معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور؛

در آزادسازی حریم دریا با کسی تعارف نداریم | نرخ مشارکت اقتصادی گیلان از میانگین کشوری بالاتر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور اقتصادی با اشاره به وضعیت استان در حوزه های مختلف اقتصادی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی این استان از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور اقتصادی با اشاره به وضعیت استان در حوزه های مختلف اقتصادی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی این استان از میانگین کشوری بالاتر است.
بابک دین پرست عصر امروز در جلسه های کارگروه های اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانـع تولیـد استان گیلان در رشت افزود: نرخ مشارکت اقتصادی میانگین کشور با رشد یک و چهار دهم درصد در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ به ۴۰ و نیم درصد رسیده که مشارکت اقتصادی استان گیلان با یک و نیم درصد واحد از ۴۲ و نیم به ۴۴ درصد معادل سه و نیم درصد افزایش داشته است که نشان می دهد نیروی کار در این استان فعال است.
وی به نرخ بیکاری کشور نیز اشاره و بیان کرد: میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته با یک دهم واحد درصد افزایش نسبت به سال از ۱۱ و ۹ دهم به ۱۲ درصد رسیده و در گیلان این امار با هفت دهم واحد درصد افزایش به ۱۱ و چهاردهم در سال ۹۷ رسیده است که البته این امار از میانگین کشوری پایین تر است.
وی خاطر نشان کرد: باید بررسی شود با توجه به ظرفیت های استان علت افزایش نرخ بیکاری گیلان چیست.
دین پرست با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کشور اظهار داشت: گیلان از لحاظ برگزاری جلسات در این بخش رتبه ۱۵ کشور را داراست.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به واحدهای مشکل دار و بحرانی گفت: گیلان ۱۴ واحد مشکل دار و بحرانی با چهار هزار و ۷۸۰ نیروی کار دارد که از این تعداد هشت واحد مشکل دار با اشتغال سه هزار و ۱۱۰ و شش واحد بحرانی با اشتغال یکهزار و ۶۷۰ نفر دارد.
دین پرست با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال رونق تولید تصریح کرد: در حال حاضر همه اذعان دارند درجنگ اقتصادی بسر می بریم و با توجه به اینموضوع و تحقق شعار امسال اولویت ها تعیین شده است.
وی همچنین به هفت ماموریت ویژه برای فرمانداران کشور اشاره و بیان کرد: این ماموریت ها شامل ارائه لیست بنگاههای فعال اقتصادی به همراه شاغلان انها، تلاش در جهت افزایش تولید واحدهایی که با کتر از ظرفیت کار می کنند، بررسی واحدهای تولید تعطیل و تلاش در جهت احیای انها، واگذاری پروژه های نیمه تمام، واحدهای تملک شده، واحدهای بحرانی و مشکل دار و واحدهایی که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۶۰ درصد می باشد، می شود.
وی بر لزوم شناسایی دلایل عدم واگذاری پروژه های دولتی به خصوصی تاکید و بیان کرد: باید مقاومت ها، مخالفت ها و ممانعت ها در این حوزه مشخص شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور اقتصادی به سامانه مجوزهای کسب و کار از اول مردادماه سال گذشته تا کنون نیز اشاره و بیان کرد: در کشور ۲۲ هزار و ۹۱۸ مجوز کسب و کار در خواست شده که هشت هزار و ۹۲۲ مجوز صادر شده است.
وی افزود: طی همین مدت؛ در گیلان ۶۹۷ درخواست مجوز به ثبت رسیده که ۳۳۹ مجوز صادر شده است که در این بخش رتبه میانگین کشوری ۳۹ و گیلان ۴۹ درصد است و این آمار خوبی برای استان است.
دین پرست خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ با اقدامات کارگروههای تسهیل و رفع موانع تولید، یکهزار و ۲۹۷ واحد تولیدی راکد در کشور احیا شده است و برای ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.
وی ادامه داد: در گیلان نیز طی سال گذشته ۱۳۷ واحد تولیدی احیاء شده که ۸۲ نفر وارد چرخه اشتغال شده اند؛ ضمن اینکه ۱۱۷ واحد تولید ارتقای وضعیت شده اند و ۹۶ طرح سرمایه گذاری با اشتغال یکهزارو ۸۷ نفر در این استان به بهره برداری رسیده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در آزادسازی حریم دریا با کسی تعارف نداریم، گفت: باید اراضی ساحلی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی مشخص شود.
وی با اشاره به وضعیت تالاب انزلی و رسیدن عمق آن از ۱۱ متر به یک متر خاطر نشان کرد: تالاب انزلی تالابی خاص و منحصر بفرد است که هویت تاریخی کشور و مردم است از اینرو، تصرفات ساحلی و تالاب انزلی دو موضوعیست که به جد پیگیری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال اجرای برنامه خوبی برای احیای این تالاب است.
دین پرست با اشاره به ظرفیت های دیگر استان از قبیل جنگل ها و بنادر و دو منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی آستارا، مرزی بودن استان، خط هوایی و ریلی تصریح کرد: اهتمام داریم تا با برنامه هایی که در دست اجرا داریم بتوانیم با استفاده از این ظرفیت ها زمینه توسعه مبادلات تجاری استان با کشورهای دیگر و کمک به رونق اقتصادی استان فراهم کنیم.

Share