رئیس فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران: تیم داماش به خاطر مسائل داوری کاملاً حذف شد

با این شرایط ادامه لیگ در فصل آینده مصلحت نیست | از همه هواداران فوتبال عذرخواهی می‌کنم

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ضمن اظهار تأسف بابت اتفاقات فینال جام حذفی باید بگویم که این اتفاقات نباید در حوزه فوتبال صورت بگیرد. من از همه هواداران فوتبال عذرخواهی می‌کنم و در اینجا سعی می‌کنم برخی از واقعیت‌ها که به وجود آمده بود و در آینده هم ممکن است به وجود بیاید را شرح بدهم. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس،  انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، اتفاقات فینال جام حذفی در اهواز و صحبت‌های مسئولان پیرامون این مسابقه باعث شد تا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال امروز در یک نشست خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشد.

وی ساعت ۱۱ امروز با حضور در سالن کنفرانس هتل آکادمی تهران در ابتدای صحبت‌های خود گفت: در اینجا حضور دارم که مسأله فینال جام حذفی، اتفاقات اهواز، تیم ملی و برخی اظهارنظرها را به شما پاسخ بدهم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ابتدای صحبت‌های خود گفت: ضمن اظهار تأسف بابت اتفاقات فینال جام حذفی باید بگویم که این اتفاقات نباید در حوزه فوتبال صورت بگیرد. من از همه هواداران فوتبال عذرخواهی می‌کنم و در اینجا سعی می‌کنم برخی از واقعیت‌ها که به وجود آمده بود و در آینده هم ممکن است به وجود بیاید را شرح بدهم.

* نیروی انتظامی گفت نمی‌توانیم تماشاگران را پشت درهای استادیوم نگه داریم

رئیس فدراسیون فوتبال در بخش ابتدای صحبت‌هایش گفت: در اینجا حضور دارم و به هر حال صحبت‌هایی که انجام می‌دهم در حضور شما خیلی محرمانه نیست باید بگویم با گزارش‌هایی که از دستگاه‌های مربوطه گرفتم در بازی فینال ۲۰ هزار و ۵۰۰ بلیت فروخته شده و در واقع استادیوم شهر اهواز ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر گنجایش داشته است. نزدیک به یک سوم ورزشگاه خالی بوده و از این تعداد بلیت هم ۴۰۰ قطعه به فدراسیون فوتبال، ۴۰۰ قطعه به اداره کل ورزش و جوانان، ۲۰۰ قطعه به باشگاه فولاد و ۲۰۰ قطعه هم به فدراسیون فوتبال داده شده است. ۱۳۴۱ قطعه بلیت هم به صورت VIP در اختیار تماشاگران قرار گرفته شده است. روز گذشته با برخی از دوستانم صحبت می‌کردم که آنها می‌گفتند تخمینی که برای بازی فینال جام حذفی زده شده اشتباه بوده اما باید بگویم در رشته فوتبال اصلاً تخمین عملیاتی نیست. نیروهای محترم انتظامی هم به ما گفته در بازی‌های پرجمعیت امکان اینکه بشود تماشاگران را با دست بازرسی بدنی کنیم اصلاً امکانپذیر نیست و آنها مدعی شدند که ضریب اشتباه بالا می‌رود. مخلص کلام را به شما بگویم نیروی انتظامی می‌گوید در هر ورزشگاهی که جمعیت زیاد باشد حتی اگر تماشاگران پشت در بمانند و بلیت نداشته باشند نمی‌توانیم آنها را به داخل استادیوم راه ندهیم و مجبوریم درها را باز کنیم تا آنها به داخل ورزشگاه بروند.

* با اصرار فتاحی بازی در شهدای فولاد برگزار شد

تاج ادامه داد: من گفتم با این شرایط اصلاً‌ امکانش نیست و نمی‌توانیم اطمینان کنیم که این آخرین باری باشد که این اتفاقات می‌افتد. حتماً این اتفاق در آینده به دفعات تکرار خواهد شد. یک روز یادم است که در سازمان لیگ می‌خواستند جایزه بدهند، ۱۰ نفر بالا می‌رفتند، ۲۰ نفر پایین می‌آمدند، استیج شکست و … چیزی که در اختیار فدراسیون نیست امنیت ورزشگاه‌ها است. تنها چیزی که ایراد سازمان لیگ بوده این است که ناجا و واجا توصیه کردند بازی در ورزشگاه غدیر برگزار شود اما اصرار سعید فتاحی بر این بود که بازی باید در ورزشگاه شهدای فولاد برگزار شود. البته معاون امنیتی خوزستان هم بعداً گفت چه بهتر که بازی در ورزشگاه غدیر برگزار نشد چون اتفاق بدتری می‌افتاد. من به دوستان گفتم اگر نیروی انتظامی در مورد یک مسابقه، محل و زمان برگزاری آن توصیه‌ای کرد مسئولان اجرایی باید توصیه‌ ایمنی و امنیتی را اجرا کنند. هیچ‌گونه امنیتی در ورزشگاه و مسابقات به عهده فدراسیون و سازمان لیگ نیست، فدراسیون فوتبال تا بحث بلیت‌فروشی به شیوه استاندارد انجام نشود کاری نمی‌تواند بکند. ما باید بدانیم چند نفر به ورزشگاه می‌آیند و آنها نیز باید سر ساعت بیایند.

