نشست هم اندیشی مجمع نمایندگان استان گیلان با مدیران اقتصادی و کمیسیون هماهنگی بانک‌ها

۸۰ درصد معوقات بانک‌ها دستوری است|سود بالای بانک‌ها مانع ایجاد اشتغال می‌شود

نشست هم اندیشی مجمع نمایندگان گیلان با مدیران اقتصادی برگزار شد و مسئولان با اشاره به اوضاع نامطلوب اقتصادی بانک های کشور، نرخ بالای سود بانکی را مانع رونق اشتغال عنوان کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، ظهر شنبه نشست هم اندیشی مجمع نمایندگان استان گیلان با مدیران اقتصادی و کمیسیون هماهنگی بانک‌ها در سالن بانک کشاورزی برگزار شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان در ابتدای این نشست با اشاره به معضلات منابع متمرکز در کشور، گفت: تنها کمتر از ۱۰ درصد منابع مصرفی، استانی و مابقی منابع تملکی است و از وزارت کشور تأمین می‌شود.

منصور مولایی پور به ضعف ساماندهی نقدینگی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای همسایه توان بالایی در جمع آوری نقدینگی خود دارند در حالی که در کشور ما هیچ برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

مولایی پور با اشاره به افزایش فشار اقتصادی به بانک‌ها، اظهار کرد: امروزه ۸۰ درصد منابع و تسهیلات پرداختی از طریق بانک‌ها انجام می‌شود که این معضل بزرگی است در حالی که در کشورهای پیشرفته تأمین کننده مالی و منابع بنگاه‌های کوچک‌تر هستند.

پرداخت ۹.۷ میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف کشاورزی

در ادامه این جلسه مدیر بانک کشاورزی گیلان با اشاره به عملکرد این بانک در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، بیان کرد: در سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد پرداخت شده است.

علیرضا طاهری در ادامه با بیان اینکه این میزان تسهیلات برای ایجاد هزار و ۵۷۹ طرح اشتغال زایی و ایجاد کسب و کار کوچک بوده است، افزود: برای ۲ هزار و ۶۲۲ نفر نیز فرصت شغلی ایجاد شد.

طاهری با اشاره به اینکه بانک کشاورزی در استان گیلان در سال گذشته حدود ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است، گفت: این میزان نسبت به سال ۹۶ حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این بانک بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در بخش زراعت، باغداری، دام و طیور و بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال به شیلات و آبزیان تسهیلات پرداخت کرده است، تصریح کرد: در بخش صنایع وابسته به کشاورزی نیز بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و خدمات کشاورزی نیز هزار و ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات تاکنون پرداخت شده است.

طاهری یاد آور شد: ۷۷۰ میلیارد ریال در سال گذشته در زمینه مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان تسهیلات پرداخت شده است.

قوانین و اهداف سازمان دارایی و امور مالیاتی باید مشخص شود

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این جلسه عدم بررسی ریشه‌ای مشکلات نظام بانکی و اقتصادی کشور را عامل مهمی در افزایش چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: در سیستم مالی کشور متأسفانه سیستم دارایی فقط با عنوان مالیات شناخته شده است.

محمد صادق حسنی با بیان اینکه چهارچوب قوانین و اهداف سازمان دارایی باید به درستی تبیین شود، اظهار کرد: ما باید ظرفیت‌های خود را شناسایی کنیم و از این ظرفیت‌ها با استفاده از کمک دستگاه‌های اجرایی بتوانیم موجبات رضایتمندی مردم را فراهم کنیم.

حسنی هدف اصلی از برگزاری اینگونه نشست‌ها را توسعه تعامل میان مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان عنوان کرد و افزود: در این گردهمایی‌ها باید بتوانیم به فهم و درک مشترکی از مشکلات و چالش‌ها دست پیدا کنیم و با همراهی و همدلی در صدد رفع آنها بکوشیم.

اوضاع اقتصادی بانک‌ها مطلوب نیست

یکی دیگر از نماینده رشت در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه اوضاع اقتصادی بانک‌ها چندان مطلوب نیست، گفت: متأسفانه در این جلسه معاون اقتصادی استاندار حضور ندارد و حل خیلی از مشکلات مثل تعدیل نیرو، معضلات بورس، مشکلات سرمایه گذاران در منطقه آزاد انزلی و سایر موارد بدون حضور مدیران ارشد استان خروجی مناسبی نخواهد داشت.

جبار کوچکی نژاد ادامه داد: شرایط فعلی بانک‌های کشور از مطلوبیت لازم برخوردار نبوده و ادامه این روند توسط فعالان اقتصادی، وضعیت اقتصادی کشور را با چالش‌های متعددی در آینده روبرو می‌کند.

سود بالای بانک‌ها مانع ایجاد اشتغال می‌شود

نماینده آستارا در مجلس نیز در این جلسه یکی از مشکلات مهم در حوزه بانک‌ها را سود بانکی دانست و گفت: با نرخ سود ۱۸ درصد نباید انتظار داشت که اشتغال رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید باید از کشورهایی که نرخ سود پایین پرداخت می‌کند الگوبرداری شود، افزود: بانک‌ها به خاطر افزایش سرمایه داخلی خودشان به تولید کنندگان کمک نمی‌کنند.

داداشی گفت: وضعیت اقتصادی استان گیلان چندان مطلوب نیست و بسیاری از فعالان اقتصادی با مشکلات زیادی رو به رو هستند. به نظر من باید مالیات باید منطبق بر درآمد کاسبان و بازاریان تنظیم شود.

۸۰ درصد معوقات بانک‌ها دستوری است

در ادامه این جلسه نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معوقات بانک‌ها دستوری است، گفت: با اتخاذ تدابیر هوشمندانه می‌توان بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور را حل کرد، در غیر این صورت همچنان شاهد تعمیق چالش‌های اقتصادی جامعه خواهیم بود.

محمود شکری با اشاره به حضور مدیران بانکی در این جلسه، بیان کرد: اگر از سرمایه گذاران حمایت نشده و سرمایه آنها بلوکه شود، در نهایت رشد اقتصادی کشور فلج خواهد شد.

وی با تاکید بر حل مشکلات بانک‌ها، بورس، فرا بورس، تصریح کرد: استان گیلان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای برخوردار است، اما متأسفانه در سایه بی تدبیری و غفلت، بسیاری از این فرصت‌ها از بین می‌رود.

شکری ادامه داد: با برنامه ریزی اصولی می‌توان به نحو شایسته ای از این فرصت‌ها برای رونق کسب و کار و اقتصاد استفاده کنیم.

لزوم رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی

نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با انتقاد از وضعیت نامطلوب صنعت و تولید در کشور، اظهار کرد: برخی تسهیلات میلیاردی گرفته‌اند و همه اینها به مشکلات داخلی و ساختاری بانک‌ها مرتبط است، که پایش و ارزیابی درستی در این زمینه انجام نمی‌شود.

حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال با عنوان رونق تولید است، افزود: چراغ کارخانجات شهرک‌های صنعتی باید روشن شود. ما باید به احترام مردم استان معوقات و مشکلات تولید کنندگان در سیستم تولید را حل کنیم.

افتخاری با تاکید بر شفافیت عملکرد بانک‌ها گفت: چرا کارخانه‌ای که ۳۰ میلیارد بدهکار بوده هنوز محبوب بانک است، اما کارخانه‌ای که فقط ۳۰۰ میلیون بدهکار است تعطیل شده می‌شود.

Share