغان بیاورد.
• تماس با نویسنده : ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share