* با این شرایط ادامه لیگ در فصل آینده مصلحت نیست

در دنیا این مدل، مدل موفقی است و ما با استفاده از این می‌توانیم بگوییم مثلاً ۳۰ هزار نفر می‌آید. وقتی جوان‌ها بدانند که بدون بلیت الکترونیکی نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند دیگر مقابل در ورزشگاه تجمع نمی‌کنند که نیروی انتظامی هم مجبور شود آنها را راه دهد. اگر این اتفاق نیفتد ادامه لیگ در فصل آینده مصلحت نیست. وظیفه فدراسیون فوتبال این نیست که برود ورزشگاه بسازد. ما تلاش کردیم برای تیم‌های ملی امکاناتی را فراهم کنیم که هنوز هم بدهی‌های آن را داریم، باشگاه‌های ما هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد چون درآمد کافی برای این موضوع ندارند، درآمد آنها مربوط به حقوق فوتبال است و در رأس حقوق فوتبال مسأله پخش تلویزیونی است که پرداخت نمی‌شود. باید دولت یک دست بردارد و بگذارد روال عادی ایجاد شود. ما امکان ساخت، تعمیر و تجهیز ورزشگاه‌ها را نداریم.

* به شخص مهمی در مجلس گفتم مربی خارجی تحرک اقتصادی می‌آورد

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه ضمن انتقاد از برخی اظهارنظرها گفت: متأسفانه در این مدت واکنش‌هایی داشتیم که در نوع خودش جالب بود. خیلی از دوستان در مجلس شورای اسلامی اظهارات منطقی انجام دادند و به طور مثال یک دوست عزیزی که اتفاقاً شخص مهمی در مجلس محسوب می‌شود صحبت‌های زیادی با من در مورد حضور سرمربی خارجی در تیم ملی داشت و معتقد بود در شرایط فعلی به صلاح نیست مربی خارجی به تیم ملی بیاید. من یک ساعت با این شخص صحبت کردم و توضیح دادم که حضور مربی خارجی علاوه بر مباحث اجتماعی، تحرک اقتصادی می‌آورد که در نهایت شاید این شخص از صحبت‌های من راضی نشد ولی در پایان گفت به شما و مردم احترام می‌گذارم و هیچ مصاحبه‌ای انجام نداد.

* شرایط این گونه پیش برود قاضی‌زاده در مورد ارنج تیم ملی هم حرف می‌زند 

تاج در ادامه ضمن انتقاد قاضی‌زاده هاشمی، گفت: این شخص در مورد هر اتفاقی واکنش نشان می‌دهد، مثلاً در مورد ورزشگاه اهواز صحبت‌هایی انجام داده که بدون اطلاعات است. اگر شخصی مثل دادکان که چند سال در فدراسیون کار کرده یا امثال آقای مصطفوی حرف بزنند من موظف هستم جواب بدهم ولی این دو نفری که عرض کردم سالی دو بار مصاحبه می‌کنند اما قاضی‌زاده هاشمی هفته‌ای ۵ بار مصاحبه می‌کند که اگر شرایط این گونه پیش برود او در مورد ارنج و گلر تیم ملی هم نظر می‌دهد. مجلس و نمایندگانش نباید چنین مباحثی داشته باشند. حداقل موضوع این است که نماینده مجلس باید بداند که چه مسائلی به سازمان لیگ ربط دارد یا ندارد.

* دستاورد فدراسیون از برخی نهادهای دولتی بهتر بود

وی ادامه داد: اگر سازمان لیگ برای بازی فینال بیش از اندازه بلیت فروخته بود مقصر است ولی همه تأکید و امضا کردند که بلیت زیاد فروخته نشده است اگر ۳۵ هزار نفر به داخل استادیوم رفته‌اند سازمان لیگ مقصر نیست. متأسفانه هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم فوتبال برای برخی‌ها تبدیل به یک نردبان می‌شود و بهترین فرصت هم همین‌گونه اظهارنظرها است. از برخی رسانه‌ها به خصوص روزنامه دولت (ایران) انتظار داریم محل تشویش اذهان عمومی نشوند، کفایت به برنامه و دستاورد است، دستاورد فدراسیون به مراتب بهتر از برخی نهادهای دولتی بوده و نمونه‌اش هم اول شدن تیم ملی در رنکینگ آسیایی و درخشش بانوان و همین تیم جوانان ما بوده است.

