جهت آشنایی نوجوانان با کتاب و کتابخانه

جلد اول کتاب «هدهد سفید» منتشر شد

نخستین جلد از کتاب «هدهد سفید» وی‍ژه نوجوانان بر اساس نیاز به ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی با زبان و ادبیات مناسب این گروه سنّی، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و زیر نظر فریدون عموزاده خلیلی، منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلد اول از کتاب «هدهد سفید» که به ارائه مطالبی در پانزده بخش مجزا برای آشنایی نوجوانان با کتاب و کتابخانه اختصاص دارد، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور توزیع می‌شود.

در متن کوتاهی که به منظور معرفی «هدهد سفید» در پشت جلد این کتاب آمده می‌خوانیم: «هدهد سفید یک پرنده نیست. هدهد سفید همان مرغی نیست که نامه سلیمان را برای ملکه سرزمین سبا برد. هدهد سفید از امروز نام کتابی است درباره کتاب و کتابخانه‌ها… که خیلی دلش می‌خواهد همان پرنده سلیمان باشد که حامل نامه‌هاست، حامل نامه‌های شما برای نویسندگان و کتاب‌ها، حامل نامه‌های نویسنده‌ها برای شما… که دلش می‌خواهد همان پرنده راهنمای پرندگان به سوی سیمرغ باشد. و چرا فکر نکنیم که سیمرغ همان «کتابخانه» است؟»

در جلد اول از کتاب «هدهد سفید» پس از مقدمه‌ای با عنوان «پایه سفر هستید؟»، بخشی با عنوان «نویسنده‌ها از انقلاب می‌گویند» با مطالبی از حسین فتاحی، حسن اسدی، محمد میرکیانی، مصطفی خرامان و شعری از حسین طولایی ارائه شده است.

همچنین «دختر کلوچه‌های نخودی؛ داستانی از فرهاد حسن‌زاده»، «از نگاه بچه‌ها: کتابخانه‌های ۱۴۴۴ چه شکلی‌اند؟»، «قصه‌هایی از ترکمن صحرا، سرزمین اسب و افسانه»، «یک روز با اتوبوس سحرآمیز، کتابخانه سیار پاکدشت»، «کارآگاه کتابخانه، مأمور ۱۷۲»، «از نگاه بچه‌ها: راهنمای کتابخانه درمانی»، «نامه؛ نمایشی برای اجرا در کتابخانه‌ها»، «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن»، «چی بخونیم؟ پیشنهاد هدهد و بچه‌ها»، یک داستان کتابخانه‌ای از آن‌ور آب»، «برسد به دست نویسنده محبوب من»، «خاطرات کتابدار» و «کمیک استریپ: شهریار و طلسم کتاب سیاه» از دیگر بخش‌های این کتاب است.

لازم به ذکر است که جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان کتابخوان ایران با عنوان «نشان هدهد سفید» نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف با هدف تقویت جریان تألیف و حمایت از آثار ایرانی به ویژه کودکان و نوجوانان و تشویق پدیدآورندگان و مولفان و همچنین معرفی کتاب‌های تألیفی برگزیده در کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شده که تا کنون با انجام داوری ها و تشکیل اولین جلسه شورای نظارت بر داوری به کار خود ادامه می‌دهد.

Share