اظهارات جنجالی تاجزاده در مناظره با زاکانی:

انتخابات ۸۸ کودتا بود | سردار نظری ۱۵ سال بعد از غائله ۷۸ دو اعتراف کرد

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: آقای نظری مسئول تیم انتظامی در غائله ۷۸ دو ادعا کرده است که با دستور مافوق وارد کوی شده. سوال من این است که آقای نظری با دستور چه کسی وارد کوی شد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سومین مناظره علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی و مصطفی تاجزاده معاون سیاسی دولت اصلاحات با موضوع حوادث سال ۸۸ دقایقی پیش در مجتمع سرچشمه تهران آغاز شد.

مصطفی تاجزاده در ابتدای این مناظره طی سخنانی گفت: من درباره ۱۸ تیر در مناظره قبلی سوالی پرسیدم که آقای زاکانی پاسخ ندادند. سوال من این است که آیا نیروی انتظامی در مسئله ۱۸ تیر درست عمل کرد و آیا لباس شخصی‌ها در آن غائله که دانشجویان را از طبقات ساختمان کوی پایین انداختند درست عمل کردند؟ اتفاقاتی که در اسناد گزارش شورای عالی امنیت ملی به آن تاکید شده بود.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: آقای نظری مسئول تیم انتظامی در غائله ۷۸ دو ادعا کرده است یکی اینکه گفته بود با دستور مافوق وارد کوی شده است. من از آقای زاکانی پرسیدم که آقای نظری با دستور چه کسی وارد کوی شد؟ و سوالی دیگری که مطرح کردم این بود که آقای نظری از چه کسی دستور گرفته است؟

وی افزود: درباره قتلهای زنجیره‌ای دو سوال روشن دارم. چه کسی بالای قبر سعید امامی که مسبب این قتل ها بوده نوشته شهید سعید امامی. ما نوشتیم یا شما؟ در همان پرونده دو نفر کشته شدند که پرونده این دو نفر هیچگاه از سوی وزارت اطلاعات فلاحیان باز نشد.

تاجزاده خاطرنشان کرد: درباره جنگ یک سوال روشن از آقای زاکانی دارم و آن این است که قطعنامه ۵۹۸ به نفع ایران بود یا به ضرر ایران و کار خائنانه بود یا خادمانه؟ علی رغم اینکه قطعنامه در شرایط سختی انجام شد و با وجود اینکه مدیر تیم مذاکره کننده آقای ولایتی بود که از جناح ما نبود ولی از نظر ما چون مسئله ملی بود ما معتقد بودیم این قطعنامه کاملا به نفع مردم و نظام بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب مدعی شد: من امروز مدارکی را مطرح می‌کنم که بیان می‌کند چرا هرگز در جمهوری اسلامی به شکایات کروبی، خاتمی و موسوی رسیدگی نشد ، چرا به حکمیت در انتخابات ۸۸ تن ندادند؟ چرا اعتقاد داریم که انتخابات ۸۸ کودتا بود و چرا برای اینکه ابعاد انتخابات سال ۸۸ روشن شود کمیته حقیقت‌یابی برای بررسی این انتخابات تشکیل نشد؟ چرا مشروح جلسه رهبری با مهندس موسوی هیچگاه فاش نشد؟

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: اولین سند از جانشین معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله یعتی سردار مشفق است که از ما‌ه‌ها قبل از انتخابات گفته بود که هدفشان این است که احمدی نژاد در سال ۸۸ رئیس جمهور شود و اصلاً برای آنها اهمیتی ندارد که رقیب احمدی نژاد چه کسی است و اولین اقدامی که کردند این بود که ستاد رقیب احمدی نژاد را به عنوان ستاد دشمن معرفی کردند.

وی افزود: در ۹ سال گذشته به شکایت ما رسیدگی نشده است. طبق سندی که ما داریم، سردار مشفق نه فقط درباره انتخابات ریاست جمهوری عملیات روانی برای پیروزی خودشان برنامه داشتند، برای انتخابات مجلس هشتم نیز رسماً اعلام می کند که ۱۸۰ کرسی برای مجلس کنار گذاشته‌ایم و در ادامه رد صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان نیز از برنامه‌های این ستاد برای مهندسی انتخابات بوده است.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات مدعی شد: دوستان آقای مشفق توضیح می‌دهند که چطور هر کاندیدایی که هم جناحی احمدی نژاد بود را از حضور در انتخابات منصرف کردند تا رای او نشکند. همچنین با افتخار اعلام می‌کند که چطور سامانه پیامکی ستاد موسوی را یک روز قبل از انتخابات قطع کردند که ستاد موسوی نتواند اطلاعات موجود در صندوق‌های رای را به ستاد مرکزی گزارش دهد.

