با هدف جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی صورت گرفت؛

جزئیات جدید از توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی با دستور دادستان

دادستان عمومی و انقلاب انزلی از صدور دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی به سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از میزان، سید رحمان سیدزاده دادستان عمومی و انقلاب انزلی از صدور دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی خبر داد و گفت: با توجه به بررسی‌های صورت پذیرفته در خصوص اجرای پروژه معروف به بایوجمی و مخاطرات احتمالی زیست محیطی آن، دستور توقف این طرح صادر شد.

وی تصریح کرد: براساس دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، اقداماتی که سبب تخریب محیط زیست یا تغییرهای وسیع در نظام زیستی شود مستلزم ورود دادستان ها و برخورد قانونی لازم می باشد و این موضوع نیز طی نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان ابلاغ شده است.

دادستان انزلی با اشاره به اعلام نظر صریح برخی از اساتید تراز اول کشور در زمینه محیط زیست و کارشناسان مربوطه اظهار کرد: برابر بررسی‌های صورت گرفته اجرای پروژه «احیای تالاب انزلی به روش زیست پالایی تسریع یافته و افزایش حجم آب‌گیری تالاب انزلی» از طریق ریختن دی‌اکسید تیتانیوم در تالاب ممکن است با توجه به وجود گونه‌های مختلف جانوری، گیاهی و وضعیت پیچیده، دینامیک و شکننده تالاب انزلی، ‌ضررهای جبران ناپذیری بر انسان‌ها، محیط زیست، زیست‌مندان و سایر موجودات زنده داشته باشد.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که وظیفه دادستانی بر حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم است، مقرر است همزمان با ابلاغ دستور توقف اجرای این طرح، از ریختن هر گونه ماده شیمیایی به ویژه نانو ذره دی اکسید تیتانیوم یا هر اقدام دیگر به طور کامل توسط مجریان طرح یا هر شخص حقوقی یا حقیقی دیگر تا زمان اثبات بی‌ضرر بودن آن برای تمام مولفه‌های شبکه غذایی تالاب اعم از پلانکتون، موجودات کفزی، ماهیان و نهایتا انسان‌ها خودداری شود.

دادستان انزلی در پایان تاکید کرد: ادامه اجرای این طرح پیش از اثبات بی ضرر بودن، به منزله تهدید علیه محیط زیست و آلودگی آن محسوب خواهد شد، که ضرورت اقدام قانونی علیه افراد حقیقی و حقوقی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

Share