* نمی‌دانم انتقادات در روزنامه دولت با وزارت هماهنگ است یا خیر

 تاج در ادامه انتقاداتش تأکید کرد: متأسفانه برخی روزنامه‌ها به خصوص روزنامه دولت باید حداقل‌ها را رعایت کند ولی تبدیل به محل دروغ و تهمت شده است نمی‌دانم اتفاقات با وزارت ورزش هماهنگ است یا خیر. نمی‌دانم آیا این مباحث جریان‌یافته است یا نه. ولی انتظارم این است که آنها اول اعتماد کسب کنند، خود این دوستان محل سؤال هستند ولی خودشان از ما سؤال می‌کنند. شما ببینید وقتی ما مشکلاتی در برگزاری مسابقات داریم چگونه باید کار را پیش ببریم.

* تا زمانی که ضمانت محکمی نباشد نباید بازی‌ها را برگزار کرد 

تاج تأکید کرد: اگر بنا نباشد ورزشگاه‌های ما به بلیت‌فروشی الکترونیک مجهز باشد کار سخت خواهد شد. در کل دنیا اگر فردی در جایگاه خودش ننشیند از روی صندلی او و عکسش شخص را پیدا کرده و او را جریمه خواهند کرد. روز گذشته نیروی انتظامی رسماً گفت ما نمی‌توانیم مردم را که زیاد به ورزشگاه بیایند کنترل کنیم. تا زمانی که ضمانت محکمی برای بازی‌ها نباشد نمی‌توان کار را خوب پیش برد. روز گذشته در شورای امنیت اجتماعی کشور نیز اعلام کردیم که این مشکلات وجود دارد و نیروی انتظامی هم این موضوع را تأیید کرد حتی در این بین نامه هم زده‌ایم ولی معتقدم نباید کاری کنیم مردم دچار تلخ کامی شوند.در پایان هم بگویم انتظار ما این است که قاضی‌زاده هاشمی که جزو شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما است قدمی برای حق پخش بردارد که مردم این گونه بیشتر به آنها رأی خواهند داد.

* دولت در گرفتن طلب‌ها به ما کمک کند 

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه گفت: تیم ملی ما خوشبختانه کارش را با ویلموتس شروع کرد، ما در کشورمان مشکلاتی داریم که حتی آوردن یک قطعه هم برای کارهای صنعتی به سختی انجام می‌شود چه برسد به آوردن مربی در حد ویلموتس که در این زمینه کار درستی انجام شد و همه رسانه‌ها و دیگر اهالی فوتبال کمک کردند که خودش توفیقی بود. وحید هاشمیان به عنوان یک مربی ایرانی در کنار او کار می‌کند و ما قصد داریم یک ایرانی دیگر را به کمک‌های ویلموتس اضافه کنیم از ۱۰، ۱۱ کمک مربی خارجی را به ۲ کمک کاهش دادیم و قرار است به عنوان روزمزد به ۳ نفر افزایش پیدا کند. از حیث مالی وضع ما عادی نیست و علت هم دارد، گرفتاری ما در بخش مالی زیاد است، دولت نمی‌خواهد کمک کند، تنها برای ۶ ماه به تیم امید ۲۰۰ میلیون پاداش دادند، ما باید بتوانیم ارزی که نیاز داریم را فراهم کنیم. ما برای اعزام به تیم بزرگسالان به کره جنوبی و همچنین تیم جوانان به روسیه ارز عادی را به سختی تهیه کردیم. درآمد ما یک بحث اقتصادی دارد که برندی در کشور نداریم. شما می‌بینید بسیاری از تابلوهای تبلیغاتی در کشور ما از برند یا اسمی استفاده نمی‌کند و بیشتر توصیه برای نحوه زندگی است. ما پولی که از فیفا و همچنین AFC طلبکار هستیم، انتظار ما این است که دولت به ما کمک کند تا آنها را بیاوریم. یا دولت اینجا خودش به ما پول بدهد و بعداً طلب‌های ما را به جای مطالباتشان بگیرد. ما در این مورد کاری از دستمان برنیامده است من خودم سه جلسه شخصی با اینفانتینو داشتم. جلسه ای با خانم فاطیما داشتم که مسئول مالی است که او گفت در حال تلاش برای رفع این مشکل هستیم ما ۵، ۶ میلیون دلار طلبکاریم که اگر وارد شود بسیاری از کارها به خوبی انجام می‌شود.امیدوارم دولت فکری به حال این مسئله کند. آنها هم موانع خاص خودشان را دارند که راجع به ساختاری فدراسیون و سیستمی که وجود دارد، است.

* جوانان فدراسیون فوتبال مدیران ۱۰ سال آینده فوتبال کشور خواهند بود

تاج در خصوص جوان‌گرایی در فدراسیون فوتبال گفت:‌در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام شده سعی کردیم دوستانی مانند شکوری، نکیسا، ماجدی، فاطمی و … را اضافه کنیم و من فکر می‌کنم این‌ها مدیران ۱۰ سال آینده فوتبال کشور خواهند بود که در کنار آنها از تجربیات افرادی مانند حشمت مهاجرانی،  حسین کلانی و همچنین آقای فتح‌الله‌زاده استفاده بهینه می‌کنیم.

