یادداشت/ فاضل فاضل نیای فومنی

عزل غلام نیا از شهرداری فومن؛ پاسخ قاطع اعضای شورا به ناکارآمدی شهردار با ۵ رأی!

غلام نیا نه تنها با رؤسای ادارات اثرگذار در مدیریت شهری تعامل لازم را برقرار نکرد بلکه در بسیاری از موقعیت‌ها، مطابق اظهار نظرهای اعضای محترم شورای اسلامی، مقابل این نهادها قرار داشت.

فاضل فاضل نیای فومنی (مدیر مسئول هفته نامه ۴ دی)

درست ۲ سال پیش بود که انتخابات دوره پنجم شوراها برگزار شد. غلام نیا به عنوان نفر پنجم وارد شورای ۵ نفره شد و بیش از همه به دنبال ریاست شورا بود! شورایی که در روزهای اول به نظر می‌رسید با جمع بندی ۳ نفره احمدزاده، سندی و غلام نیا برای ۴ سال خویش برنامه داشتند! اما رفته رفته غلام نیا ریاست شورایی را کافی ندید و در بدو انتخاب توسط مردم فومن تصمیم به اعلام کاندیداتوری به عنوان شهردار فومن نمود. برخی در آن زمان عکس ۴ نفره معروف مجاور مسجد بالامحله فومن را توافقی پنهانی قلمداد نمودند، اما به هر روی هرچه بود فقط سیامک احمدزاده غلام نیا را گزینه مناسبی برای شهرداری فومن ندانست! و غلام نیا با یک رأی به خویش و رأی سه نفر دیگر از اعضای شورا به عنوان شهردار فومن انتخاب شد و از اواخر مهر ۱۳۹۶ کارش را آغاز نمود.

از یاد نبرده‌ایم که مقالات هفته نامه ۴ دی از همان روزهای اول تصدی شهرداری غلام نیا، هشدارهای پیاپی راجب شیوه اداره شهر و شهرداری، اقدامات خارج از اصول فنی و علمی مدیریت شهری، پروژه‌های فاقد شناسنامه کیفی و زمانبندی را مداوماً گوشزد می‌نمود که می‌توان با رجوع به آرشیو هفته نامه همه آنها را مجدداً مرور کرد. (سالی که نکوست از بهارش پیداست!!)

پس از تذکرات مستمر برخی از اعضای شورا، دقیقاً مرداد ۱۳۹۷ بود که سؤالات سیامک احمدزاده از غلام نیا به عنوان اولین مرحله از استیضاح شهردار با سه رأی به نتیجه نرسید و حمایت علیدوست و سندی مانع از عزل غلام نیا در آبان گذشته گردید. طبق ماده ۸۳ قانون شوراها، حق قانونی اعضای شورای اسلامی شهر است که اگر عملکرد شهردار مطلوب نباشد موضوع طرح سؤال را مطرح و اگر دلایل قانونی، مستند و مستدل ارائه نشد شهردار را استیضاح کنند. در آن زمان شنیده می‌شد که غلام نیا رفتن شاهین علیزاده از شورا را به عنوان سوپاپ اطمینان ماندنش بر صندلی شهرداری تعبیر می‌کند. اما فارغ از ترکیب اعضای شورا، آنچه بر همگان مسجل و عیان شد، ضعف آشکار غلام نیا در مدیریت شهر و شهرداری بود. چه برای اعضای اصلی شورا و چه آنانی که به عنوان عضو علی البدل وارد شورا شدند، ضعف مدیریتی غلام نیا چنان عیان شد که جای هیچگونه شک و شبهه‌ای را در رأی عدم اقناع از پاسخ‌های وی باقی نگذاشت!

یک روز شهردار سوار بر موتور، روزی بالای غلتک آسفالت، زمانی بر بالای تیر چراغ برق، روزی با کلاه کار و بخشی از زمان کاری روزانه در حال خوردن خیار و گوجه و نان و پنیر که رفته رفته توی ذوق همگان می‌زد!!

اما بخشی از مواردی که سبب شد تا غلام نیا با رأی همه اعضای شورای اسلامی شهر فومن، از صندلی شهرداری (و شاید هر پست دیگری؟!) برای همیشه خداحافظی کند به طور اختصار به شرح ذیل می‌باشد که می‌تواند چراغ راه شهرداران بعدی نیز باشد!

