افزایش خطر فجایع طبیعی از تاب‌آوری ایران و آسیا و اقیانوسیه فراتر رفته است

پیش‌بینی یک مقام سازمان ملل از تشدید طوفان‌ شن، خشکسالی و فرسایش در ایران تا ۲۰۳۰

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس اسکاپ با اشاره به خسارات اخیر سیل در ایران هشدار داد انتظار می‌رود طوفان‌های شن و گرد و غبار، خشکسالی ، بیابان زایی و فرسایش باد، همه در آسیای جنوب غربی تا ۲۰۳۰ افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، آرمیدا آلیس‌جابانا معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در امور آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)، طی سخنانی در آئین افتتاحیه اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه در سالن اجلاس سران در تهران که طی امروز برگزار شد گفت: “تغییرات جوی شدت و کثرت فجایع طبیعی را در آسیا و اقیانوسیه افزایش می‌دهد. مرگ و میر و خساراتی که سیل اخیر در جمهوری اسلامی ایران به جای گذاشت، یادآور تهدید وقایع شدید جوی برای جان و مال جوامع است و یادآوری می‌کند که تنها یک پاسخ جامع به چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی می‌تواند راه را برای توسعه پایدار هموار کند.

سیلی که در بهار سال جاری ایران را در بر گرفت، ویران کننده بود. این سیل ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد و ۵۰۰ هزار نفر را مجبور به جابجایی کرد که نیمی از آنها کودکان بودند. بیمارستان ها و مدارس ویران شدند، صد هزار کودک از تحصیل و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی بازماندند. بخش های عظیمی از شبکه جاده‌ای کشور تحت تاثیر قرار گرفت که به اقتصاد فشار می آورد و بر زندگی روزانه بسیاری از خانواده ها تاثیر می گذارد. مقدار این خسارت ۴.۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است که یک سوم آن مربوط به بخش کشاورزی می‌شود. این بخش وسیله امرار معاش بسیاری از مردم است.

ولی این سیل همانقدر که غم انگیز و پر هزینه بود، بخشی از یک پدیده وسیع تر است: افزایش خطر فجایع طبیعی از تاب‌آوری جمهوری اسلامی ایران و آسیا و اقیانوسیه فراتر رفته است. انتظار می‌رود طوفان‌های شن و گرد و غبار، خشکسالی، بیابان زایی و فرسایش بادی همه در آسیای جنوب غربی تا ۲۰۳۰ افزایش یابند. این فجایع که با تغییرات جوی تشدید می‌شوند ، روز به روز فراوان تر می شوند .این فجایع بیشترین آسیب را به فقرا و آسیب پذیران جامعه می زنند، مخصوصاً در زیستگاه‌های غیررسمی. برخی استان‌های کمتر توسعه یافته ایران بیش از همه گرفتار طوفان های مداوم شن و گرد و خاک شده اند.طوفان هایی که محصولات و زیرساخت‌های آن ها را نابود میکند و سلامت ، تحصیل و مشاغل مردم را به خطر می اندازد.

این چالش ها مشخص می‌کند چرا بررسی‌های دقیق اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیستی باید با هم انجام شوند. دلیل آن کاهش پیامدهای فجایع طبیعی و رسیدن به توسعه پایدار است. شواهد از سراسر دنیا به ما می‌گوید نادیده گرفتن تأثیر اجتماعی رشد اقتصادی می‌تواند جوامع را به دردسر بیندازد و در بدترین حالت باعث بی‌ثباتی و درگیری شود. نادیده گرفتن هزینه محیط زیستی رشد اقتصادی در بسیاری از بخش های منطقه ما باعث تغییرات جوی و بالا رفتن ریسک خطرات طبیعی می شود که فقر را گسترش داده و نابرابری را دائمی می کند. در هیچ جای دیگری به اندازه آسیا نیاز به پاسخ چند جانبه و یکپارچه نیست. آسیا پرمخاطره ترین منطقه دنیاست.

با در نظر گرفتن این حقیقت ، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در امور آسیا و اقیانوسیه با جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد یک مرکز آسیا- اقیانوسیه در توسعه مدیریت اطلاعات فجایع در تهران همکاری می کند. هدف این مرکز توسعه مدیریت اطلاعات فجایع طبیعی و تقسیم دانش است. این یک مکانیسم منطقه‌ای برای همکاری در جهت مبارزه با طوفان های شن و گرد و غبار است که به تازگی ایجاد شده. هدف این مکانیزم کاهش تاثیرات خطرات متعدد و ایجاد یک سیستم هشدار طوفان شن و تشکیل شبکه های همکاری منطقه ای برای گسترش حمایت فنی در مناطق مورد نیاز است.

آرزوی من این است که این مرکز در جهت توسعه وسیع‌تر منطقه‌ای و همکاری تلاش کند. سرمایه‌گذاری‌های لازم برای رسیدن به توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه در راه است. سرمایه‌گذاری کشورهای در حال توسعه نیازمند ۱.۵ تریلیون دلار در سال یا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی مشترک آنهاست. در جمهوری اسلامی ایران تخمین می‌زنیم سرمایه گذاری لازم برای ایجاد زیرساخت های مقاوم در برابر تغییرات جوی برابر با یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در ۲۰۱۸ باشد. سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در آموزش و رویکرد های مردم محور برای ساخت اقتصاد وجوامع مقاوم ضروری است است.

توسعه پایدار که نرخ رشد اقتصادی را با نیاز به مشارکت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست متعادل می‌کند، برای اطمینان از یک ایران شکوفا در حال حاضر و آینده ای تمیز و مهربان و ایمن برای بچه ها ضروری است. سرمایه گذاری روی مردم به همراه سرمایه گذاری در آسمان ، زمین و آب آینده را تضمین میکند. ایران امکانات و انگیزه را دارد ولی برای رسیدن به این آرزو ایستادگی لازم است و خانواده سازمان ملل آماده کمک در ماه‌ها و سال‌های آتی است.”

Share