* شرایط کرسی‌های بین‌المللی ما بهتر شده است 

وی در خصوص کرسی‌های فدراسیون در مجامع بین‌المللی گفت: در مورد کرسی‌های بین‌المللی شرایط‌مان بهتر شده یک نفر را در کمیته استیناف داریم، آقای بیگلری که رئیس این کمیته است که با معرفی و پیگیری فدراسیون انجام شده، تفاوت بین رئیس و نایب رئیس زیاد است و تأثیرگذارتر است، در کمیته تعیین وضعیت هم همین‌طور است البته همه باید عدالت را رعایت کنند اما به هر جهت اینها هم از پنل‌های خوب ما هستند. رأی کمیته تعیین وضعیت را فقط دادگاه CAF می‌تواند بشکند ان‌شاءالله در آینده هم کمیته‌های دیگری را مدنظر خواهیم داشت. کنفدراسیون فوتبال آسیا ۴۶ عضو دارد و نمی‌شود در هر کمیته هر کشور یک عضو داشته باشد. با پیشنهادهایی که فدراسیون فوتبال ما داده است فکر می‌کنم اوضاع بهتر هم بشود. این رأی‌گیری که در آسیا انجام شد و تمام پست‌ها نرود در کنگره و بین ۴ نایب رئیس تشکیل شود. که فقط آنها نظر بدهند، خیلی به ما کمک می‌کند و می‌تواند در آینده برای فوتبال ما خیلی مؤثر باشد.

* هر کسی که به تیم امید می‌آید باید ایثار مالی کند

تاج در خصوص انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید اظهار داشت: ما قبلاً با دو نفر صحبت داشتیم، تیم امید برای هر مربی جای نگرانی دارد چون در فیفادی نیست ضمن اینکه ما در پنل ۴ هستیم که حذف قبلی باعث این اتفاق شد. یک تیم از گروه یک می‌آید، یک تیم از گروه دو، یک تیم از گروه سه و ما که از گروه چهار می‌رویم. امسال سخت‌ترین دوره امیدها است با این حال تیم ما امتیازش با تیم اول یکی شد و الان جزو ۱۶ تیم هستیم و ان‌شاءالله بتوانیم در آینده موفقیت بهتری داشته باشیم. ما پیش از این با آقای گل‌محمدی صحبت کرده بودیم بنا بود بیاید اما بعد استاندار خراسان و مسئولان باشگاه با ما مذاکره کردند. با اینکه یک تفاهم اولیه کرده بودیم اما قبول کردیم او به باشگاهش برود. با یک نفر دیگر هم صحبت کردیم که به جمع‌بندی نرسیدیم. ما به کرانچار هم گفتیم بهتر است تعویض شود الان به فرهاد مجیدی فکر می‌کنیم و باید صبر کنیم و ببینیم طی امروز و فردا چه خواهد شد. با او صحبت شده اما هنوز چیزی قطعی نیست با این حال به سیستم نزدیک است. بحث‌های مالی و … وجود دارد بعضی از مربیانی که در لیگ کار می‌کنند در باشگاه‌ها ارقامی می‌گیرند که در فوتبال ملی ما امکانپذیر نیست. هر کسی به تیم امید می‌آید باید ایثار مالی کند و گل‌محمدی هم این را قبول کرده بود.

* در سفر به کره جنوبی فقط برای هزینه‌های کوچک ارز فراهم کردیم 

رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤالی در مورد سفر تیم ملی بزرگسالان به کره جنوبی که بدون هزینه انجام شد، گفت: ما باید فوتبال‌مان را با همین شیوه اداره کنیم، با چین تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که دو بار به آنجا می‌رویم و برمی‌گردیم، قطر و کره جنوبی هم همین‌طور است، در سفر به کره جنوبی بحث هزینه اقامت و … نداریم، هزینه‌هایی داشتیم که کوچک بودند و ارز آنها را فراهم کردیم، از نظر مالی در مضیقه هستیم. امیدواریم تیم ملی ما در آنجا در مسابقات دیگر موفقیت داشته باشد.

* کنایه یک خبرنگار به رئیس فدراسیون فوتبال 

 خبرنگاری با کنایه  خطاب به مهدی تاج گفت: وقتی شما بعد از دیدار استقلال و تراکتورسازی و اتفاقاتی که در دیدار سپاهان و پرسپولیس و همچنین خبرهای ناگواری که در اهواز پیش از برگزاری بازی فینال جام حذفی رسیده بود استعفایی در مجموعه فدراسیون نداشتید معلوم می‌شود که با افتخار از عملکردتان دفاع می‌کنید من از شما ممنون هستم چون جواب همه سوال‌هایم را در اظهارنظرهای قبلی‌تان گرفتم.

