آیت الله فلاحتی در دیدار با رئیس و مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

نظام تغذیه‌ای جامعه غیر متعادل است | تنوع غذا برای گردشگران خارجی در گیلان بسیار لذت بخش است

نماینده ولی فقیه در گیلان پیشیگیری را مقدم بر درمان عنوان کرد و گفت: کنترل فشار خون در راستای پیشگیری از بیماری ها امری بسیار پسندیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی استان به مناسبت هفته کنترل فشار خون با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است اظهار کرد: کنترل فشار خون در راستای پیشگیری از بیماری ها امری بسیار پسندیده است.
وی، هزینه پیشگیری را کمتر از درمان عنوان کرد و افزود: در پیشگیری راه بسیار ساده است اما این امر مستلزم توجه جامعه به بسترهای آن است.
امام جمعه رشت با بیان اینکه نظام تغذیه ای جامعه غیر متعادل است، تصریح کرد: با توجه به اینکه ملت ایران مردمی پیشرو است نیاز به تنظیم نظام تغذیه ای داریم.
آیت الله فلاحتی بر توجه به سلامت جسمی مردم تاکید کرد و گفت: چاقی و لاغری از مشکلات جامعه محسوب می شود و متولیان امر باید به فکر سلامت همگانی جامعه باشند.
وی با اشاره به وجود تنوع غذاهای اقلیم ایران به ویژه گیلان، بیان کرد: تنوع غذا برای گردشگران خارجی در گیلان بسیار لذت بخش است.
نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر توسعه تاسیسات ساختمانی و تجهیزاتی مراکز پزشکی استان، خاطرنشان کرد: می طلبد برای ترمیم بعضی از بخش ها در بیمارستان ها تاسیساتی احداث شود.
آیت الله فلاحتی به ویژگی های استان گیلان در طول تاریخ اشاره کرد و یادآور شد: از گذشته گیلان دروازه ورود فرهنگ اروپا به ایران محسوب می شود اما گیلانی ها متاثر از آن نشدند و دارای بینش بالای اجتماعی و ولایتمدار هستند ضمن اینکه مردم گیلان مودب به آداب مسائل اجتماعی هستند.
وی با اشاره به آسیب زا بودن شیرابه مراکز پسماند در گیلان، اظهار کرد: تلاش برای ایجاد سلامت جامعه با بی توجهی به مسائل بهداشتی موجب نارضایتی می شود.
امام جمعه رشت به ورود آلودگی رودخانه های گوهررود و زرجوب به تالاب های محلی اشاره کرد و افزود: اگر رودخانه های مذکور سالمسازی شود در ارتقای سلامت مردم منطقه تاثیرگذار است.
آیت الله فلاحتی با تاکید بر آموزش ویژگی های زندگی شهری و آپارتمان نشینی به مردم، بیان کرد: زندگی اجتماعی جامعه ما به طرف آپارتمان نشینی است اما از اصول ابتدایی زندگی آپارتمانی غافل شدیم و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه می تواند کمک کند.
وی، ترمیم زیربناهای سلامت جامعه را مهم ذکر کرد و افزود: زندگی شهری و آپارتمان نشینی جامعه نیاز به غربالگری فکری و اعتقادی دارد ضمن اینکه سلامتی رکن نخست جامعه است.

بیماری قلبی ۵۲ درصد دلیل مرگ و میرها در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در دیدار مذکور به افزایش سن امید به زندگی در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز بیماری های غیر واگیر مانند فشار خون و دیابت تهدیدکننده سلامت جامعه هستند.
شاهرخ یوسف زاده چابک به مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر به دلیل فشار خون در دنیا اشاره کرد و افزود: بیش از ۵۲ درصد دلیل مرگ و میرها در گیلان بیماری قلبی محسوب می شود و عامل اصلی آن فشار خون است.
وی با اشاره به آمادگی یک هزار و ۲۰۳ تیم اندازه گیری فشار خون در مراکز درمانی گیلان، بیان کرد: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هدف اندازه گیری فشار خون در استان هستند و پیش بینی می شود ۷۵۰ هزار نفر افراد بالای ۳۰ سال و زنان باردار زیر پوشش طرح مذکور قرار گیرند.
۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خردادماه جاری فاز نخست کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در گیلان است.

امروز توسط تیم دانشگاه علوم پزشکی گیلان فشار خون آیت الله فلاحتی اندازه گیری شد.

Share