به مردم بگویید که این ذرات نانو اکسید تیتانیوم که در تالاب ریخته می شود چه آثار مثبتی دارد

سفر مخفیانه مسوولان محیط زیست کشور به انزلی| هشدار امام جمعه انزلی به محیط زیست گیلان

حجت الاسلام شمس الدین ادامه داد: به مردم بگویید که این ذرات نانو اکسید تیتانیوم که در تالاب ریخته می شود چه آثار مثبتی دارد، این طرح هزار میلیارد تومان هزینه دارد و اصلا شفاف نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان با بیان اینکه هفته آینده راهپیمایی روز قدس است، تصریح کرد: حضور گسترده در این راهپیمایی بسیار مهم، اثر گذار و مورد توجه امام (ره) و رهبری معظم انقلاب است؛ پس از ۴۰ سال که از انقلاب می گذرد اثر این راهپیمایی را امروزه در منطقه در رابطه با فلسطین و قدس شریف مشاهده می کنیم.

وی با تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه و ناجونمردانه حضرت علی (ع) که در پیش است، خاطر نشان کرد: با شهادت این ابر مرد تاریخ، مظلومیت ایشان بیشتر نمایان شد و بشریت از علم و مدیریت امیرالمومنین و انسان سازی آن حضرت محروم شد که اگر حیات دنیایی آن حضرت ادامه پیدا می کرد قطعا بهره بیشتری نصیب ما می شد.

امام جمعه بندرانزلی ضمن تبریک سالروز آزاد سازی خرمشهر، گفت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر خطاب به نیروهای انقلاب، بسیجیان و نیروهای ارزشی بیان کردند که خرمشهر ها در پیش داریم و نباید این عبارت فراموش شود.

حجت الاسلام شمس الدین با بیان اینکه فتح و آزاد سازی خرمشهر حائز نکات برجسته ای است که باید از آنها درس بگیریم، تصریح کرد: در فتح خرمشهر ۳۴ روز با دست خالی در برابر دشمنی که مجهز به همه سلاح ها و تجهیزات بود و استکبار جهانی نیز از آن حمایت می کرد مقاومت کردیم اما بواسطه خیانت و کارشکنی بنی صدر نفوذی، این شهر سقوط کرد و به دست دشمن افتاد.

وی خاطر نشان کرد: در هر مقطع انقلاب باید حواسمان باشد که نفوذی ها، جاسوس ها و تفکر لیبرالی نقاط آسیب زا برای انقلاب و کشور هستند و نباید از آنها که هر روز در یک لباس ظاهر می شوند و در هر مقطع دست آنها رو می شود، غفلت کرد.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: اگر در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از این خائنین، کارشکنان و نفوذی ها که از بیگانگان خط می گیرند و می خواهند تفکرات لیبرالی را در نظام اسلامی حاکم کنند مورد توجه قرار ندهیم، با شکست مواجه خواهیم شد و یا خسارات سنگینی به نظام وارد خواهد شد.

حجت الاسلام شمس الدین با بیان اینکه پیروزی و فتح خرمشهر با طراحی، برنامه ریزی، مقاومت، ایثار گری و اتکا به توان و نیروی داخلی به ثمر رسید، خاطر نشان کرد: امروز نیز راه پیروزی و موفقیت ما در همه ی عرصه ها، اتکا به توان داخلی خصوصا نیروهای جوان، خلاق و کارآمد در کنار برنامه ریزی صحیح است.

وی بر اینکه اگر حرکت ما برای خدا باشد و با ایستادگی در مسیر دین قدم برداریم، قطعا پیروزیم، تاکید و بیان کرد: پیروزی در همه ی عرصه ها با مقاومت پدید می آید نه با مذاکره، سازش و تسلیم شدن برابر دشمن؛ این اصل قرآنی را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در عرصه های داخلی و خارجی در دستور کار قرار دهیم.

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه فتح خرمشهر و پیروزی بدست آمده را مدیون هیچ کسی نبود و امام (ره) با دید الهی و تیز بینی که داشت پیش از اینکه دیگران بهره برداری کنند و این پیروزی را به نام خودشان بزنند فرمود خرمشر را خدا آزاد کرد، تاکید کرد: در انقلاب اسلامی هیچ کسی نمی تواند بگوید برای کشور پیروزی می آورم، به فرموده امام این پیروزی ها و موفقیت ها از اسلام است و مرهون مقاومت مردم و تبعیت از ولی امر مسلمین است ولذا در خیلی از عرصه وقتی این معیار نباشد، پیروزی هم نیست همانطور که خرمشهر را خدا آزاد کرد، برجام را هم خدا مفتضح کرد.

حجت الاسلام شمس الدین بحث محیط زیست و اتفاقاتی که اخیرا در شهرستان رخ داده را بسیار مفصل، چالش برانگیز و گسترده عنوان و خاطر نشان کرد: بناست در تالاب برای احیاء تالاب موادی را رها سازی کنند که این مواد از نظر کارشناسان مختلف مخرب و آسیب زا است که در چندین خطبه قبل تذکراتی نسبت به این مسئله دادم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به این تذکرات و اظهارات کارشناسان توجهی نشد، تصریح کرد: در روزهای گذشته متاسفانه مقامات بلند پایه استانی و محیط زیست کشور مخفیانه به شهرستان آمدند و در تالاب فاز اول این پروژه را اجرا کردند.