تاج خطاب به این خبرنگار گفت در فدراسیون پیش از این در کمیته اخلاق فدراسیون تعدادی از افراد را محروم کرد شاید اگر در جلسه شورای تأمین ما ورزشگاه غدیر را قبول می‌کردیم این اتفاقات نمی‌افتاد. در مورد عملکرد فدراسیون هم باید بگویم که کاملاً مثبت است. یکسری از مسائل بر عهده سازمان لیگ است که شاید آنها در نشست خبری جداگانه‌ای پاسخگو باشد. در کلیت همه چیز زیرنظر ما است ولی جزئیاتش به سازمان لیگ ربط دارد. من کجا گفته‌ام که اتفاقات رخ داده تقصیر نیروی انتظامی است؟ اتفاقاً آنها درست می‌گویند حرف نیروی انتظامی این است مردمی که برای تماشای فوتبال به استادیوم‌ها می‌روند اغتشاش‌گر نیستند که با گاز اشک‌آور به سمت آنها حمله کند. این یک راهکار می‌خواهد و باید بلیت‌فروشی الکترونیکی شود تا متخلفین هم خیلی راحت پیدا شوند. اگر این اتفاقات رخ دهد دیگر نیازی نیست که تماشاگر در ماه مبارک رمضان با زبان روزه ۶ ساعت در ورزشگاه بنشیند.

* دولت برای مطالبات بلوکه شده ما اقدام کند 

تاج در پاسخ به این سؤال که تکلیف پول‌های بلوکه شده فوتبال ایران چه می‌شود، گفت: هم فدراسیون فوتبال، هم باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و پدیده در فیفا مطالباتی دارند که حتی یک سنت آن را هم دریافت نکرده‌اند. انتظار ما از دولت این است که راهکاری ارائه کند و این پول‌ها را به ما پرداخت کند و سپس در ادامه این پول‌ها را از طریق حواله‌هایی که به دولت می‌دهیم از جاهای دیگر دریافت کند. به هر حال دولت مطالباتی دارد که می‌تواند مطالبات فدراسیون فوتبال را هم از آنها بگیرد.

* اگر در سازمان لیگ به نتیجه برسند استعفا بدهند این کار را خواهند کرد 

وی در خصوص اینکه گفته می‌شد وزارت ورزش در جریان اتفاقات اهواز در امور فدراسیون دخالت کرده و شایعه شده از این وزارتخانه با کمیته اخلاق تماس گرفته‌ است، گفت: وزارت ورزش در حوزه فوتبال فقط می‌تواند دخالت ارشادی داشته باشد و در امور اجرایی هیچ دخالتی ندارد. کمیته اخلاق هم با توجه به یک مصوبه درست چنین تصمیماتی گرفت. اعتراضی که به ما شده این است که چرا در ورزشگاه شهدای فولاد بازی را برگزار کردید. دوستانی که بدون اطلاع حرف می‌زنند گزارش ۲۲ صفحه‌ای شورای تأمین را که در حضور آقای داورزنی تهیه شده ببینند. کمیته اخلاق بعد از این گزارشات تصمیمات دیگری گرفت و اگر آن روز سعید فتاحی را محروم کرد نباید از عملکرد وی انتقاد زیادی کرد. فتاحی میدانی‌ترین عنصر سازمان لیگ است و من این را بگویم اگر در سازمان لیگ کسانی به این نتیجه برسند که استعفا بدهند حتماً این کار را خواهند کرد. جالب است در یکی از پخش‌های تلویزیونی عنوان شد نمی‌دانیم چرا بازی در اهواز برگزار شده، این برای شما عجیب نیست؟ نام جام حذفی به خاطر فتح خرمشهر انتخاب شده و همه می‌دانند بازی‌ها به احترام این روز مهم در خرمشهر ۲ سال برگزار شد. امسال هم با توجه به اینکه امکان برگزاری بازی در آن ورزشگاه نبود مسابقه در همان استان خوزستان و در اهواز برگزار شد اما جالب است دوستان حتی این موضوع را هم نمی‌دانستند.

* قسط اول ویلموتس را ندادیم و دچار مشکل هستیم

به گزارش فارس، وی در خصوص اینکه ظاهراً توصیه‌هایی برای عدم استفاده از بازیکنان بی‌کیفیت خارجی صورت گرفته بود، گفت: در جلسه‌ای که مسئولان فدراسیون با حضور وزیر ورزش داشتند توصیه این بود که تا آنجا که می‌شود باشگاه‌ها از بازیکنان خارجی استفاده نکنند. البته این فقط یک توصیه است و این را هم بگویم که ممکن است مجامع باشگاه‌ها خودشان تصمیماتی بگیرند. من مطمئن هستم ارز به راحتی به دست نمی‌آید که اگر این گونه بود فدراسیون فوتبال به مشکل نمی‌خورد. همین حالا که با شما صحبت می‌کنم برای پرداخت قسط اول ویلموتس دچار مشکل هستیم ولی این مربی نسبت به سرمربی قبلی ایران آرام‌تر است و تا الان اعتراضی نکرده است. ما هم به دنبال راهکار هستیم تا قسط اول او را پرداخت کنیم. توصیه فدراسیون فوتبال هم به باشگاه‌ها این است که اگر بازیکن خارجی می‌آورند بسیار خوب و باکیفیت باشد وگرنه مطمئن باشید برای پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی از نظر بانکی دچار مشکل خواهیم شد.

