در نامه‌ای به دادستان کل کشور مطرح شد؛

درخواست صدور دستور قضایی برای توقف دائم پروژه «بایوجمی» در تالاب انزلی

مرکز حفظ و توسعه زیست‌بوم‌های پایدار در نامه‌ای به دادستان کل کشور درباره پروژه موسوم به «بایوجمی» ایرادات این پروژه را برشمرده و خواستار صدور دستور قضایی جهت توقف دائم این پروژه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مرکز حفظ و توسعه زیست‌بوم‌های پایدار در نامه‌ای به دادستان کل کشور درباره پروژه موسوم به «بایوجمی» که با اعتبار ۸۵۰ عجیب میلیارد تومانی و به بهانه احیای ۳ ساله تالاب انزلی تعریف و تأمین اعتبار شده، ایرادات این پروژه را برشمرده و خواستار صدور دستور قضایی جهت توقف دائم این پروژه شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی»

حجت الاسلام منتظری دادستان محترم کل کشور

با سلام

«تالاب بین المللی انزلی» از جالب‌ترین و بزرگترین زیست گاه‌های طبیعی جانوران ایران زمین است. ارزش‌های اکولوژیکی این تالاب آن قدر بی نظیر است که سالهاست، کنشگران محیط زیست در حال رایزنی برای جلب حمایت همه جانبه ذینفعان به منظور احیای زیست بومی این تالاب بوده اند و متأسفانه همیشه سد کمبود اعتبارات و ناهماهنگی بین بخشی سبب کم اثر شدن این فعالیت‌ها گردیده است. اما به یکباره پروژه‌ای با عنوان «پروژه بایوجمی» و با اعتبار ۸۵۰ عجیب میلیارد تومانی و به بهانه احیای ۳ ساله تالاب انزلی تعریف و تأمین اعتبار می‌شود. اگر از حضور شرکتی خاص، ارتباطات آن و نحوه تأمین اعتبار عجیب آن بگذریم، چالش‌های مهمی در زمینه اجرای این پروژه وجود دارد که آینده اکولوژیکی این تالاب را با تهدید جدی مواجه می‌نماید:

با توجه به شواهد موجود، پروژه فوق در هیچ مرجع علمی معتبری تأیید نگردیده است.

متأسفانه در ۵۰ سال گذشته در قالب هیچ پروژه جامع نگری، فون و فلور تالاب و ارتباطات اکولوژیکی آن شناسایی نشده اند و لذا با توجه به ناشناخته بودن گونه‌های تالاب، اثرات استفاده از این مواد روی گونه‌های موجود ناشناخته است و می‌تواند پیامدهای بزرگ محیط زیستی به دنبال داشته باشد.

آزمایشات اولیه این پروژه در چند استخر پرورش ماهی انجام گرفته است و تعمیم آن به تالابی به عظمت و پیچیدگی انزلی، خطایی فاحش و گناهی نابخشودنیست.

در این پروژه به صورت عمده از کد خوراکی «دی اکسید تیتانیوم» استفاده می‌شود که بسیاری از منابع علمی حتی بر سرطان زا بودن این مواد تاکید داشته و در برخی از کشورها همچون انگلستان و اتحادیه اروپا استفاده از آن ممنوع اعلام شده است.

جدیدترین پژوهش صورت‌گرفته در ایتالیا (به شرح پیوست) نشان می‌دهد که «نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم» سبب کاهش تحرک اسپرم، قطعه‌قطعه شدن DNA و تخریب سلول‌های اسپرم و اثرات جبران ناپذیر انسانی نیز می‌گردد.

این در حالیست که مسئولین این طرح، صرفاً با انجام آزمایشات اولیه و ارائه نمونه بافت ماهیان موجود در استخرهای پرورش ماهی در بازه زمانی محدود و ادعای ایزوله نمودن ۲۰۰ هکتار از تالاب انزلی آن هم با استفاده از بیل مکانیکی و شانه‌های خاکی سعی در تزریق این مواد در قلب تالاب را دارند که قوانین حاکم بر مکانیک سیالات، هدایت هیدرولیکی، جریانات سطحی و زیر سطحی و حتی وقایع غیر طبیعی می‌توانند به سادگی آب مخلوط با این ماده را به کل تالاب منتقل نمایند و فجایع عظیم محیط زیستی را به دنبال داشته باشد. بدین منظور و باتوجه به آسیب‌ها و مضرات این طرح بر همه جوانب زندگی مردم و اکوسیستم تالاب و هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال خواهشمند است دستور فرمائید به استناد اصل ۵۰ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ و ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳ و با توجه به تصویب و تأمین اعتبار آن در سطح ملی، و وظایف و اختیارات جنابعالی به عنوان نماینده مدعی العموم کشور و در راستای حمایت از منافع عمومی، از جنابعالی درخواست صدور دستور قضائی به جهت توقف دائم این پروژه را داریم، لطفاً دستورات لازم را مبذول فرمائید.

سیاوش آقاخانی

رئیس هیأت مدیره

رونوشت:

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور جهت اطلاع و درخواست پیگیری

جناب آقای دکتر سراج ریاست محترم سازمان بازرسی جهت اطلاع و درخواست پیگیری

جناب آقای کلانتری ریاست سازمان حفاظت محیط زیست جهت اطلاع و درخواست صدور توقف فوری پروژه

جناب آقای دکتر الفت معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه جهت اطلاع و درخواست پیگیری حفظ حقوق عامه

جناب آقای دکتر اکبری مشاور محترم وزیر کشور و مدیرکل سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور جهت اطلاع

جناب آقای دکتر رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه جهت اطلاع

جناب آقای الموتی دبیر محترم شبکه ملی سمن‌های محیط زیستی و منابع طبیعی جهت اطلاع و درخواست پیگیری موضوع

جناب آقای سالاری استاندار محترم استان گیلان جهت اطلاع و درخواست پیگیری موضوع

حجت الاسلام و المسلمین علی مصطفوی نیا دادستان محترم مرکز استان جهت اطلاع و درخواست پیگیری موضوع

جناب آقای سیدزاده دادستان شجاع شهرستان انزلی ضمن تشکر از پیگیری‌های ارزشمند جنابعالی و آمادگی حمایت همه جانبه

جناب آقای مهندس محمدپور مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان گیلان جهت اطلاع و درخواست انجام وظیفه قانونی

Share