با حضور مقامات ایران و جمهوری آذربایجان:

اجرای پروژه تیر الکترونیکی گمرکات | ایران و آذربایجان محکوم به همکاری با یکدیگر هستند

رئیس کل گمرک ایران در این آیین تجارت بین المللی را یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های اقتصادی یک کشور دانست و گفت: امروز بیش از ۷۲ میلیارد دلار میزان گردش مالی گمرکی دنیا و بیش از ۲۰ میلیارد دلار سهم ایران از این گردش مالی است

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم افتتاحیه اجرای آزمایشی پروژه تیر الکترونیکی (E_TIR) بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

رئیس کل گمرک ایران در این آیین تجارت بین المللی را یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های اقتصادی یک کشور دانست و گفت: امروز بیش از ۷۲ میلیارد دلار میزان گردش مالی گمرکی دنیا و بیش از ۲۰ میلیارد دلار سهم ایران از این گردش مالی است و قرن ۲۱ بنا به اذهان صاحب‌نظران متعلق به قاره آسیا است.

میراشرفی کشورهای نزدیک به هند و چین را صاحب بیشترین سهم از این تجارت دانست و عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور مهم در کریدور شمال_جنوب و همچنین شرق_ غرب بوده و یکی از استثنایی ترین کشورها در این زمینه هستند.

معاون توسعه وزیر اقتصاد ایران جایگاه دو کشور را بسیار حساس و مهم در منطقه دانست و بیان کرد: پس از اجرایی شدن کنوانسیون تیر اتصال بمبئی به بندر چابهار و سپس در انتها به گرجستان و اروپا این اتصال یک حرکت بزرگ بین‌المللی خواهد شد و ما محکوم به همکاری با یکدیگر به واسطه اشتراکات دینی، قومی و مذهبی هستیم.

میراشرفی افزایش سطح رفاه مردم را نیازمند افزایش سطح تجارت بین دو کشور ایران و آذربایجان دانست و گفت: نقش گمرک دو کشور در این مقوله بسیار مهم بوده و مرزها جداکننده ولیکن گمرک ها پیوند دهنده هستند.

وی شعار سال ۲۰۱۹ گمرک جهانی را هوشمند کردن گمرکها دانست و تصریح کرد: یکی از این بحث‌ها افتتاح آزمایشی (E_TIR) بوده و امروز دومین تجربه جهانی آن پس از ترکیه در بندر مرزی آستارا انجام می گیرد.

رئیس کل گمرک ایران الکترونیک تیر را با حذف کاغذ باعث کاهش تخلفات دانست و بیان کرد: این افتخار بزرگ امروز نصیب به ایران و آذربایجان شده و ما مصمم به گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و آذربایجان هستیم و در تمام سطوح گمرکی با ایجاد گروه های کاری این زمینه را گسترش خواهیم داد.

وی مرز مشترک ایران و آذربایجان را یک مرز دوستی دانست و تصریح کرد: این مرز باعث توسعه و پیشرفت دو کشور بوده و با دوستی بیشتر اقتصاد ایران و آذربایجان را بهبود خواهد بخشید.

قابل ذکر است هم اکنون هفتاد و شش کشور در چهار قاره جهان عضو کنوانسیون تیر بوده و به واسطه آن کالاهای خود را مبادله می کنند.

به گزارش دیارمیرزا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منطقه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share