* امسال خیلی از بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود

تاج ادامه داد: امسال دو اتفاق مهم در لیگ می‌افتد یک قوانین اخلاقی و دوم قوانین انضباطی قبل از شروع لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. در مورد جرایم هم من اطلاعات کاملی ندارم و باید از سازمان لیگ آن را بپرسید اما می‌گویم که باید از روز اول لیگ محکم با این قضایا برخورد کرد. امسال بسیاری از بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود اگر اتفاقی رخ بدهد. اگر توهینی به صورت دسته‌جمعی صورت بگیرد تماشاگران محروم خواهند شد و بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار می‌شود.یک صحبت‌هایی بود که نباید تماشاگران را محروم کند ولی معمولاً ۵، ۶ نفر در ورزشگاه‌ها هستند که اختلال ایجاد می‌کنند. تا زمانی هم که بلیت‌ها الکترونیکی نشود ما دچار مشکل خواهیم شد.

* باید تکلیف دبیرکل را روشن کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه در خصوص اینکه تکلیف دبیرکل فدراسیون فوتبال چه شد، گفت: اساسنامه در مورد دبیرکل به صراحتاً روی ۶ ماه صحبتی نکرده اما این موضوع حرف درستی است که مدت قرارداد آقای شکوری به پایان رسیده است. ما یا باید آقای شکوری را ابقاء کنیم یا یک شخص جدید معرفی کنیم. ما باید در اساسنامه اصلاحاتی داشته باشیم. به طور مثال همین حالا ‌آقای شکوری ۴۲ سال سن دارد که اگر بخواهیم ۱۰ سال به سابقه کار او اضافه کنیم می‌شود ۵۲ سال و در آن صورت شکوری بازنشسته می‌شود.این یک ایراد در ساختار ما است ولی در حال حاضر قانون می‌گوید دبیرکل باید ۱۰ سال سابقه مدیریت داشته باشد و حرفی که در مورد تعیین تکلیف با وی مطرح می‌شود درست است.

 مجیدی ۴۲ سال دارد کی باید به او میدان بدهیم؟

خبرنگاری در خصوص فرهاد مجیدی و حضور وی در نیمکت امید صحبت کرد و خطاب به تاج گفت آیا با انتخاب وی مجیدی نمی‌سوزد که تاج پاسخ داد: ما در ابتدا با آقای گل‌محمدی صحبت کردیم و با او دست دادیم، بعد آن مسائل پیش آمد که فوتبال مشهد دچار مشکل می‌شود و … ما هم قید آقای گل‌محمدی را زدیم. قبول دارم در مورد مجیدی و حضور او ریسک بزرگی صورت می‌گیرد و همانطور که شما گفتید این مربی شاید بسوزد ولی او تمام مدارک محکم مربی‌گری پیشرفته را دارد درست مثل وحید هاشمیان. من شب گذشته از مجیدی سؤال کردم که چند سال داری و او گفت ۴۲ سال، شما بگویید پس کی باید به امثال این مربیان میدان بدهیم. مجیدی سنش به بازیکنان تیم امید نزدیک است و مطمئن هستم جواب می‌دهد.

* با شوکر برای بازی دوستانه با کرواسی مذاکره کردم

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه خروجی جلسه‌اش در فرانسه چه شد، گفت: من در دو اجلاس فیفا و هیأت رئیسه حضور داشتم و در مورد مسائل اخلاقی و تبانی مفصل بحث شد. بعد از آن کنگره AFC برگزار شد که از ایران رئیس کمیته استیناف و همچنین نایب رئیس آن آقای براتی انتخاب شدند. ضمن آنکه این را هم بگویم مورد بعدی در مورد انتخاب آقای اینفانتینو بود که او مفصل درباره ۴ سال آینده و مسائل مالی برای حاضرین صحبت کرد. در کنار این مباحث تفاهم‌نامه‌ای را با چین امضا کرده و ۶ ماه است روی این موضوع کار می‌کنیم. ممکن است ما سال‌های آینده نباشیم اما از همین تفاهم‌نامه‌ها و امکانات مدیران بعد استفاده می‌کنند. در همین مذاکرات هم با فدراسیون چین متوجه شدم رئیس جمهور این کشور ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار فدراسیون فوتبال چین گذاشته تا آنها ارتقا پیدا کنند. قرار شده ما در تورنمنت‌های کشور چین شرکت کنیم و آنها هم همین کار را بکنند. شاید آنها در طول یک سال ۲۰ تورنمنت داشته باشند ولی ما فقط یک تورنمنت برگزار کنیم.در ادامه با داوور شوکر از کرواسی صحبت کردم و او به دنبال این است که خودش را به فوتبال و ورزش ایران نزدیک کند ضمن آنکه ممکن است بازی‌های دوستانه‌ای هم با کشور آنها داشته باشیم.

