معاون مهندسی و توسعه آبفای گیلان:

۹۵ درصد جمعیت آستارا از طرح ملی آبرسانی به این شهر بهره مند خواهند شد

طرح ملی آبرسانی به شهر آستارا با هدف تأمین آب شرب شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب که بیش از ۹۵ درصد جمعیت شهرستان آستارا را شامل می شود در حال اجراست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علیرضا غیاثی معاون مهندسی و توسعه آبفای گیلان اظهار داشت: طرح ملی آبرسانی به شهر آستارا با هدف تأمین آب شرب شهرها و روستاهای در مسیر خط انتقال آب که بیش از ۹۵ درصد جمعیت آستارا را شامل می شود در حال اجراست و زمان اتمام پروژه سال ۱۴۰۰ پیش بینی می گردد.

وی با اشاره به مراحل اجرای این طرح گفت: احداث آبگیر و انتقال آب آقچای به تصفیه خانه بهارستان با دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه سپس اصلاح و بازسازی و افزایش ظرفیت تولید و انتقال آب از تصفیه خانه بهارستان به میزان ۲۸۰ لیتر بر ثانیه و پس از آن احداث یک تصفیه خانه درجوار رودخانه چلوند و انتقال آن به شهر آستارا بادبی ۲۷۰ لیتر بر ثانیه در دستور کار است.

غیاثی همچنین احداث مخازن ذخیره آب چلوند، سیبلی، لوندویل و آق چای جمعاً به مقدار ۲۲۱۰۰ مترمکعب و اجرای خطوط انتقال به طول ۴۲ کیلومتر را مراحل پایانی این طرح عنوان کرد و افزود: تاکنون مطالعات توسط مشاور انجام شده و قسمتی از اصلاح و بازسازی تصفیه خانه بهارستان نیز انجام شده است.

معاون مهندسی و توسعه آبفای گیلان اجرای پروژه خط انتقال آب آقچای به بهارستان را از پروژه های قابل بهره برداری در سالجاری دانست و افزود: ۳۵۰۰ متر لوله گذاری  با لوله پلی اتیلن ۴۰۰ میلیمتر اجرا شد و نصب اتصالات مربوطه و آماده سازی برای بهره برداری در حال انجام است.

وی همچنین یادآور شد: به منظور تأمین فشار مناسب آب در سطح شهر آستارا، پروژه ریمپنگ دور شهر نیز در حال اجراست که تاکنون ۳۰۰۰ متر لوله گذاری با لوله چدن داکتیل سایز ۴۰۰ میلیمتر و ۱۰۰۰ متر لوله پلی اتیلن سایز ۴۰۰ میلیمتر اجرا و پیمانکار در حال ساخت خرپا و ادامه لوله گذاری است.

بخشی از پروژه های فاضلاب شهر آستارا در سالجاری به بهره برداری خواهد رسید

معاون مهندسی و توسعه آبفای گیلان با اعلام این خبر افزود: اجرای پروژه انشعابات و بخشی از خطوط فاضلابروی فرعی در سطح شهر آستارا با هدف واگذاری ۱۰۰۰ فقره انشعاب و ۱۰۰۰ متر لوله گذاری در حال اجراست که تاکنون ۲۰۴ متر لوله پلی اتیلن و ۲۳۳ متر لوله پلی پروپلین با اقطار ۲۰۰ و ۱۶۰ میلیمتر لوله گذاری شده است.

وی با بیان اینکه ۴۸ فقره انشعاب فاضلاب نیز اجرا شد اظهار داشت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال طی یکسال اجرا و تا بهمن ماه سالجاری به اتمام خواهد رسید.

معاون مهندسی و توسعه آبفای گیلان در ادامه گفت: طرح احداث شبکه جمع آوری فاضلاب شمال محله عباس آباد آستارا نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در حال اجراست و پس از بهره برداری از شبکه اجـــرا شده، کل فاضلاب جمع آوری شده به تلمبه خانه PA عباس آباد که محل آن در انتهای خط لوله اصلی پیش بینی شده منتقل خواهد شد.

غیاثی طول شبکه جمع آوری فاضلاب در این پروژه را حدود ۲۷۰۰ متر اعلام کرد و افزود: این پروژه شامل ۲۰۵۰متر لوله گذاری با قطر۲۰۰ میلیمتر پلی اتیلن فاضلابی دوجداره و ۶۵۰ متر لوله گذاری به قطر ۴۰۰ میلیمتر و تعداد کل آدم روها (منهولها) در این طرح حدود ۶۶ عدد از نوع بتنی پیش ساخته است که تاکنون ۱۶۴۲ متر لوله گذاری و ساخت ۳۱ آدم رو انجام شد و تا تابستان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

معاون مهندسی و توسعه آبفای گیلان احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر آستارا به روش EPC را از دیگر پروژه های طرح جمع آوری فاضلاب این شهر دانست که با پیشرفت فیزیکی ۲۱.۸۶درصد درحال اجراست و برای جمعیتی حدود ۳۰۰۰۰ نفر و ظرفیت تصفیه ۶۳۰۰ مترمکعب در شبانه روز طراحی شده است.

Share