در جلسه‌ کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون مطرح شد:

۹۷هزار ایرانی قربانی فشارخون در سال ۲۰۱۷

ابتلای یک سوم جمعیت بزرگسال ایران به فشارخون و همچنین مرگ ۹۷هزار ایرانی به دلیل بیماری‌های مرتبط با فشارخون در سال ۲۰۱۷ از جمله مباحثی بود که در جلسه‌ کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به مناسبت روز جهانی فشارخون، بسیج ملی کنترل فشارخون بالا به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شده است و در این راستا و به منظور ارائه‌ راهکارهای مناسب آموزشی، جلسه‌ کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون در ستاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت به ریاست دکتر لاریجانی، نایب ریس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر و نمایندگانی از انجمن‌های غدد، نفرولوژی، قلب و عروق، تغذیه، بیماری‌های صعب‌العلاج، بیماری‌های غیر واگیر، نورولوژی و اعصاب نیز برگزار شد.

دکتر باقر لاریجانی – نایب رییس کمیته‌ی ملی بیماری‌های غیر واگیر و عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در جلسه‌ کارگروه آموزش کمپین کنترل فشار خون با اشاره به درگیر بودن یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران به فشار خون بالا گفت: هدف اصلی این کمپین، راه‌اندازی گفتمان فشارخون در خانواده‌ها و آگاه سازی اجتماعی است.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از راه‌های موثر در آموزش عمومی، مطرح کردن مساله در رسانه‌ها توسط افراد شناخته شده است تا تاثیری شگرف داشته باشد.

وی با اشاره به گستردگی موضوع فشار خون بالا در کشور خاطرنشان کرد: لازم است یک راهنمای بالینی (گایدلاین) ملی با کمک اساتید همه‌ رشته‌ها در حوزه‌ فشار خون، تنظیم و همچنین از ظرفیت بخش خصوصی در کنترل فشار خون، بهره‌برداری شود.

لاریجانی با بیان اینکه اطلاعات خوبی در رابطه با وضعیت فشارخون در استان‌ها و شهرستان‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: باید این اطلاعات در اختیار استانداران و دانشگاه‌های هر منطقه قرار گیرد تا آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی بومی انجام شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند با توجه به مصوبات وزارت بهداشت درخصوص کنترل فشارخون، بومی سازی را در دستور کار خود قرار دهند.

نایب رییس کمیته‌ ملی بیماری‌های غیر واگیر و عضو شورای راهبردی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا یادآور شد: تهیه‌ بانک اطلاعاتی از آنچه انتشارات مختلف با موضوع فشار خون چاپ کرده‌اند و یا ساخت فیلم کوتاه آموزشی برای کنترل فشار خون توسط دانشگاه علوم‌ پزشکی مجازی می‌تواند از راهکارهای دیگری برای آموزش در این حوزه باشد.

در ادامه دکتر رامین حشمت – عضو دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز، گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با در نظر داشتن افراد ۳۰ سال به بالا، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه‌ سنین به عنوان گروه هدف، از ۲۷ اردیبهشت سال جاری آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: از روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۷ خرداد، برنامه‌ فضاسازی و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر عملیات میدانی، اندازه‌گیری فشارخون و ثبت و ارجاع بیماران در دستور کار قرار دارد.

۹۷هزار ایرانی قربانی فشار خون در سال ۲۰۱۷

عضو دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ضمن ارائه‌ گزارشی از جان باختن ۹۷ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۷ بر اثر بیماری‌های مرتبط با فشارخون، اظهار داشت: از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶، شیوع پرفشاری خون در ایران حدودا ۳ برابر شده است.

حشمت با بیان اینکه از میان حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون، فقط ۶۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع دارند و فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند، گفت: متاسفانه تعداد کمی از بیماران، فرآیند درمان را دنبال کرده و در نهایت فشارخون ۱۹ درصد این بیماران کنترل می‌شود.

حشمت از افزایش نسبت شناسایی و شروع دوره‌ مراقبت و درمان برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون و سنجش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و تشخیص زودرس، به عنوان اهداف وزارت بهداشت در راه‌اندازی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا یاد کرد.

در ادامه دکتر فرشاد فرزادفر – رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز با اشاره به اهداف تعیین شده از سوی WHO گفت: اگر در مسیر حرکت کمپین کنترل فشارخون بالا به اهداف WHO دست یابیم تا سال ۲۰۲۵، ۵۴۰۰۰ فقره مرگ و میر کاهش می‌یابد.

بنابر اعلام وبدا، فرزادفر با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۱۹۹۰، میزان فشارخون در همه‌ استان‌ها ۲ برابر شده است، افزود: باید توزیع منابع آموزشی و بهداشتی در این حوزه براساس وضعیت مناطق و با توجه به شرایط فرهنگی، تغذیه‌ای، اجتماعی، رفتاری و سیستم‌های درمانی باشد.

وی تاکید کرد: علاوه بر کمپین اجرایی به کمپین آموزشی نیز نیاز است تا رفتارهایی مانند کاهش مصرف ۳ گرمی نمک روزانه و حذف نمک سفره در مردم نهادینه شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران یادآور شد: باید به سایر ریسک فاکتورهای همراه فشار خون اعم از قند خون و چربی خون نیز توجه شود.

Share