* استفاده از VAR باید اتفاق بیفتد

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در فصل آینده مسابقات لیگ برتر گفت: ما برای سال آینده باید به صورت اجباری استفاده کنیم در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم بحث بود که در این مورد چگونه عمل کنیم. اینفانتینو گفت افتخارم این بود که VAR را وارد فوتبال دنیا کردم. ما می‌خواستیم سیستم کمک داور ویدیویی را از کره جنوبی وارد کنیم اما نتوانستیم بنابراین با مجموعه دیگری صحبت کردیم که باید هر ورزشگاه ما در حدود ۶۰ هزار یورو برای خریداری این سیستم هزینه کند، الزاماً باید این اتفاق بیفتد یعنی همه باشگاه‌ها باید ۶۰ هزار یورو بدهند و این سیستم نصب می‌شود و اتفاقی است که باید بیفتد و فکر می‌کنم کار درستی است اینکه گفته می‌شود بازی‌ها مهندسی شده است حرف‌های بی‌ربطی است.

* همه تیم‌های لیگی باید از تکنولوژی VAR استفاده کنند 

تاج در خصوص مشکلات داوری در فصل گذشته مسابقات فوتبال کشور گفت: اینکه داوری‌ها تأثیرگذار بوده است درست است، تیم داماش به خاطر مسائل داوری کاملاً حذف شد. ما باید اعتراض‌ها را به حداقل برسانیم و در این راه رسانه‌ها باید کمک کنند. باشگاه‌ها نیز با پرداخت ۵۶ تا ۶۰ هزار یورو باید از دستگاه‌های کمک داور ویدیویی بهره‌مند شوند. مرحله آخر کلاس آموزشی VAR در مرداد ماه و در ایران برگزار می‌شود و بعد از آن باید دستگاه‌ها خریداری شود. در لیگ نمی‌‌شود یک ورزشگاه را مجهز کرد، همه لیگ باید از این تکنولوژی استفاده کنند.

* ممکن است یکی از باشگاه‌ها نتواند مجوز حرفه‌ای AFC را دریافت کند

وی پیرامون بحث شکایت‌های مطرح شده از باشگاه‌های ایرانی گفت: شکایت‌ها از باشگاه‌های ایرانی زیاد است، یکی از این باشگاه‌ها که اسمش را نمی‌آورم پرونده‌های بازی دارد که احتمالاً نتواند در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند اما ما باید سهمیه آسیایی را حفظ کنیم بنابراین تیم بعدی را جایگزین می‌کنیم اگر باشگاهی نتواند مجوز حرفه‌ای را از AFC دریافت کند تیم بعدی باید جایگزین شود.

* شکایت کی‌روش به فیفا کار غلطی بود

تاج در مورد مطالبات کارلوس کی‌روش اظهار داشت: سیاست فدراسیون فوتبال اساسش بر این است که همیشه از سرمربی تیم ملی دفاع کند اگر ویلموتس به سوریه باخته بود من اینجا از او دفاع می‌کردم، کی‌روش قراردادی داشت که جاری بود اما مطمئن نبود. هر کسی در میانه کار دیگری را حذف می‌کرد باید یک میلیون و ۶۶۰ هزار یورو پرداخت می‌کرد. این شرایط عادی نبود و باید مدارا می‌کردیم. بهترین کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم این بود که با کی‌روش مدارا کنیم تا لیگ تمام شود. در مقطعی هم چون فرصتی برای انتخاب سرمربی نبود قرارداد او را سه ماه تمدید کردیم و فکر می‌کنم هر عقل منطقی هم کار ما را تأیید می‌کند. کی‌روش برای فوتبال ما زحمات زیادی کشید و حرف من هیچ وقت تغییر نمی‌کند منتها در انتها بابت ۹۰۰ هزار دلاری که خودش می‌دانست در این مورد به AFC نامه زدیم شکایت کرد، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به کی‌روش اعلام کرد که از نظر ما این مبلغ قابل پرداخت است. یعنی ما از AFC خواستیم که از محل مطالبات ما طلب کی‌روش را پرداخت کنند و آنها هم قبول کردند. این شکایت به فیفا کار غلطی بود البته ما هم در مورد مباحث دیگری شکایت کردیم. او گفته بود فدراسیون ایران، تیم ملی را برای قهرمانی قطر به این کشور برد و این مسأله بوی تبانی می‌دهد. ما قطر را ۲ بر یک شکست دادیم ولی برای قهرمانی در آسیا و آماده‌سازی قطر به آنجا نرفتیم. در آنجا یک کمپ بسیار آماده بود که ۱۲ کشور در آن شرکت کرده بودند و همچنین ما می‌توانیم در آینده تیم بزرگسالان یا امیدهایمان را به آن کمپ ببریم. ضمن اینکه در آن زمان دو زمین چمن‌مان را هم افتتاح نکرده بود. از ۹۰۰ هزار دلار طلب کی‌روش ۳ قسط ۱۵۰ هزار دلاری، ۳۰۰ هزار دلاری و ۲۰۰ هزار دلاری پرداخت شده است و فقط قسط آخر آن مانده و فکر می‌کنم آن هم پرداخت شده و اگر هم پرداخت نشده باشد جای نگرانی نیست، AFC آن را می‌دهد، ان‌شاءالله مشکلی نیست و کار را جلو می‌بریم.

