بدون ارائه سند و مدرک:

وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول حملات به نفت‌کش‌ها دانست

مایک پومپئو، در جمع خبرنگاران گفت: “نتیجه‌گیری دولت ایالات متحده این است که جمهوری اسلامی ایران، مسئول حملاتی است که امروز در خلیج عمان رخ داده است.”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گفت که کشورش با توجه به “اطلاعاتی که به دست آورده، نوع سلاح به کار رفته و پیچیدگی حملات” به این نتیجه رسیده که ایران مسئول حملات به نفت‌کش‌ها در دریای عمان است.

وزیر خارجه آمریکا هیچ سند مشخصی برای اثبات این اتهام ارائه نکرد.

او در جمع خبرنگاران گفت: “نتیجه‌گیری دولت ایالات متحده این است که جمهوری اسلامی ایران، مسئول حملاتی است که امروز در خلیج عمان رخ داده است.”

در جریان حملات روز پنج‌شنبه، دو کشتی نفت‌کش در منطقه دچار آتش‌سوزی شدند. خدمه هر دو کشتی نجات پیدا کرده‌اند.

پومپئو همچنین گفت که این اقدام، بخشی از سری اقدامات ایران برای بی‌ثبات ساختن منطقه است. او گفت که از نماینده آمریکا در سازمان ملل خواسته تا مساله را در شورای امنیت مطرح کند.

ایران نه تنها دست داشتن در حملات روز پنج‌شنبه را رد کرده، بلکه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این حملات را “مشکوک” خوانده است.

ظریف در توییتی، به همزمانی این حملات با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اشاره کرده و نوشته است: “حملات گزارش شده به نفتکش‌های مرتبط با ژاپن در حالی رخ داد که شنیزو آبه برای گفتگوهایی گسترده و دوستانه با آیت‌الله خامنه‌ای ملاقات می‌کرد. حتی کلمه مشکوک هم نمی‌تواند گویای آن چیزی باشد که پشت پرده ماجرای امروز بوده است. پیشنهاد ایران برای مجمع گفتگوی منطقه‌ای الزامی است.”

گفتنی است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با استفاده از تجهیزات گشت و شناسایی هوایی، موقعیت شناورهای حادثه‌دیده را دریافت و تیم‌های امداد هوایی و دریایی را به محل حادثه اعزام کرد.

همچنین سی‌ان‌ان گزارش داد که حادثه دریای عمان ناشی از مین بوده است. خدمه یک ناوشکن آمریکایی به‌نام «بین‌بریج» مین‌های چسبنده منفجر نشده را در پهلوی یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده مشاهده کرده‌اند.

 

Share