  • بی توجهی به سرمایه‌های انسانی شهرداری فومن: از نگاه ناظران از زمان مدیریت حسین غلام نیا در شهرداری فومن، نظم و انضباط در شهرداری فومن به ورطه نابودی کشانده شد! اتوریته و اقتدار مدیریت یکی از مهمترین اصول ذاتی در حوزه رهبری یک سازمان می‌باشد. حضور یک مدیر توانمند در یک سازمان خدماتی همچون شهرداری یکی از اصلی‌ترین محورهای موفقیت در مدیریت شهری است. جائیکه شنیده می‌شد حتی کارمندان روزمزد شهرداری با لحن خارج از اصول و عرف به شهردار می‌تاختند! آیا اگر یک شهردار مقتدر بر صندلی شهرداری تکیه زده بود، و ترس از دست دادن صندلی‌اش در اولویت نبود، اجازه رفتارهای ناهنجار در منابع انسانی به کسی داده می‌شد؟! از منابع انسانی به عنوان سرمایه‌های انسانی یاد می‌شود! نیروهایی پرانگیزه، توانمند و پویا می‌توانند موجب پویایی برنامه‌ها و اجرای طرح‌های مدیریت شهری شوند! در بررسی عملکرد غلام نیا در شهرداری فومن در بسیاری از موارد شاهد عدم بهره گیری از ظرفیت سرمایه‌های انسانی شهرداری بودیم!

غلام نیا بدون توجه به توانمندی‌های پرسنل شهرداری، فردی را از یک سازمان دیگر جهت انجام امور حقوقی به شهرداری منتقل نمود. جائیکه یکی از مهمترین بخش‌های هر شهرداری است و ضرورت دارد فردی آشنا به امور حقوقی مرتبط با قوانین شهرداری‌ها عهده دار آن باشد. این موضوع سبب شد که از همان روزهای اول تصدی شهرداری غلام نیا، چالش‌های حقوقی گریبان شهرداری فومن را بگیرد. موضوع آسفالت، اجاره منزل مسکونی و اقامت شهردار و اقاله قرارداد تهاتر بدهی یک بساز فروش، تنها بخشی از اشتباهات مهلک و متعدد امور حقوقی تحت امر غلام نیا بود که تبدیل به یکی از پاشنه آشیل‌های وی نیز شد!! همه اینها در حالیست که هنر یک مدیر بهره گیری از ظرفیت‌های یک سازمان در وهله اول و توانمندسازی کلیه ارکان آن می‌باشد.

هم اینک نیز به همین دلایل حقوقی، برخی از سؤالات توسط سازمان‌های نظارتی و بررسی بیشتر از برخی پرونده‌ها در زمان تصدی غلام نیا در سمت شهرداری، در حال پیگیری است!!

۲- بی برنامگی محض غلام نیا و توجه غیرکیفی به امور روزمره و وظایف ذاتی: از همان روز اولی که غلام نیا کاندیدای شهرداری فومن شد در پاسخ به این سؤال که شما چه برنامه‌ای برای شهرداری فومن دارید؟ پاسخ داد: هر آنچه شورای شهر بگوید را اجرا می‌کنم!! این پاسخ غلام نیا که ریشه در عدم داشتن برنامه و حتی ایده داشت و آن هم در زمانی که به عنوان عضو شورا حتماً می‌بایست هدف و ایده‌های مهمی برای شهر فومن در ذهن می‌پروراند، ناشی از عدم باور به ایده، برنامه و طرح‌های راهبردی برای شهرداری فومن بود. شاید برخی شورا را مسئول ارائه برنامه و شهردار را فقط مجری بدانند! اما به طور قطعیت اینچنین نیست! شورا سیاستگذار و طراح نقشه راه شهرداری است اما شهردار مسئول اصلی ارائه برنامه‌های عملیاتی و ارائه طرح‌های توجیهی و توسعه شهر است. همچون رابطه دولت و مجلس، هم طرح و هم لایحه مسیری دوسویه میان شورا و شهرداری است. متأسفانه این ارتباط در زمان غلام نیا به صفر رسید و شورا ناگزیر به بحث در خصوص رنگ آمیزی، هرس درختان، زیباسازی، گلکاری و امور روزمره شد! جلساتی که بعضاً خروجی کاربردی در پی نداشت و این اواخر هم از بار فنی و نظارتی آن روز به روز کاسته شد!