تاجزاده در بخش دوم اظهارات خود در واکنش به سخنان زاکانی که درباره   غائله ۷۸ گفت: من بار دیگر عرض می‌کنم که یک سند برای من بیاورید که گفته شده باشد دانشجویان خطا کرده باشند. من می‌گویم به دانشجویان ظلم شده است. آقای زاکانی اگر سندی درباره مقصر بودن دانشجویان و طراحی آنها ندارید از مردم عذرخواهی کنید.

وی افزود: آقای سردار نظری ۱۵ سال بعد از غائله ۷۸ دو اعتراف کرده است اول اینکه می‌گوید من به دستور رفتم داخل کوی اگر دروغ می‌گوید بگوئید که دروغگو است و اگر راست می‌گوید بگوئید چه کسی به نیروی انتظامی فرمان ورود به کوی را داده بود؟ دوم اینکه نظری اعلام کرده است که یکی از مافوق‌های او به نیروی انتظامی فرمان داده که اگر دانشجویان مقاومت کردند از سلاح گرم استفاده کنید. چرا نه شما نه وزارت اطلاعات و نه اطلاعات سپاه درباره این موضوع تحقیق نکردید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای زاکانی درباره مشفق می‌گوید من نمی‌دانم کیست، یک نفری است که سخنرانی کرده است. آقای زاکانی این آدم کسی بوده است که قدرت بستن سامانه پیامکی ستاد موسوی را داشته است. این آدم مسئولیت امنیت تهران را بر عهده داشته است. مگر چند نفر امکان بستن سایت‌ها روزنامه‌ها و سامانه ارتباطی را دارد. از کجا معلوم همین سردار مشفق ستاد انتخابات سال جاری را تعبیه نکرده باشد. وقتی سردار صفوی می‌گوید “رهبری گفته‌اند که مجلس آینده باید محل حضور جوانان شود، پس این کد است و باید به آن توجه ویژه کرد” خب این موضوع را چگونه تفسیر می‌کنید؟ اصلا به فرمانده سپاه چه ربطی دارد که درباره انتخابات اظهار نظر می‌کند.

وی افزود: آقای خاتمی درباره تقلب در انتخابات ۸۸ اظهار نظری کرد بلافاصله او را دادگاهی کردند ما امیدوار بودیم که دادگاه او علنی باشد ولی آقای خاتمی‌می‌گفت که در دادگاه ۱۲ صندلی گذاشته بودند و اجازه ورود به افراد را نمی‌دادند و تمام وسایل ارتباطی را از او گرفته بودند و هیچ یک از مباحث مطرح شده از دادگاه را رسانه‌ای نکردند. مگر شما نمی‌گویید که دست ما برای ادعای تقلب در سال ۸۸ خالی است. خب چرا  دادگاه را علنی نمی‌کنید تا صدق سخن شما مشخص شود. چرا یک بار برای همیشه کمیته حقیقت یابی برای مشخص شدن ابعاد انتخابات ۸۸ تشکیل نمی‌دهید.

زاکانی بلافاصله پس از این سخنان تاجزاده از تقاضا تشکیل ستاد حقیقت یاب استقبال کرد و گفت که بنده کاملا موافق این پیشنهاد هستم.

تاجزاده در بخش سوم این مناظره گفت: من حاضرم با آقای نظری مناظره کنم ولی قبل از آن آقای زاکانی باید درباره آن دو سوالی که از او در رابطه با پرونده ۱۸ تیر مطرح کردم، پاسخ دهد.

وی افزود: درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب من پیشنهاد می‌دهم که سه کمیته برای روشن شدن ماجرای سال ۷۸، سال ۸۸ و همچنین قتل‌های زنجیره‌ای تشکیل شود تا همه مردم از زوایای پنهان این ماجرا مطلع شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: آقای زاکانی و دوستان او معتقدند که امام در قبول قطعنامه ۵۹۸  اشتباه کرده و جنگ باید ادامه پیدا کند و به همین جهت نیز به موسوی و هاشمی می گویند خائن. آقای زاکانی شما معتقدید پذیرش قطعنامه کار درستی بود یا خیر اگر درست است پس چرا می‌گویید که هاشمی و موسوی خائن هستند.

