ایجاد اجماع جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران

ادعای جدید رئیس پنتاگون درباره ایران به بهانه حادثه دریای عمان

سرپرست وزارت دفاع آمریکا مدعی شده دولت این کشور به دنبال ایجاد اجماع جهانی مقابل ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از یورونیوز، شاناهان به خبرنگاران گفت که او، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این تصمیم با دونالد ترامپ همراه هستند.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت آمریکا دیروز جمعه مدعی شد که دولت دونالد ترامپ در پی حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان به دنبال ایجاد اجماع جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

ساعاتی پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنجشنبه، دولت آمریکا با توسل به ویدئویی مبهم ایران را به انجام این عملیات متهم کرد، اما ایران این اتهام را رد کرده است.

شاناهان در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون قصد دارد برای تقویت حضور نظامی خود در خاورمیانه نیروهای بیشتری به این منطقه بفرستد یا نه، گفت: «همان طور که می‌دانید ما همیشه احتمالات مختلف را مد نظر داریم.»

وی درباره تصمیم آمریکا به ایجاد اجماع جهانی همچنین گفت: «ببینید موقعیت چگونه است. یک کشتی نروژی داریم، یک کشتی ژاپنی، پادشاهی سعودی، امارات متحده عربی و ۱۵ درصد نفت جهان که از تنگه هرمز می‌گذرد. بنابراین معلوم است که ما در صورت نامساعد شدن اوضاع باید گزینه‌هایی برای احتمالات پیش‌بینی نشده در نظر بگیریم. ما در ضمن باید برای این وضعیت بین‌المللی حمایت بین‌المللی را نیز جلب کنیم.»

شاناهان با یادآوری این که یکی از وظایف پنتاگون «همرسانی اطلاعات» است باز هم مدعی شد در همین راستا روز پنجشنبه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد گروهی از نظامیان ایرانی یک مین عمل نکرده را از بدنه یکی از نفتکش‌های آسیب دیده جدا می‌کنند.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) روز جمعه ویدئویی را منتشر کرد که قایقی را در نزدیکی یکی از دو نفت‌کش آتش گرفته در دریای عمان بلافاصله پس از حملات روز پنجشنبه نشان می‌دهد.

به ادعای سنتکام، سرنشینان این قایق ایرانی بودند و تلاش می‌کردند تا یک مین عمل نشده را از بدنۀ یکی از نفت‌کش‌ها جدا کنند. اما “یوتاکا کاتادا” رئیس ژاپنی شرکت کوکوکا سانجیو روز جمعه اعلام کرد کارکنان کشتی ما شاهد این بوده‌اند که کشتی با یک شیء پرنده مورد حمله قرار گرفته است.

به نوشته نیویورک تایمز، صحبت‌های این فرد ژاپنی دستکم بخشی از اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر اینکه ایران عامل حمله بوده را زیر سوال برد.

Share