بودجه ریزی نیز که یکی از ویژگی‌های داشتن برنامه هدفمند مالی برای اجرای امور شهرداری است نزد غلام نیا محلی از اعراب نداشت تا جایی که در دیرترین زمان ممکن بودجه سال ۹۸ شهرداری را جهت بررسی به شورای اسلامی شهر ارائه داد! وی مدیریت جهادی را به اشتباه مدیریتی بدون برنامه می‌دانست که در آن فقط حضور فیزیکی در صحنه محوریت داشت! این در حالیست که استفاده از واژه جهای به معنی کارآمدی نیست! واژه جهادی به مدیریت علمی توام با برنامه و پشتکار و استفاده از همه ظرفیت‌های سازمانی، شهرستانی و … اطلاق می‌شود؛ با اضافه کردن یک واژه به مدیر نمی‌توان برای وی اعتبار خرید و برایش کارنامه ایجاد نمود!

۳- عدم تعامل و بی توجهی به ظرفیت‌های شهرستانی، استانی و کشوری: شاید همگان با این سخن آشنا باشند که شهردار یک شهر نباید سیاسی باشد چون کارکردش اجرایی است! اما شهردار موظف است که از همه ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و … شهرستان به منظور پیشبرد اهداف شهرداری در راستای توسعه شهر استفاده کند!

غلام نیا نه تنها با رؤسای ادارات اثرگذار در مدیریت شهری تعامل لازم را برقرار نکرد بلکه در بسیاری از موقعیت‌ها، مطابق اظهار نظرهای اعضای محترم شورای اسلامی، مقابل این نهادها قرار داشت. نمی‌توان حکم داد که حتماً در صورت این تعاملات فیمابین شهر گلستان می‌شود اما در اثر همین شیوه تعاملی، برخی از امور شهر را می‌توان اجرایی کرد؛ نظیر آسفالت بلوار سردار شهید خوش روش در دوره چهارم شورای اسلامی شهر فومن با استفاده از ظرفیت مسئولان شهرستانی!

۴- بی توجهی به نظر اکثریت شورا: همواره گفته‌اند که ریشه شهردار، شوراست! غلام نیا هرگز تلاش نکرد تا تعامل درست و دوسویه‌ای با اعضای شورای اسلامی شهر برقرار کند. وی حتی در جلسات شورا چندین بار به برخی از اعضای شورا تاخت! جائیکه می‌توانست از مشورت همه اعضا بهره جوید، بی توجه به نظر اعضای شورا به امور سلیقه‌ای پرداخت و در شرایطی که یک شهردار موفق باید شورامحور باشد، وی مسیر دیگری را برگزید و مشاوران دیگری را برای خود انتخاب کرد. مطابق شنیده‌ها در جلسه اخیر شورا گفته شد که وی در نامه استعفای خویش از کلمه استخلاص از شورا به عنوان یکی از دلایل استعفاء یاد کرده است!! اگر اینچنین باشد یعنی رها شدن از شورا؟! با این تعبیر یعنی غلام نیا نقش نظارتی و پرسشگری شورا را باور نداشته است! این در حالیست که وی ابتداء به عنوان عضو شورا وارد مدیریت شهری گردید؛ حال چگونه با اصلی‌ترین وظایف شورا احساس تقابل کرده است جای بسی تعجب دارد! آیا هر ۵ نفر اعضای شورای اسلامی نسبت به ناکارآمدی حسین غلام نیا در مدیریت شهری اشتباه کرده‌اند؟!

۵اقدامات شهرداری در زمان غلام نیا: یکی از اصلی‌ترین دلایل استیضاح غلام نیا را می‌توان در عدم نظارت عالیه بر پروژه‌های شهری جستجو کرد. آسفالت‌های بی کیفیت که آن افتضاح تاریخی را در کمربندی کارگر ایجاد نمود و حالا حالاها از ذهن مردم این شهر خارج نمی‌شود و آبروی مدیریت شهری فومن را در سطح استان در زمانی که تصاویر آن در شبکه استانی پخش شد، بُرد!! غلام نیا حتی برای رنگ آمیزی جداول و مجسمه‌های شهر و قراردادهای منعقد شده که در آن صرفه و صلاح شهرداری لحاظ شود، نیز نظارت نداشت و ماجرای رنگ آمیزی مجسمه‌های آناهیتا و شکاربانان با آن وضعیت فاجعه آمیز، هرگز از اذهان خارج نمی‌شود! لذا پر واضح است که در کوچکترین پروژه‌ای شهر نیز به دلیل بی برنامگی (برنامه عملیاتی و اجرایی) و عدم نظارت بسیاری از امور دچار اختلال می‌شد. هم اینک نیز در ورودی بلوار شهید افتخاری (ورودی فومن از جاده صومعه سرا) شاهد وضعیت نابسامان هستیم و این درحالیست که کل آن مسیر ۲۰۰ متر هم نمی‌شود اما بیش از ۳ ماه است که کل توان شهرداری صرف آن منطقه گشته و خروجی مناسبی نیز در بر نداشته است!! (مشت نمونه خروار!!) و از این دست مثال‌ها بسیار و بسیار در شهر یافت می‌شود!!