* فدراسیون فوتبال مانند تاکسی مفتی است

تاج در مورد تشکیل سازمان اقتصادی، گفت: من وقتی کاندیدا شدم گفتم که باید ۴ سازمان تشکیل بدهیم، در آینده سازمان اقتصادی حتماً شکل می‌گیرد که کار آن هم مستقل از فدراسیون خواهد بود و این سازمان باید در مواردی مانند انتقال پول بلوکه شده ما کار کند. ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد ما از حق پخش است و این در همه دنیا تضمین‌ شده است. ما مثل تاکسی هستیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد مسافرانش را باید مفتی ببرد.این تاکسی بالاخره می‌ایستد، ما ۷۰ درصد مسافران فوتبال را رایگان می‌بریم، اگر باشگاه‌ها پول داشتند مثلاً برای سیستم کمک داور ویدیویی مشکلی نبود.بودجه فدراسیون فوتبال به اندازه ۳ بازیکن قطر است، ما کجا هستیم؟ اول آسیا هستیم. چون ظرفیت کشور بالاست البته عده‌ای خناس و خول و چل هم هستند اما ما حرف‌ها را گوش می‌دهیم و مکلفیم پاسخ بدهیم.

* اگر مجوز بگیریم اسپانسری از بیرون می‌آوریم

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص وظایف سازمان اقتصادی تصریح کرد: این سازمان باید پول‌های بلوکه شده را انتقال دهد، بخشی از این پول‌ها در حدود ۷ میلیون دلار است که نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان می‌شود و بدهی‌های ما اینقدر نیست. دوم اینکه بحث تبلیغات محیطی را داریم، چرخه تبلیغات محیطی یک چرخه معیوب است البته امسال بهتر شده اما ما هر سال پرونده ما در دادگاه است. سوم اینکه کار اسپانسری تیم‌های ملی در لیگ باید انجام شود، اسپانسر برای تیم ملی هم به سختی گیر می‌آید، برخی‌ها هستند که اعدادی می‌دهند که اگر آنها را نداشته باشیم بهتر است. به دنبال این هستیم که اگر مجوز بدهند مجموعه‌ای را از بیرون بیاوریم و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم حاضر است در این مورد به ما کمک کند ولی اگر مجوزی هم نگیریم گلایه‌ای نداریم چون ما تابع و سرباز جمهوری اسلامی هستیم، نگران نیستیم، با همین شرایط ادامه حیات می‌دهیم و با همین شرایط بهترین آسیا خواهیم بود.

* برای برآورد صحیح باید بلیت‌فروشی الکترونیکی داشته باشیم

تاج در ادامه افزود: با برآوردی که ما کردیم نمی‌شود اوضاع را درست کرد، ما فکر نمی‌کردیم در ایام تعطیل بیش از ۲ هزار نفر برای بازی تیم ملی به ورزشگاه بیایند اما حدود ۲۰ هزار نفر در این مسابقه حاضر شدند. تنها راه برآورد جمعیت الکترونیکی شدن بلیت‌فروشی است. یگان ویژه به ما می‌گوید زمانی که ۲ هزار تماشاگر به ورزشگاه بیاید من هم ۲ هزار نیرو می‌آورم اما نمی‌دانیم برآورد چگونه است و باید حتماً یک برآورد صحیح داشته باشیم.

* سازمان لیگ باید عکاسان حرفه‌ای را راه بدهد 

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص مشکلات به وجود آمده برای عکاسان در فصل گذشته فوتبال کشور، گفت: سازمان لیگ باید کسانی را راه بدهد که عکاس حرفه‌ای هستند، در مورد خسارت‌هایی که وارد شده فدراسیون پیگیری می‌کند و به نتیجه هم می‌رسد چون باشگاه میزبان را تکلیف به پرداخت خسارت‌ها می‌کنیم ضمن اینکه از همه عکاسان تشکر می‌کنیم.

* نحوه برخوردها درست نیست

وی در خصوص انتقادهای مطرح شده از این فدراسیون گفت: اعتقادم این است که ایران ورزشی روزنامه دولت است و خیلی‌ها از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ انتقاد کردند، ما اینها را طبیعی می‌دانیم، نمی‌توانیم بگوییم در اهواز همه چیز خوب گزارش شده است اما نحوه برخوردها درست نیست.

* مازیار ناظمی باید به ما توضیح بدهد 

تاج در خصوص اظهارات مدیر روابط عمومی وزارت ورزش در مورد ورود عکاسان به تمرین تیم ملی گفت: اگر مازیار ناظمی حرفی دارد باید بیاید به ما توضیح بدهد، نمی‌دانم ناظمی در کجای این ماجرا قرار دارد. وزارت ورزش اگر صحبتی دارد باید با ما انجام بدهد این موضوع ابلاغی نیست و ما این را می‌دانیم.

Share