انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس چه زمانی برگزار می‌شود؟

گزینه‌های احتمالی ۳ فراکسیون سیاسی مجلس برای انتخابات هیئت‌رئیسه

با توجه به اینکه نزدیک به ۶ روز تا برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس در سال آخر دوره دهم باقیمانده، تا حدودی گزینه‌های احتمالی فراکسیون‌های سیاسی مجلس برای ترکیب جدید هیئت‌رئیسه پارلمان مشخص شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ریاست و ترکیب هیئت‌‌رئیسه پارلمان  در طول دوره چهار ساله، هر سال تغییر می‌کند و فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیز کاندیداهای خود را برای ترکیب هیئت‌رئیسه معرفی می‌کنند و یا بعضا برنامه‌های مشخصی برای آن دارند.

**انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس چه زمانی برگزار می‌شود؟

طبق بند دیگری از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس می‌بایست در روز هفتم خرداد هر سال و به مناسبت سالگرد تشکیل مجلس برگزار شود، اما امسال استثنا و به دلیل تقارن هفتم خرداد با شب‌های قدر و تعطیلی جلسات علنی خانه ملت، این انتخابات در روز پنجم خرداد برگزار می‌شود و ترکیب جدید اعضای هیئت‌رئیسه، اعم از رئیس،؛ نواب اول و دوم و دبیران با رأی اکثریت نمایندگلن مجلس انتخاب می‌شوند.

براساس این گزارش، فراکسیون‌های سیاسی تأثیرگذار مجلس شورای اسلامی در دوره دهم شامل امید(اصلاح‌طلبان)، نمایندگان ولایی(اصولگرایان) و مستقلان ولایی است که تاکنون این فراکسیون‌ها، آن طور که بعضی اعضای مؤثر آنها گفته‌اند، جلساتی برای تعیین گزینه‌ها و مصادیق داشته‌‌‌اند اما جمع‌بندی‌های نهایی صورت نگرفته است، اما در این بین تاکنون فراکسیون نمایندگان ولایی به ترکیب احتمالی برای گزینه‌های احتمالی برای ریاست و نواب رئیس و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه ریسیده است.

**گزینه‌ فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس کیست؟

یکی از فراکسیون‌های فعال سیاسی در مجلس، فراکسیون نمایندگان ولایی است که این فراکسیون تاکنون در جلساتی که برگزار کرده، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان رئیس و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به عنوان گزینه‌‌های این فراکسیون برای نواب اول و دوم برگزیده است، البته این فراکسیون، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسدالله عباسی نیز به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای دبیران هیئت‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب شده‌اند.

طبق گفته برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی گزینه‌های این فراکسیون که در لیست مذکور آمده، هنوز نهایی نیست و در جلسه روز سه‌شنبه(۳۱ اردیبهشت) با حضور تمامی اعضا نهایی می‌شود و قطعی شدن این لیست منوط به رأی اکثریت اعضای فراکسیون است.

**گزینه‌‌های فراکسیون‌های “امید” و “مستقلان ولایی” برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس

شنیده‌ها حاکی از این است که ترکیب احتمالی فراکسیون مستقلان ولایی برای گزینه‌های ریاست و نواب رئیس و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه به شرح ذیل است:

علی لاریجانی به عنوان رئیس و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی از سوی اعضای فراکسیون به عنوان نواب رئیس انتخاب شده‌اند.

اعضای فراکسیون همچنین غلامرضا کاتب و محمد‌مهدی فرشادان را به عنوان گزینه احتمالی دبیر و بهروز نعمتی و محمد آشوری را به عنوان گزینه احتمالی کارپرداز هیئت‌‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب کرده‌اند.

اعضای فراکسیون امید نیز محمدرضا عارف را به عنوان رئیس و مسعود پزشکیان و علی مطهری را به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شده‌اند.

همچنین آقایان حسن لطفی، علی اصغر یوسف‌نژاد، محمدعلی وکیلی علیرضا رحیمی به عنوان دبیران هیئت‌رئیسه از سوی اعضای فراکسیون انتخاب شده‌اند؛ البته  گزینه‌هایی که مطرح شده‌اند، هنوز نهایی نیستند و در جلسات آتی فراکسیون با حضور تمامی اعضا نهایی می‌شود و قطعی شدن این لیست منوط به رأی اکثریت اعضای مجمع عمومی است.

Share