یادداشت/ علی فرجاد باستانی

همه با هم، برای ارتقاء ورزش گیلان

اتحاد و همدلی در بین مدیران ورزشی با توجه به گستردگی فعالیت و ارتباط آنها با قشرهای مختلف و از جمله جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است، مدیریت در ورزش کار بسیار حساس و سختی است زیرا جامعه مخاطب آنها از قشرهای گوناگون تشکیل شده اند.

علی فرجاد باستانی، کارشناس امور ورزشی

ورزش به عنوان یکی از نیازهای جدی جوانان در دنیای امروز مطرح است و ترویج برنامه های ورزشی و هزینه کردن در این زمینه بهترین سرمایه گذاری برای سلامت اجتماعی و حذف آسیب ها است چرا که ترویج ورزش شرایط جلوگیری از انجام منکرات را به حداقل می رساند، پس باید برای این مهم به عنوان یک عمل پیشگیرانه با تمام قدرت تلاش کرد.

ورزش های مهیج و جذاب که میلیاردها نفر از مردم سراسر جهان را در دهه های اخیر مجذوب خود ساخته فراتر از هیجان یک رقابت ورزشی بهانه ای است برای نزدیک شدن دل ها ، فرصتی برای در کنار هم بودن و زبان مشترک ملت هایی که همه کدورت ها را بیرون از میدان مسابقه کنار گذشته و در کنار رقابت هایی دوستانه به تقویت رفاقت و همبستگی می اندیشند.

در این میان اتحاد و همدلی در بین مدیران ورزشی با توجه به گستردگی فعالیت و ارتباط آنها با قشرهای مختلف و از جمله جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است، مدیریت در ورزش کار بسیار حساس و سختی است زیرا جامعه مخاطب آنها از قشرهای گوناگون تشکیل شده اند.

اگر صحبت از جامعه مهندسین می شود دیگر جامعه پزشکان را شامل نمی شود، اگر صحبت از بازاریان می شود دیگر فرهنگیان را در بر نمی گیرد یعنی در هر کدام از این قشرها گروه های اختصاصی حضور دارند اما وقتی صحبت از جامعه ورزشی می شود تمام اقشار جامعه را با هر فرهنگ و بینش با هر سطح در آمد و سطح توقعات مختلف را شامل می شود.

به نظر من مشکل اصلی ورزش گیلان همین عدم اتحاد و همدلی ورزشکاران، مربیان و پیشکسوتان و سیاستمداران بوده که در نهایت سبب شد تا شاهد نمودار رشد و توسعه رشته های خود با صعود کمتری در مقایسه با گذشته باشیم. اگر اختلاف ها کنار گذاشته شود و بخواهید پیشرفت کنید قطعا ورزش گیلان با ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که دارد می تواند یکی از موفق ترین ها در استان های کشور باشد که در اتفاقات اخیری که برای تیم فوتبال داماش افتاد این اقتدار وحدت و همدلی توانست به ورزش ایران نمایش داده شود.

در سایه حفظ وحدت و همدلی، قابلیتها و استعدادهای مختلف ورزشی بیشتر نمود می یابند و زمینه و بستر لازم برای رشد و شکوفایی آنها فراهم می شود که در این میان پیشکسوتان هر رشته ورزشی ذخائر گرانبهایی به شمار می روند که با کوله باری از تجربه و اندوخته طی سالهای متمادی می توانند به عنوان عامل انسجام بخش و ایجاد کننده وفاق و همدلی در بین ورزشکاران مطرح باشند.

گفتنی است تشکیل اتاقهای فکر در فدراسیون های ورزشی و هیاتهای تابعه آنها در گیلان برای بهره مندی از تجارب صاحبنظران و پیشکسوتان ورزشی یکی از ضرورتهای توسعه ورزشها است که باید جزو محورهای اصلی فعالیت ها قرار گیرد که بررسی مهمترین مشکلات و نارسایی های رشته های مختلف در قالب این اتاقهای فکر و اتخاذ راهکارها و ارایه نتایج آنها به مسوولان و دست اندرکاران مربوطه از جمله مسائلی است که می تواند در این اتاقهای فکر به آنها توجه داشت.

بر این اساس اتحاد و همبستگی و وفاق بین این بخش می تواند کاروان توسعه کمی و کیفی ورزش را بهتر به سرمنزل مقصود برساند البته ورزش استان گیلان به رغم برخورداری از جایگاه خطیر در رشته های مختلف ورزشی با مشکلات و حلقه های مفقوده ای برای توسعه روبرو است که تنها یکی از مهمترین آنها حفظ وحدت و همدلی بین کادر فنی و بازیکنان تیمها و مسوولان ذیربط ورزشی می باشد.

استان گیلان از نظر تنوع و وجود رشته های مختلف ورزشی یکی از استان های سرآمد کشور است که با باورها و اعتقادات مردم این سرزمین گره خورده است و ورزشکاران گیلانی در بسیاری از رشته ها سرآمد هم ردیفان خود در دیگر استانها هستند لذا تعامل و همکاری همه دست اندرکاران، عامل مهم ارتقای سلامت جامعه و ترویج ورزش همگانی و ایجاد شرایط بهتر برای ورزش حرفه ای و بستر ساز کسب افتخار در میادین ورزشی بین المللی برای کشور و این استان است.

گیلان استانی است که در زمینه نیروی متخصص و فنی در ورزش جزو استانهای شناخته شده بوده و از نظر استعداد های ورزشی بسیار مستعد و از نظر ورزش همگانی علی الخصوص ورزش های سه گانه دوچرخه سواری، دومیدانی و شنا حرف ها برای گفتن دارد اما متأسفانه نمی تواند مراحل تکمیلی یعنی همگانی، قهرمانی، حرفه ای را به نحو مطلوب و متناسب با جایگاه خود طی کرده و ویترین ورزشی را که حضور تیم های حرفه ای در لیگ های کشور است، آذین ببخشد..

این مهم تنها زمانی صورت می گیرد که همدلی و همکاری و هماهنگی بین مدیران اقتصادی و علاقه مندان به حمایت از ورزش میسر شود.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share