رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان خبرداد

ثبت ساختمان تاریخی اداره فلاحت (کشاورزی) لاهیجان در فهرست آثار ملی

بیژن عباسی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان از ثبت ساختمان تاریخی اداره فلاحت (کشاورزی) لاهیجان به پیشنهاد و با تهیه پرونده ثبتی آن توسط این انجمن در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۵۱۲ مورخ ۱۳۹۸/۲/۲۱ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ساختمان تاریخی اداره فلاحت (کشاورزی) لاهیجان در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۵۱۲ مورخ ۱۳۹۸/۲/۲۱ به ثبت رسید.

دکتر بیژن عباسی رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان از ثبت ساختمان تاریخی اداره فلاحت (کشاورزی) لاهیجان به پیشنهاد و با تهیه پرونده ثبتی آن توسط این انجمن در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۵۱۲ مورخ ۱۳۹۸/۲/۲۱ خبر داد.
عباسی افزود: وزارت فلاحت، تجارت و فواید عامه در سال ۱۲۹۶ هجری خورشیدی در کشور تاسیس شد. سپس با پیگیری مرحوم کاشف السلطنه، بنگاه کل کشاورزی کشور در سال ۱۳۰۶ اداره فلاحت لاهیجان را به منظور ترویج روشهای نوین کشاورزی، افزایش تولیدات کشاورزی و کسب درآمد از این فعالیت از جمله پژهش و نظارت بر کشت چای تاسیس کرد. کاشف السلطنه به درخواست مظفرالدین شاه بذر چای را از هندوستان به ایران آورد و وی به دلیل شباهت آب و هوای گیلان با هند کشت چای را برای نخستین بار در لاهیجان آغاز کرد.
گفتنی است که ساختمان اداره فلاحت زمانی به عنوان محل اسکان کارکنان این اداره و سپس موزه حشرات مورد بهره برداری قرار گرفت. این ساختمان در محوطه باغ اداره کشاورزی لاهیجان قرار دارد.
لازم به ذکر است انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان با هدف شناسایی، معرفی، ثبت، حفاظت، احیا و ساماندهی میراث فرهنگی و طبیعی گیلان تشکیل شده است.

Share