دفتر آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر کرد:

نرخ تورم اردیبهشت‌ماه گیلان منتشر شد| بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به کدام استان است؟

مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها و نرخ تورم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ کشور و گیلان منتشر شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان با بیان این خبر افزود: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت بر اساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

وحید طیفوری ادامه داد: براساس شاخص قیمت بدست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل» (مقایسه تغییر قیمت ۱۲ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه» (مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه مدت و «نرخ تورم ماهانه» (مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود و لازم  است متناسب با هر هدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرارگیرد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۴.۲ و ۳۱.۶ درصد می‌باشد، افزود: نرخ تورم استان گیلان در این ماه، در بین ۳۱ استان، در رتبه بیست و چهارم نرخ تورم کشور قرار می‌گیرد.

طیفوری خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان کردستان با ۴۱ درصد و کمترین مقدار مربوط به استان قم با ۲۸.۶ درصد بوده است. همچنین ۴ استان مجاور این استان، یعنی استان‌های قزوین، زنجان، مازندران و اردبیل به‌ترتیب دارای رتبه‌های هجدهم، بیستم، بیست و سوم و بیست و پنجم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پانزدهم نرخ تورم کشور هستند.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان به ترتیب ۵۱.۲ و ۴۹.۶ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب ۲۷.۵ و ۲۵.۴ درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص نرخ تورم شهری گفت: این نرخ در کل کشور و استان در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۳.۷ و ۳۱.۱ درصد می‌باشد.

وی به نرخ تورم روستایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ در کل کشور و استان در اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۳۷.۱ و ۳۲.۹ درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه اردیبهشت‌ماه سال جاری را در کشور و استان به­ترتیب برابر ۵۲.۱ و ۵۱.۱ درصد اعلام نمود.

وی اظهار داشت که بررسی تغییرات شاخص قیمت اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور و استان، هر دو برابر ۱.۵ درصد بوده است.

دریافت لینک کامل گزارش

Share