استاندار گیلان در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته تجارت خارجی مطرح کرد:

بندرانزلی و بندرکاسپین مکمل یکدیگر هستند | هدف‌گذاری برای صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری در سال‌ جاری

استاندار گیلان بر ضرورت تغییر نگرش و رفتار دست‌اندرکاران بخش صادرات در مسیر ترغیب بازرگانان برای حضور در بنادر گیلان تأکید و تصریح کرد: در سال جاری میزان صادرات استان گیلان بر مبنای ۵۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده است و همه باید برای تحقق آن با جدیت تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مصطفی سالاری در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته تجارت خارجی استان گیلان با اشاره به وضعیت مثبت آمار صادرات و ترانزیت کالا از استان گیلان در مقایسه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزود: در این مدت صادرات از حیث وزنی ۷۰ درصد و از حیث ارزش ریالی ۳۳ درصد رشد داشته است.

 وی همچنین به افزایش ۴ درصدی ترانزیت کالا از حیث وزنی و ۲۸ درصدی از حیث ارزش ریالی اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به سیاست کلی کشور مبنی بر محدود کردن واردات، این شاخص  کاهش داشته است.

 نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه مباحث رفتاری و اعمال سلیقه‌ها در مواجهه با بازرگانان به شاخص‌های رقابتی با بنادر دیگر لطمه وارد می‌کند، اظهار داشت: متأسفانه روند نامطلوب رفتاری کماکان استمرار دارد و این موضوع باعث می‌شود بنادر دیگر با تقویت زیرساخت‌ها روز به روز بر میزان مبادلات تجاری آنان افزایش پیدا کند.

 وی خاطرنشان کرد: سطح امکانات زیرساختی و لجستیکی، تسریع در تخلیه و بارگیری و تسهیل امور مرتبط با صادرات، واردات و ترانزیت کالا در میزان ترغیب بازرگانان برای حضور در بنادر مختلف اثرگذار است.

 استاندار گیلان با اشاره به اینکه میزان تغییرات اعمال شده در ماه‌های اخیر رضایت‌بخش نیست، گفت: هر مسئولی در هر جایگاهی باید نسبت به وظایف خود مسئولیت بپذیرد و در جهت رفع دغدغه تجار و بازرگانان گام‌های اساسی بردارد.

 وی افزود: محافظه‌کاری غیرضروری برخی افراد نباید رونق و پیشرفت استان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 دکتر سالاری بر ضرورت اجرایی‌شدن تصمیمات جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و الزام هر یک از مسئولان به این موضوع تأکید و تصریح کرد: نسبت به هر بخشنامه‌ای که با واقعیات صادرات همخوانی ندارد باید به صورت مستدل واکنش نشان داده و درخواست بازنگری شود.

 وی با بیان اینکه اگر رفتارها در روند صادرات و ترانزیت کالا اصلاح شود باید میزان هدف‌گذاری سال جدید را افزایش دهیم افزود: در سال جاری میزان صادرات بر مبنای ۵۰۰ میلیون دلار هدف گذاری شده است و باید برای تحقق آن با جدیت تلاش کنیم.

 نماینده عالی دولت در گیلان تقویت تجهیزات بندری در منطقه آزاد انزلی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: بندر کاسپین و بارانداز ریلی آستارا از ظرفیت‌های خوبی برای افزایش میزان صادرات و ترانزیت کالا برخوردار هستند و باید در جهت تقویت ارائه خدمات در بندرانزلی نیز گام‌های موثری برداشته شود.

 وی بندر انزلی و بندرکاسپین را مکمل یکدیگر در بخش صادرات، واردات و ترانزیت کالا دانست و گفت: رقابت مثبت بین بندر انزلی و بندر کاسپین در ارائه خدمات مطلوب‌تر، کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر هیچ خللی به وظایف ذاتی آنان ایجاد نمی‌کند.

Share