تاجزاده گفت: همان کسانی که با برجام مخالفت می‌کردند درباره قطعنامه نیز معتقدند که نیاید در سال ۶۷ این قطعنامه را می‌پذیرفتیم.

وی در ادامه ادعاهای خود درباره انتخابات سال ۸۸ گفت: وقتی قرارگاه ثارالله آن اقدامات را قبل از انتخابات انجام می‌دهد، متوجه می‌شوند که با حضور مهندس موسوی در انتخابات آرای آقای احمدی‌نژاد به زیر ۵۰ درصد آمده و سردار جعفری درباره آن برهه گفته بود که ما نگران شدیم که انتخابات به مرحله دوم برود و جمع‌بندی ستاد مهندسی انتخابات در ۱۲ خرداد این بود که انتخابات به مرحله دوم می‌رود و در آن موقع بود که درباره نحوه ورود احمدی‌نژاد در انتخابات  بحث و گفتگو انجام شد.

وی مدعی شد: در نهایت دوستان شما به  این نتیجه رسیدند که عده‌ای را نام ببرند و بگویند که اینها دزد هستند که در راس آنها آقای هاشمی بود. البته منسوبان رهبری معتقد بودند که نباید نامی از کسی برده شود ولی به هر حال با این حربه توانستند فضا را به نفع خود تغییر دهند.

تاجزاده در بخش دیگری از این مناظره گفت: در این مملکت می‌گویند که چرا فساد زیاد شده است خب وقتی  آقای علم‌الهدی می‌گوید که مال مردم خوردن چون پنهان است ایرادی ندارد ولی بی‌حجابی چون علنی است باید با آن برخورد شود خب باید فساد اقتصادی در کشور بیداد کند.

وی ادامه داد: دعوای امروز این شده است که حجاب مردم در ماشین‌ها چگونه است و مردم را به جان هم بیندازند در صورتی که اگر یک دهم از این اهتمام در بحث حجاب به بحث مبارزه با فساد اقتصادی بود انقدر مشکل فساد اقتصادی نداشتیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب مدعی شد: نظارت استصوابی علاوه بر نظارت استصوابی شورای نگهبان، نظارت سپاه است.

تاجزاده با بیان اینکه گرفتار نظارت استصوابی سه مرحله‌‌ای شده‌ایم اظهار داشت: یک لایه استصوابی مال سپاه است که اگر شورا هم رد نکند این رد می‌کند. یک لایه هم این است که ما این را در نظر می‌گیریم که افرادی که سابقه زندان دارند را به میدان انتخابات نفرستیم و نتیجه همین شورای شهر تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه سه نفر مرعشی، نجفی و صفایی فراهانی کاندیداهای اصلاح طلبان برای شهرداری بودند تصریح کرد: به دودلیل خواستیم صفایی و مرعشی را کنار بگذاریم. اولا چون این دو سابقه زندان دارند و دفتر رهبری نمی‌گذارد و دوم اینکه نجفی علاوه بر نداشتن سابقه زندان در دوران روحانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده و طبیعتا مورد قبول سپاه است. از روزی که نجفی شهردار شد غیر از کرباسچی همه اصلاح طلبان موافق او بودند.

تاجزاده گفت: بی تقوایی آقای زاکانی این است که به خاطر ماجرای آقای نجفی چندین بار انتخابات آزاد را زیر سوال برد. چرا انقدر بی تقوایی می‌کنید. نباید به خاطر یک قتل انتخابات آزاد زیر سوال برود که اگر اینگونه با مسائل برخورد کنید، آنوقت باید بگوئید که چرا با نظارت استصوابی، منتخبین انتخابات‌های گذشته بیشتر مورد سوال هستند.

تاجزاده در بخش دیگر این مناظره ادامه داد: یک نمونه از مصادیق روندهای  انتصابی همین صداسیما است که از یک شبکه ۷۰ نفری آنور آبی شکسته خورده است. صداسیما که در اختیار دوستان شما بوده است آنوقت شما نمی‌گویید از عملکرد آن راضی نیستید.

