یک اقتصاددان مطرح کرد:

گستره فساد به رسانه‌ها رسیده است | با «اعدام باید گردد‌ها‌‌»‌ نمی‌توان با فساد برخورد کرد

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای درمان فساد باید به سراغ نهادهای ناظر مانند قوه قضاییه، مجلس و متاسفانه رسانه‌ها رفت، فساد در ایران آنچنان گسترده شده که حتی رسانه‌ها را در بر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، در همایش بزرگداشت حسین عظیمی آرانی اقتصاددان، علی عرب مازار استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره تعریف فساد در جامعه امروز گفت : استفاده از قدرت عمومی برای منافع خصوصی تعریف امروز فساد است هرجا قدرت باشد فساد هم امکان بروز دارد و هر چه قدرت متمرکزتر باشد فساد گسترده‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: با این تعریف فساد فقط منحصر به بخش دولتی نمی‌شود بلکه در بخش خصوصی نیز امکان خود‌نمایی دارد هیچ کشوری نتوانسته فساد را به صفر برساند اما کشورهای زیادی توانستند میزان آن را به حداقل برسانند. هرچند کشوری مانند ما نتوانست در این امر موفق باشد و متاسفانه هر روز شاهد گسترش فساد هستیم.

وی ادامه داد: در برخی متون گفته شده فساد می تواند به روند توسعه کمک کند و یا مانند روغن برای چرخ دنده‌های توسعه عمل می کند که این ناشی از نگاه سطح خرد به فساد است. ادبیات توسعه می گوید فساد مانعی جدی برای پیشرفت کشورهاست و سنگ بزرگی برای تولید و رشد اقتصادی است فساد در ایران چند شاخصه دارد اول این که گسترده است دوم سابقه تاریخی دارد به طوری که در کتاب خاطرات کارگزاران پهلوی دوم به صراحت به این موضوع اشاره شده است.

نکته دیگر نوع برخورد با فساد است که در بیشتر اوقات ضربتی بوده در حالی که با اقدامات ضربتی و اعدام باید گردد‌ها نمی توان به صورت عمقی با این پدیده برخورد کرد نکته دیگر این‌که فساد در ایران فرا جناحی است و اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی ندارد وقتی به پرونده های فسادهای اخیر که مطرح شده نگاه می کنیم کاملا به این موضوع پی می بریم .

عرب مازار تصریح کرد: برای درمان فساد باید به سراغ نهادهای ناظر مانند قوه قضاییه، مجلس و متاسفانه رسانه‌ها رفت فساد در ایران آنچنان گسترده شده که حتی رسانه‌ها را در بر گرفته است. به طوری که فلان رسانه در ازای پول تخلفی را گزارش نمی‌کند یا فلان فعالیت کوچک را چنان جلوه می‌دهد که انگار یک اقدام اساسی صورت گرفته است.

قدردانی از دو پیشکسوت اقتصاد ایران

از سوی دیگر در حاشیه بزرگداشت دکتر عظیمی، از زحمات بایزید مردوخی و فیروز توفیق نیز قدردانی شد.

در این مراسم که همراه با همایش بررسی نقش توسعه در اقتصاد ایران بود فرشاد مومنی، بایزید مردوخی، فیروز توفیق و علی عرب مازار سخنرانی کردند.

همچنین در حاشیه این مراسم از زحمات چندین دهه مردوخی و توفیق در امر ترتبیت دانشجویان حوزه اقتصاد تقدیر به عمل آمد.

طائی رئیس دانشکده اقتصاد در این مراسم گفت: چندین نسل از اقتصاد‌دان های کشور از شاگردان این دو استاد بزرگوار بودند ضمن آنکه نظرات اقتصادی این دو عزیز در تصمیمات اقتصادی و نقش پر رنگ آنها در حوزه بودجه نویسی کشور بارها کمک حال کشور و مقامات سیاسی شده است.

Share