رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان:

سرطان روده در گیلان رو به افزایش است | نرخ سرطان در ایران از میانگین جهانی کمتر است

دکتر فریبرز منصور قناعی رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان گفت: بروز سرطان روده در گیلان در ۱۵سال گذشته دو برابر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان به مناسبت هفته سلامت گوارش در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: متاسفانه بیماری سرطان روده در استان رو به افزایش است و در ۱۵سال گذشته میزان شیوع این بیماری مزمن غیرواگیر در استان دو برابر شده است.
دکتر فریبرز منصور قناعی با بیان اینکه اول تا ۸خرداد هفته سلامت گوارش نامگذاری شده است افزود: به دلیل اهمیت پیشگیری از سرطان ها شعار امسال انجمن جهانی گوارش تشخیص زودرس سرطان های گوارشی و درمان آنها است.
وی با بیان اینکه بیماری های التهابی روده، گروهی از بیماری های خود ایمنی است گفت: کم تحرکی، مصرف موادمخدر به ویژه تریاک و چاقی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان های گوارش هستند که باید به شدت در این موارد دقت کرد.
رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان با بیان اینکه سالانه ۱۱۲هزار مورد ابتلا جدید به سرطان در کشور داریم تصریح کرد: این آمار معادل ۱۵۸نفر در ۱۰۰هزار نفر برآورد شده که نسبت به میانگین جهانی کمتر است.
دکتر فریبرز منصور قناعی گفت: سالانه ۴هزار مورد ابتلا به سرطان روده در کشور شناسایی می شود و ۷هزار نفر هم بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ جان خود را از دست می دهند.
وی افزود: بیماری سرطان روده قابل شناسایی و پیشگیری است و می توان با غربالگری از بروز آن جلوگیری کرد.

Share