وی افزود: قوه قضاییه سه دهه است که در اختیار شما است بعد شما می‌گویید که ما به عملکرد قوه قضاییه انتقاد داریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما بحث اصلی را باید به سمت حق انتخابات آزاد ببریم که اگر محقق شود  دیگر با  مشکلاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم مواجه نبودیم.

تاجزاده در ادامه این مناظره با اشاره به اظهارات زاکانی گفت: شما شاهد باشید که آقای زاکانی می‌گوید انتخابات ایران آزادترین انتخابات جهان است تازه به شرط اینکه آن عده که ایشان از آنها خوششان نمی آید نیز رد صلاحیت شوند.

وی ادامه داد: آقای زاکانی  شما سخن از آزادی انتخابات در ایران می‌زنید در حالی که در همین کشورهای همسایه ما همچون عراق و افغانستان، مسلمان، سکولار و کمونیست در کنار هم  در انتخابات شرکت می‌کنند.

این فعالی سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای زاکانی ملتی که توانسته سلطنت ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کند شایستگی این را ندارد که خودش به شکل آزاد نمایندگان خود را انتخاب  کنند؟ منِ دیکتاتور از شمای دموکرات درخواست می‌کنم که انتخابات آزاد برگزار کنید.

تاجزاده خاطرنشان کرد: متاسفانه شما معتقدید که جامعه دائم باید در حال جنگ باشد چه در داخل و چه در خارج. فساد اقتصادی عمدتا از زمان آقای احمدی نژاد آغاز شد. فساد در جمهوری اسلامی در این دوره  سیستماتیک شد. اگر فشار اقتصادی در کشور به حد اکثر برسد اینها می‌توانند به راحتی کاسبی سیاسی و اقتصادی کنند و این گروه داخلی که نمایندگی آنها را کیهان و امثال او مدیریت می‌کنند در خارج از کشور نیز همکارانی دارد که نامه می‌نویسند که سفر آبه نباید مثمر ثمر باشد. مگر می‌شود چنین هماهنگی میان گروه‌های خارجی و داخلی برای افزایش فشار به مردم وجود داشته باشد.

تاجزاده گفت: آقای زاکانی شما درباره کرنست و مقصر بودن آقای زنگنه سخن گفتید، اگر ایشان مجرم است چرا همین سپاه و همین مجلس اصولگرای قبلی به او رای داد حالا اگر آن مجلس نیز به نظر شما اصلاح طلب بود که دیگر این مسئله جای دیگر باید بحث شود.

وی افزود: شما کل کشور را بخاطر احمدی نژاد تحت فشار قرار دارید و حقوق و قانون را زیر پا گذاشتید و حالا می‌گویید که جرم آقای حسن خمینی این است که با احمدی نژاد رفیق است؟

تاجزاده درباره مذاکره با آمریکا گفت: در این رابطه نکته‌ای  بگوئیم؛ ما در ۱۰ سال گذشته چند  بار با آمریکا مذاکره کردیم. بار اول در سال ۸۶ بود که آقای امیرعبدالهیان به تفصیل درباره آن توضیح داده است. دومین مذاکره  سال ۸۸ بود که رهبری گفتند که اوباما به من نامه داد و من می‌خواستم جواب او را بدهم که فتنه ۸۸ پیش آمد و فرصت ادامه این مکاتبات از بین رفت. یک بار دیگر در برجام بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب  گفت: ما دیر یا زود با آمریکا مذاکره خواهیم کرد چرا که هم دوست مشترک داریم و هم دشمن مشترک داریم. در عراق و سوریه دشمن مشترکی داریم به اسم داعش و گروه های تروریستی و تضاد منافعی چون اسرائیل و هسته‌ای داریم. بنابراین ما محکوم هستیم که دیر یا زود مذاکره‌ای با این کشور انجام دهیم و این دولت یا آن دولت آمریکا ندارد. بنابراین مذاکره با آمریکا نیز چیز عجیب و غریبی نیست بحث بر سر این است که ما باید زمانی این مذاکره را انجام دهیم که بیشترین امتیاز را از آمریکایی ها بگیریم. مسئله ای که در مراحل قبلی مذاکره با آمریکا رعایت نشد و زمانی مذاکره کردیم که تحریم ها به حداکثر خود رسیده بود.

