نماینده ولی فقیه در گیلان تأکید کرد:

جدایی انسان‌ها از کتاب و مطالعه مساوی با جهل است | تأثیر جشنواره رضوی در ترویج فرهنگ ولایت‌مداری

امام جمعه رشت با تأکید بر اینکه انسان‌ها باید بدانند الگوهای آن از نظر رفتار، گفتار و کردار چگونه هستند، تصریح کرد: امروز بشریت باور دارد که اهل بیت پیامبر (ص) بهترین الگوی تربیت و کرامت است.‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه امروز عرفان‌های نوظهور به دنبال جذب جوانان به سمت خود هستند، گفت: باید از جشنواره کتابخوانی رضوی برای ترویج فرهنگ رضوی و معنوی استفاده شود.
آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه انسان با مطالعه و کتابخوانی زنده است، اظهار کرد: برای شناسایی استعدادها و لیاقت‌های انسان‌های هر جامعه‌ای باید به میزان مطالعه مردم آن جامعه توجه شود.

جدایی انسان‌ها از کتاب و مطالعه مساوی با جهل است
وی با اشاره به اینکه ملت‌های پیشرو و در مسیر رشد و تعالی اهل مطالعه، دانش و فضل هستند، گفت: جدایی انسان از کتاب، دفتر و قلم مساوی با جهل انسان‌ها و آن جامعه است. در قرآن کریم آمده است آیا آنان که می‌دانند با آنان که نمی‌دانند مساوی هستند؟
آیت الله فلاحتی به جایگاه علم، عالم و دانش در اسلام اشاره کرد و ادامه داد: جایگاهی که در اسلام برای این موضوع ترسیم شده در هیچ فرهنگ، مذهب و آئینی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید در جامعه اسلامی به ویژه شیعی مد نظر قرار گیرد این بوده که معتقدیم مسلمانان دارای الگوهای تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی هستند، افزود: این الگوها همان پیامبر گرامی (ص) و اولاد او است.
امام جمعه رشت با تأکید بر اینکه انسان‌ها باید بدانند الگوهای آن از نظر رفتار، گفتار و کردار چگونه هستند، تصریح کرد: امروز بشریت باور دارد که اهل بیت پیامبر (ص) بهترین الگوی تربیت و کرامت است.‌ امروز بشریت باور دارد که اهل بیت پیامبر (ص) بهترین الگوی تربیت و کرامت است.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهیم از این الگوها برای زندگی خود بهره گرفته و به دنیای امروز معرفی کنیم باید در ابتدا آنها را به درستی بشناسیم، بیان کرد: باید بدانیم این الگوها رفتار، کردار و گفتارشان برای حیات طیبه انسان چه بوده که این نیز تنها در سایه مطالعه در زندگی و سیره آنها به دست خواهد آمد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه در طول تاریخ علمای اسلام چه شیعه و چه سنی درباره زندگی اهل بیت عصمت و طهارت به صورت مفصل کتاب نوشته‌اند، ادامه داد: اگر بخواهیم برای سرفصل‌های زندگی خود الگویی پیدا کنیم هیچ جایی جز اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وجود ندارد.

لزوم ایجاد بستر مناسب مطالعه برای نسل جوان جامعه
وی ایجاد بستر مناسب برای مطالعه به ویژه برای نسل جوان اعم از حوزوی و دانشگاهی در زمینه احوالات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را بهترین اقدام برای جامعه اسلامی عنوان و اظهار کرد: جوانان باید به مطالعه خود محوریت دهند و چه بهتر این محوریت، مطالعه زندگی اهل بیت (ع) باشد.
آیت الله فلاحتی با اشاره به کاهش میزان مطالعه و عدم رغبت جوانان به کتاب و کتابخوانی با گسترش فعالیت فضاهای مجازی و حجم بالای کتاب، افزود: مسئولان و متولیان امر باید حجم کتاب‌ها را کاهش داده و آنها را به صورت جیبی، همراه و در سایزهای کوچک تهیه و منتشر کنند.
روابط عمومی کتابخانه های گیلان: وی با بیان اینکه بعد از آماده شدن این بستر می‌توانیم به مطالعه عمق داده و آن را سطح بندی و رده بندی سنی کنیم، گفت: باید برای هر فردی به فراخور اندازه فهم، بینش، درک و تخصص آن زمینه و بستر مطالعه فراهم شود.

تأثیر جشنواره رضوی در ترویج فرهنگ ولایت مداری گیلان
نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه به چهار علت سفر امام رضا (ع) از مدینه به ایران اشاره و بیان کرد: اگر جوانان در همین چهار محور مطالعه کنند قطعاً به نقاط بسیار زیبایی درباره زندگی امام رضا علیه السلام برای رشد و تعالی زندگی خود دست خواهند یافت.
وی همچنین به برگزاری جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: این جشنواره چند سالی است که با محوریت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همکاری آستان قدس رضوی و دستگاه های مختلف در استان‌های کشور اجرا می‌شود.
امام جمعه رشت با بیان اینکه این جشنواره می‌توانند در ترویج فرهنگ ولایت مداری مردم گیلان و تقویت آن تأثیر گذار باشد، تصریح کرد: در سایه جشنواره رضوی می‌توانیم جوانان را ترغیب کنیم که در درباره امام رضا علیه السلام مطالعه کنند.‌ در سایه جشنواره رضوی می‌توانیم جوانان را ترغیب کنیم که در درباره امام رضا علیه السلام مطالعه کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز فرهنگ‌های گوناگون باطل به ویژه عرفان‌های نوظهور به دنبال جلب جوانان ما به سوی خود هستند، ادامه داد: باید با استفاده از جشنواره رضوی زمینه جذب جوانان به سمت فرهنگ الهی و توحیدی را فراهم کنید.
آیت الله فلاحتی خواستار تقویت این حرکت مردمی برای رسیدن دستاوردهای فرهنگی در سطح جامعه به ویژه استان گیلان شد، گفت: امروز گسترش رسانه‌های مجازی بخشی از زندگی مردم بوده و یکی از جاهایی که می‌توانیم فرهنگ رضوی و کتابخوانی را تعریف کنیم همین فضای مجازی است که باید از آن بستری مناسب برای توسعه فرهنگی رضوی ایجاد کنیم.
گفتنی است نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از ابتدای اردیبهشت ماه در کتابخانه های سراسر کشور به صورت آنلاین، مکتوب و پویش کتاب خوانی برای سنین کودک، نوجوان، بزرگسال و خانوادگی آغاز و تا ۲۸ خرداد ماه ادامه دارد. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به razavi.iranpl.ir در این جشنواره و مسابقه بزرگ کتابخوانی شرکت و از جوایز ارزنده آن بهره مند شوند.

Share