امام جمعه بندرانزلی افزود: این کار عمیق و کارشناسی، مخالفان و موافقانی با استدلال های گوناگون دارد، اما آنچه مسلم است؛ شاید این کار آثار مختصر مثبت و سریع الاثری داشته باشد، اما آسیب ها و آثار مخرب گسترده و طولانی مدت دارد که به گفته کارشناسان در نسل های بعدی اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه در سایت های داخلی دانشگاه های علوم پزشکی استان های مختلف کشور نوشته شده که بر اثر تحقیقات داخلی و خارجی این کار چه آثار مخربی بر محیط زیست و انسان دارد، گفت: انقطاع نسل، سرطان زایی و برخی موارد دیگر از آثار این فعالیت است.

حجت الاسلام شمس الدین سخنان خود را با طرح چند سوال ادامه داد: اگر این کار، درست بود و نسبت به آن اطمینان داشتید چرا مخفیانه آنرا را انجام دادید؟ مردم شاهدند که آنها هر طرحی اجرا می کنند مراسم ویژه می گیرند و از خبرنگاران دعوت می کنند، حتی سد لاسک که مخالفت های فراوانی با آن شد را رسما افتتاح کردند؛ چرا این پروژه را مخفیانه انجام دادید و از آن هیچ خبری در سایت ها منتشر نشد؟

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در برخی عکس هایی که از نشست مخفیانه منتشر شده بود، دیدم که مسئولین عالی رتبه با خفت و چهره های هراسان پروژه را انجام می دهند و نمایان بود که خودشان نسبت به انجام آن از لحاظ وجدانی راضی نیستند، تصریح کرد: شما که داعیه حقوق شهروندی و شفاف سازی دارید، چرا برای افکار عمومی احترام قائل نشدید؟ هر جایی که با شما مخالفت شده هم کارتان را انجام داده اید؛ بیایید برای مردم توضیح بدهید که بر اساس چه تحقیقات کارشناسی به این نتیجه رسیدید که تالاب نیمه جان انزلی با این پروژه احیا می شود.

حجت الاسلام شمس الدین ادامه داد: به مردم بگویید که این ذرات نانو اکسید تیتانیوم که در تالاب ریخته می شود چه آثار مثبتی دارد، این طرح هزار میلیارد تومان هزینه دارد و اصلا شفاف نیست چه کسانی این قرارداد را بسته اند و شرکت متولی این طرح کدام است و سهامداران آن چه کسانی هستند.
وی با تاکید بر اینکه با این هزار میلیارد تومان بر حسب نظر برخی کارشناسان می توانستند تصفیه خانه بزنند تا فاضلاب بالادستی ها وارد تالاب نشود و آلودگی تالاب را به دنبال نداشته باشد، تاکید کرد: باید منشا آلودگی گرفته شود تا برای بیت المال هزینه ای ایجاد نشود و آسیب های جدی بوجود نیاید.

امام جمعه بندرانزلی بر لزوم اینکه به مخالفین این طرح که عمدتا فعالان محیط زیست هستند اجازه بدهند تا نظراتشان را بیان کنند، خاطر نشان کرد: فعالان محیط زیست؛ کارشناس، صاحب نظر و دلسوز هستند و باید حرف هایشان را بیان کنند.
حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر اینکه مسئولان شهرستان، فرماندار، نماینده مجلس و شورای اسلامی شهر باید رسما به مردم مخالفت یا موافقت خودشان با این طرح را اعلام کنند و بگویند که در جریان پروژه بوده اند یا خیر، گفت: نمی شود در شهرستان بیایند پروژه ای را اجرا کنند و هیچ کدام از مسئولین شهرستان در جریان نباشند؛ البته شرکت پیمانکار برای شورای شهر جلسه ای کارشناسی گذاشته و توجیه کرده که اعضای شورا باید اعلام کنند موافق یا مخالف طرح هستند تا برای مردم روشن شود.

وی برگزاری میز کارشناسی برای بررسی ابعاد این کار مهم، از سوی صدا و سیما را ضروری دانست و تشریح کرد: باید این خلاء توسط صدا و سیمای مرکز گیلان جبران شود و مخالفین و موافقین را دعوت کند تا در یک برنامه کارشناسی استدلال هایشان را بیان کنند و مردم
در جریان قرار گیرند.

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر این سوال که مسئول این پروژه میلیاردی کیست و چه کسی پاسخگو خواهد بود، پرسید: آسیب ها و خساراتی که این پروژه دارد متوجه کدام افراد، ارگان ها و مسئولینی خواهد بود؟ آیا باز هم میخواهید نظام را مقصر جلوه دهید؟

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه مسئول محیط زیست شهرستان فردی است که از زمان آغاز فعالیت اش خوب عمل کرده و از تصرفات اراضی، آسیب به محیط زیست، برداشت بی رویه شن و ماسه و تخلفات محیط زیستی افراد ذی نفوذ جلوگیری کرده است، گفت: این فرد ایستاده و با انگیزه کار می کند و می خواهند در این دعوای سیاسی عزلش کنند و مسئول مافوق می گوید تحت فشار هستم؛ تحت فشاری چه کسانی می خواهند این مسئول دلسوز و فعال را عوض کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای بدردبخور را در دعواهای سیاسی و اقتصادی خودتان ذبح نکنید، خاطر نشان کرد: از مسئول محیط زیست گیلان می‌خواهم اگر نمی تواند در برابر این فشار ها ایستادگی کند، مسئولیت را رها کند و دنیا و آخرت خود را خراب نکند.

حجت الاسلام شمس الدین تاکید کرد: اگر تغییر رئیس اداره محیط زیست انزلی انجام شود، پیگیری می کنم و افرادی که در پشت پرده برخی از این جریانات هستند را نام می برم و اهداف و منافع آنها از این پروژه را با مردم در میان می گذارم.

Share