آوای سلامت

مصرف زیاد چربی ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای غذای پرچرب به خصوص چربی حیوانی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، «محمد امانی» به مناسبت هفته سلامت گوارش اظهار داشت: استفاده بیش از حد گوشت قرمز، کشیدن سیگار، مصرف الکل، کمبود کلسیم، فولات و مواد حاوی فیبر و مصرف کم سبزی و میوه نیز در ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه افراد چاق و کم تحرک، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، به مردم توصیه کرد که با مصرف غذاهای مناسب، تحرک بدنی و پرهیز از مصرف سیگار و الکل به مقابله با سرطان روده بزرگ بروند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد تاکید کرد: افرادی که سابقه ابتلا به سرطان ارگان های مختلف مانند رحم، تخمدان و روده را در بین بستگان خود یا سابقه ابتلا به بیماری التهابی روده (کولیت اولسرو یا کولیت کرون) را دارند، در معرض جدی ابتلا به این سرطان هستند.

امانی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ از ضایعه ای به نام پولیپ یا اصطلاح عامیانه گوشت اضافه در روده به وجود می آید، عنوان کرد: این ضایعات کوچک به مرور رشد کرده و بزرگ شده و در نهایت به سرطان روذه بزرگ تبدیل می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر این ضایعات به موقع تشخیص داده شود، به راحتی می توان آن را حین آندوسکوپی، خارج کرد تا خطر بدخیمی آن از بین برود.

وی یادآورشد: پولیپ در افراد بالای ۵۰ سال شیوع بالایی دارد و ۲۵ درصد افراد بالاتر از ۵۰ سال و ۵۰ درصد افراد بالاتر از ۶۰ سال در معرض خطر ایجاد پولیپ قرار دارند.

امانی غربالگری را روشی برای تشخیص بیماری های خاموش و بدون علامت دانست و ادامه داد: براساس پروتکل های جهانی همه افراد بالاتر از ۵۰ سال باید از نظر ایجاد پولیپ و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ غربالگری شوند.

وی، مهمترین و دقیق ترین روش غربالگری پولیپ و سرطان روده بزرگ را کولونوسکوپی اعلام کرد و گفت: درصورت وجود پولیپ این امکان وجود دارد که با روش های مختلفی این ضایعه برداشته شود.

امانی با تاکید بر اینکه اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است، خاطرنشان کرد: با روش های غربالگری، برخی کشورها توانسته اند حدود ۶۰ درصد شیوع این سرطان را کاهش دهند.

Share