وزارت آموزش‌ و پرورش اعلام کرد:

۵ گروه شامل قانون استخدام معلمان حق‌التدریس مشخص شدند+ شرایط

وزارت آموزش‌وپرورش، نیروهای مشمول قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس وآموزشیاران نهضت سواد آموزی را اعلام کرد که ۵ گروه با رعایت ویژگی‌هایی مشمول هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نمایندگان مجلس مرداد سال ۹۷، شروط استخدام معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را مشخص کردند.

آموزش‌وپرورش از تدوین آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس و ارسال آن به سازمان امور اداری و استخدامی خبر داده است.

آموزش‌وپرورش درباره اجرای قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس وآموزشیاران نهضت سواد آموزی بخشنامه‌ای را صادر کرده است:

به منظور تمهید مقدمات لازم برای شناسایی افراد مشمول قانون مصوب سوم شهریور ۹۵ مجلس شورای اسلامی و به منظور اجرایی‌کردن قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳ شهریور ۹۷ مجلس، با رعایت موارد ذیل اقدام لازم برای شناسایی افراد مشمول قانون انجام می‌شود.

نیروهای مشمول قانون یاد شده عبارتند از:

الف. نیروهای پیش‌دبستانی: افرادی که از سال ۷۹ تا قبل از سال ۹۱ با یکی از مراکز پیش‌دبستانی دولتی یا کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی همکاری داشته‌اند و بنابر اسناد و مدارک ثبت و احراز شده از حساب‌های دولتی یا اعتبارات دولتی حق‌الزحمه دریافت کرده‌اند.

ب. نیروهای خرید خدمات آموزشی: به افرادی اطلاق می‌شود که طی سال‌های تحصیلی ۸۷-۸۸ و ۸۸-۸۹ با دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی از طریق شرکت‌های خدمات آموزشی با اداره کل آموزش و پرورش قرارداد مستقیم داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده‌اند.

ج. نیروهای حق‌التدریس غیر‌مستمر: به افرادی اطلاق می‌شود که از سال ۷۹ تا قبل از ۹۱ با داشتن کد‌پرسنلی در مدارس دولتی به عنوان نیروی حق‌التدریس آزاد همکاری داشته و حقوق خود را از اعتبارات دولتی دریافت کرده‌اند.

د. آموزشیار: فردی است که با رعایت و ضوابط و مقررات آموزشی و اداری با مجوز گزینش گواهی آموزش تدریس بدو خدمت و کد پرسنلی بین سال‌های ۷۹ تا قبل از سال ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشته است.

ج. آموزش‌دهنده مستمر: آموزش‌دهندگانی که از سال ۷۹ تا قبل از سال ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند و حداقل دو دوره به صورت مستمر و هر دوره حداقل دو نفر و بیشتر را تحت پوشش داشته‌اند.

فرایند تشکیل پرونده آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مشمول قانون اصلاح قانون تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوبه ۳ شهریور ۹۵ مجلس شورای اسلامی برابر نمون برگ‌های سازمان نهضت سوادآموزی توسط معاونت سوادآموزی استان انجام خواهد شد.

استخدام معلمان حق‌التدریس پس از دوره آموزشی و شرکت در آزمون

تشکیل پرونده و شناسایی افراد مشمول به منزله استخدام تلقی نمی‌شود، بدیهی است طبق مفاد قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۳ شهریور ۹۷ مجلس شورای اسلامی، افراد مشمول بعد از طی مراحل قانونی و مطابق آیین‌نامه اجرایی مربوط که به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید با توجه به رشته و دوره‌ تحصیلی، جنسیت و سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و براساس نیاز استان‌ها پس از طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و شرکت در آزمون پایان دوره و اخذ نمره قبولی تا پایان برنامه پنج ساله ششم کشور استخدام خواهند.

نیروهای نهضت باید در آزمون شرکت کنند

لازم به ذکر است آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر “دو نفر و بالاتر” که قبل از سال ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند پس از شرکت و قبولی در آزمون داخلی که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود با توجه به نیاز آموزش و پرورش، رشته تحصیلی، جنسیت، سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور باید حداقل دوره یکساله آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند و پس از قبولی در آزمون پایان دوره تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام خواهند شد.

هر نوع بکارگیری نیرو به صورت حق‌التدریس آزاد برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ از مشمولین قانون مزبور، منوط به نیاز آموزش‌و پرورش بر اساس رشته تحصیلی، دوره، جنسیت، سنوات همکاری و صدور مجوزهای لازم از سوی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خواهد بود.

در صورت تایید پرونده آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر “دو نفر و بالاتر” توسط کمیته توسعه مدیریت منطقه، ناحیه و کمیته سرمایه انسانی استان و کار گروه اعزامی استاد بر اساس شرایط و ضوابط و آیین‌نامه اجرایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد جهت شرکت در آزمون معرفی خواهند شد.

کمیته توسعه مدیریت ناحیه، منطقه، شهرستان جهت بررسی صحت مستندات و مدارک ارائه شده از سوی مربیان پیش دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی و حق التدریسان غیرمستمر که متقاضی به کارگیری آزاد “جدید” هستند تشکیل می‌شود. این کمیته موظف است صحت مستندات و برخورداری افراد مشمول را از شرایط لازم اختصاصی و عمومی احراز کند و این اساس افراد مشمول قانون باید دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی و عمومی مبتنی بر تاییدیه گزینش باشند.

سهمیه به کارگیری حق‌التدریس آزاد “جدید” در صورت وجود مجوزهای قانونی با رعایت سقف میزان ساعات اعلام شده برای هر سال تحصیلی تعیین خواهد شد بر این اساس به کارگیری بیش از سقف تعیین شده تحت هر شرایط مجاز نخواهد بود.

به کارگیری افراد مشمول قانون مصوب سوم شهریور سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی به صورت حق‌التدریس آزاد صرفاً تابع ضوابط و مقررات این دستورالعمل است و مدیران و مسئولانی که خارج از ضوابط و مقررات اعلام شده فرد یا افرادی را به صورت حق‌التدریس آزاد به کار بگیرند متخلف شناخته شده و برابر مقررات رفتار خواهد شد، به منظور سازماندهی افراد به کار گرفته شده به عنوان نیروی حق‌التدریس آزاد و افراد مشمول قانون که تاکنون به عنوان نیروی حق‌التدریس آزاد به کارگیری نشده‌اند به محض تهیه آیین نامه اجرایی و تصویب آن توسط هیئت وزیران نمونه برگه امتیاز بندی به استان‌ها ارسال خواهد شد.

Share