به هر کیفیت، غلام نیا عزل شد! حتی یک عضو شورا نیز رأی به قانع شدن از پاسخ‌های غلام نیا نداد! این یعنی همه اعضای شورا باور داشته‌اند که ادامه مسیر مدیریت غلام نیا در شهرداری فومن، بیش از پیش موجب تضییع حقوق شهرداری فومن خواهد شد. اقدامی که در دوره‌های پیشین شورا به هیچ وجه سابقه نداشته است!

داستان انتخاب حسین غلام نیا در شورا و سپس عشق به میز قدرت تا انتخاب به عنوان شهردار فومن و سپس عزل پس از تنها ۱۹ ماه در شهرداری فومن، می‌تواند به عنوان چراغ راه همه مدیران آتی این شهرستان قرار گیرد. غلام نیا برکنار شد و کسی که روزی سودای مجلس را در ذهن می‌پروراند، حالا باید با ۵ رأی قاطع اعضای شورا شاید (به احتمال قریب به یقین) برای همیشه به علوم پزشکی باز گردد و از حالا تا دوران بازنشستگی و پس از آن می‌تواند به شهرداری و روزهایی که حضورش هیچ بروندادی برای شهرداری فومن نداشت بیاندیشد! روزهایی که فقط فومن را به عقب راند و از غلام نیا نه تنها یک مدیر نساخت، بلکه نشان داد نمی‌شود در کاری که تخصص نداشته باشید وارد شوید؛ (هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند!) سن و سال بالا نشان از درایت و تجربه نیست؛ تبلیغات بیش از حد و عکس‌های پرطمراق با بروشورهای عملکردنما شهر را نمی‌سازد! مردان موفق ادعای مدیریت ندارند، بلکه در عمل خود را به اثبات می‌رسانند و متأسفانه حسین غلام نیا از این فرصت گرانبهایی که با حمایت کامل اعضای شورا همراه بود، استفاده بهینه نکرد!!

غلام نیا کم عمرترین شهردار ادوار شورای شهر فومن در تاریخ شد و شاید حالا حالاها کسی به رکورد او نزدیک نشود!

نباید فراموش کرد که شهر موجودی است زنده که برای ادامه حیات و زنده نگاه داشتن آن حتماً باید از ضوابط و قواعد مدیریت شهری و برنامه باوری و برنامه محوری بهره جست! یک شهردار مقتدر و داراری برنامه، می‌تواند شورا را به حرکت انداخته و حتی از شورا یک قدم جلوتر حرکت کند!! اما شهرداری بی برنامه و عاشق میز و پست ریاست، موجب می‌شود شورا نیز همراه او به امور روزمره پرداخته و از مسائل اساسی توسعه شهری دور بمانند!! مدیریت شهری یک حوزه کاملاً تخصصی است و انتخاب یک مدیر شجاع، کارآمد و توانمند که اتوریته و اقتدارش در شهرداری زبانزد باشد و اهل برنامه و مشورت باشد می‌تواند هر سازمانی را از تنگنا خارج کند! هنر یک مدیر موفق استفاده صحیح از منابع و مدیریت با توجه به محدودیت منابع است! اگر منابع به قدر کافی مهیا باشد که مدیریت آن از هر فردی بر می‌آید! لذا در زمان کمبود منابع است که فرد مدیر کارآمد از ناکارآمد متمایز می‌شود و زمانی یک مدیر موفق است که بتواند منابع خویش را ابتداء اندازه گیری کرده و سپس با توجه به محدویت در منابع (مالی، انسانی، لجستیکی و …) به طور بهینه استفاده و مدیریت نماید!!

اعضای شورای شهر فومن، درست است که قریب به دو سال از عمر شورای پنجم گذشته است، اما حالا که تصمیم به تغییر شهردار گرفتید، نسبت به انتخاب شهردار بعدی از همین لحظه دقت لازم و حساسیت کافی به خرج دهید تا مبادا وقت و زمان شهر باز هم رو به عقب رود و کمک کنید تا با تلاش مضاعف و دست در دست هم، شهر فومن که مهد عالمان و ادیبان است را به جایگاه واقعی‌اش برسانیم.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share