در نشست خبری سازمان بسیج کشاورزی سپاه قدس گیلان عنوان شد:

معرفی رقم جدید برنج ایرانی در گیلان | آموزش ایده‌های نوین کشاورزی به روستائیان

حسینی با اعلام اینکه رقم مصرفی آنام در مرداد ماه امسال طی مراسمی اطلاع رسانی می‌شود، افزود: لازم بذکر است که بدانیم آنام بدلیل زودرس بودن، مصرف آب کمتر و ظاهر شبیه دم سیاه حتی بیشتر از برنج محلی استقبال داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ظهر امر‌وز نشست خبری با اصحاب رسانه در محل خبرگزاری بسیج با حضور دکتر مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، مرتضی مرادی مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان، حمیدرضا غره شیخ لو، رئیس اردوهای جهادی سپاه قدس گیلان و عباس شهدی، رئیس جامعه مهندسین کشاورزی در رشت برگزار شد.

اصلی ترین ماموریت، حمایت از تولید تمامی محصولات کشاورزی است

مرتضی مرادی، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سالروز تاسیس بسیج مهندسین کشاورزی در ۲۷ خرداد سال ۱۳۹۲، به همکاری خوب بسیج کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی در گیلان اشاره کرد و تأکید کرد: اصلی ترین ماموریت بسیج مهندسین کشاورزی، حمایت از تولید تمامی محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ رسیدن به خودکفایی در بحث برنج به عهده بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان واگذار شده است، اظهار کرد: با تشکیل میز برنج و ایجاد کارگروه برنج در گیلان به بررسی چگونگی افزایش کیفیت برنج پرداختیم و خوشبختانه می‌توانیم از سال آینده از نتایج این بررسی استفاده کرده و طرح را اجرایی کنیم.

مرادی در ادامه با بیان انکه مربیان زیادی در استان گیلان تحت آموزش اولیه قرار گرفته اند و هم اکنون در یک هزار و ۱۱۵ روستا در حال فعالیت هستند، گفت: دانه های روغنی در شهرستان رستم آباد در سال گذشته با تولید ۱۰۰ هکتاری همراه بود و ما تولید کلزا را امسال به ۸۵۰ هکتار رساندیم.

اگر امنیت غذایی نداشته باشیم یعنی هیچ چیز نداریم

حمیدرضا غره شیخ لو، رئیس اردوهای جهادی بسیج گیلان به بحث امنیت غذایی در تولیدات کشاورزی استان اشاره کرد، تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه ۴۳ گروه برای اردوهای جهادی، توانستیم ۱۲۰ گروه را در گیلان برای اردوها سازماندهی کنیم و از این طریق مشاوره هایی را به کشاورزان بدهیم.

غره شیخ لو همچنین با اشاره به اینکه هدف از تمامی این فعالیت‌ها پر کردن خلاء بین بخش آکادمیک و سنتی روستاها بوده است، اظهار کرد: باید بدانیم که اگر امنیت غذایی نداشته باشیم یعنی هیچ چیز نداریم.

امنیت غذایی یعنی بهبود کیفیت برنج

دکتر مریم حسینی، رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از رابطه تنگاتنگ این موسسه با سازمان بسیج کشاورزی خبر داد و گفت: کتابی تحت عنوان راهنمای کاشت، داشت و برداشت منتشر شده است که برای ارتقاء کمیت و کیفیت بسیار کاربردی است.

وی اظهار کرد: هم اکنون آنالیز نمونه‌های خاکی و بازدیدهای منظم از شالیزارها صورت می‌گیرد که با توجه به نتایج این بازدیدها و آنالیزها، توصیه‌های کودی به کشاورزان داده می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: بسیج ۳۰۰ مهندس در دوره های آموزشی برای مربیگری تحت آموزش قرار داده است و امسال به مدت ۶ روز بصورت منظم ۱۰۰ نفر آموزش می‌بینند و برای کار با دستگاه‌های شالیکوبی آماده می‌شوند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور تاکید کرد: باید بدانیم امنیت غذایی همان بهبود کیفیت برنج از مزرعه است تا سفره ما است.

معرفی رقم جدید از برنج ایرانی در گیلان

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در ادامه اظهار کرد: پروژه‌هایی مانند تولید برنج باکیفیت اما با مصرف آب پایین‌تر سال‌ها در دست بررسی است، گفت: ما از چندین سال قبل آغاز به محاسبه میزان آب مصرفی هریک از لاین های برنج کردیم و هم اکنون رشت در گیلان با رقم ۶.۵ تن در هکتار تیسا در مازندران با ۷.۵ تن در هکتار و آنام که از همه آب کمتری را مصرف می‌کند را در اختیار داریم.

حسینی با اعلام اینکه رقم مصرفی آنام در مرداد ماه امسال طی مراسمی اطلاع رسانی می‌شود، افزود: لازم بذکر است که بدانیم آنام بدلیل زودرس بودن، مصرف آب کمتر و ظاهر شبیه دم سیاه حتی بیشتر از برنج محلی استقبال داشته است.

وی افزود: امسال حدود هزار تن از بذر آنام گواهی‌دار توزیع شده است، گفت: در این بسته‌ها، دانه برنج یکدست وجود دارد، دانه‌های شکسته و دایره مانند کمتری دارد و پخت بهتری دارد.

حسینی در خصوص قیمت بذر آنام نیز گفت: بذر آنام در سال گذشته هم قیمت و شاید کمی گرانتر از برنج هاشمی بود و اعلام قیمت و نحوه تهیه این بذر در سال جاری را به جشنواره پخت که در اوایل مرداد ماه برگزار می‌شود، موکول می‌کنیم.

مرادی نیز در پایان اظهار داشت: باید به کشاورزان الزام شود که از بذرهای گواهی شده استفاده کنند تا روند رو به جلویی را شاهد باشیم.

آموزش ایده‌های نوین کشاورزی به روستائیان

به گزارش دیارمیرزا در ادامه این جلسه دکتر عباس شهدی، رئیس جامعه مهندسین کشاورزی با بیان اینکه بدلیل وضعیت بحرانی کشور و تحریم‌های ظالمانه موضوعاتی از قبیل خودکفایی برنج نیمه کاره مانده بود، افزود: با تشکیل میزهای تخصصی شامل میز برنج، استفاده از تحصیلکردگان نظام مهندسی و NGOهای دیگر و ساخت اتاق فکر سعی در پیش بردن اهداف اصلی سازمان را داریم.

وی ادامه داد: هم اکنون ایده‌هایی نوین توسط مربیان تربیت یافته و ایده‌های کارشناسان مهندسین برنج در مساجد و پایگاه‌های بسیج روستاها برای خودکفایی برنج آموزش داده می‌شود تا امسال بتوانیم گامی موثر در این زمینه برداریم.

شهدی با اشاره به اینکه از مجمع نخبگان بسیجی در تمامی حیطه‌ها استفاده می‌کنیم، گفت: در زمینه اقتصاد مقاومتی در حال حرکت هستیم.

وی همچنین افزود: لازم بذکر است که هم اکنون این مجمع سه هزار عضو رسمی و بیش از هزار نفر اعضای غیر رسمی دارد.

 

Share