وی افزود: ما باید به سمتی برویم که تحریم از ایران دور شود ما فقط مشکلمان این نیست که جنگ را از سر ایران دور کنیم. امروز تحریم اقتصادی نیمی از مردم را به زیر خط فقر برده است. بنابراین باید با یک برنامه منسجم همانند اینکه توانستیم سایه جنگ را از سر ایران خارج کنیم با محوریت قرار دادن توسعه کشور به سمت رفع تحریم‌ها حرکت کنیم.

تاجزاده گفت: شما می‌گویید برجام بدون صورت جلسه بود و میگویید خیانت بار بود. مگر برجام در دوره شما تصویب نشد چرا از نمایندگی استعفا ندادید. چرا شورای نگهبان بلافاصله این توافقنامه را تایید کرد.

وی گفت: اگر شما با راکد کردن همه امور دوست ندارید که تیم مذاکره کننده کنونی و آقای ظریف توفیقی داشته باشد خب اشکالی ندارد ما می‌گوییم شما هر تیم مذاکره کننده‌ای که مورد قبولتان است را انتخاب کنید و به مذاکره با آمریکا بفرستید تا مشکلات اقتصادی کشور حل شود.

تاجزاده در بخش جمع‌بندی گفت: من معتقد به مذاکره مشروط با آمریکا هستم. ما با هر کسی در آمریکا که به برجام اعتقاد دارد باید مذاکره کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم مذاکره نمی‌کنیم. اگر مذاکره نکنیم. منطقه به سمت جنگ نفت‌کش‌ها می‌‌رود.

وی افزود: نباید کاری کنیم که اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد. امروز همه جهان همراه ما هستند ولی اگر اجماع شکل بگیرد، ما جای آمریکا خواهیم رفت و منزوی می‌شویم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد:حال که به گفته شما مردم در حال  آگاه شدن هستند، بگذاریم انتخابات آزاد شود و اگر هم ما رای نداریم بگذارید مردم ما را کنار زنند.

وی افزود: روزی احمدی‌نژاد به مردم در مناظره گفت که من تنها هستم در صورتی که همه نهادهای زیرمجموعه رهبری با او بودند. در برهه‌ای گفت که من منتقد هاشمی هستم در صورتی که خودش استاندار هاشمی بود و خودش هم موسوی را به اردبیل دعوت کرد.

تاجزاده در پاسخ به این سوال که ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت روحانی را که عامل فساد بزرگی شده را چطور ارزیابی می‌کنید،‌ گفت: تازمانی که شاخص‌ها در کشور همچون آزادی رسانه محقق نشود با برخوردهای پلیسی و نمایشی فساد قابل حل نیست. دومین اینکه قوه قضاییه باید مستقل باشد. سوم اینکه باید نماینده آزاد باشد و وامدار تایید صلاحیت شورای نگهبان نباشد. عامل بعدی این است که وقتی تحریم بر کشور تحمیل می‌شود شرایطی را مهیا می کند که بستر برای بروز فساد اقتصادی فراهم می‌شود.

وی افزود: نمونه این مسئله پرونده بابک زنجانی است که به واقع قوه قضاییه برای گشایش در آن دچار مشکل جدی شده است. بنابراین اگر ما مجلس مقتدر داشتیم تا توان مبارزه با فساد اقتصادی را داشته باشد دیگر انقدر کشور درگیر فساد نمی‌شد.

تاجزاده در ادامه گفت: الان بهترین شرط برای ترامپ دو شرط است یا به برجام برگردد چون ایران به تمام تعهداتش عمل کرده یا بگوئیم با ترامپ مذاکره می‌کنیم ولی از روز اول مذاکره همه تحریم‌ها تعلیق شود و به دنیا بگوئیم ما طرفدار مذاکره هستیم و الان هم آماده‌ایم.

وی درباره رای آوردن ترامپ در انتخابات آتی آمریکا افزود: بنظر من هیچکس نمی‌داند که چه می‌شود و سیستم پیچیده‌ای دارد و امیدوارم رای نیاورد چون بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی را بهم زده است. ترامپ به زودی می‌فهمد طرح وی برای فشار اقتصادی شکست خورده است. من از مذاکره‌کنندگان‌مان دفاع می‌کنم و در مجموع با امکانات کشور خوب عمل کردند. آنچه می‌تواند ما را با آمریکا به تفاهم برساند، هسته‌ای است و می تواند این مبنا باشد چون رهبری هم فتوایشان را صریح تر کردند و اعلام کردند نه ساخت و نه نگهداری بمب اتم را نمی‌خواهیم.

 

Share