الشرق الاوسط مدعی شد:

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه موافقت کردند

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع مطلع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مدعی شد، عربستان و تعدادی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز (شنبه) با درخواست آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی‌اش در آب‌های خلیج فارس و خاک این کشورها موافقت کرده‌اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منابع مطلع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این روزنامه سعودی گفتند، این موافقت بنا بر توافقات دو جانبه بین آمریکا و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته و بهانه این توافق بازدارندگی در برابر هرگونه حمله احتمالی از جانب ایران است.

منابع تاکید کردند، انگیزه نخست از استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس انجام عملیات مشترک بین واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با هر گونه احتمال هدف گرفتن منافع آمریکا در منطقه و بازدارندگی از هرگونه تنش است نه ورود به جنگ با ایران.

این منابع دیپلماتیک عرب از ارتباطات متعددی که در حال حاضر بین برخی از کشورهای عرب به منظور آماده سازی برای یک نشست محدود در سطح سران در جریان است، پرده برداشتند. گفته می‌شود این نشست سران در حاشیه نشست سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه در دهه آخر ماه رمضان برگزار شود.

این منابع به شرط فاش نشدن نام‌شان به الشرق الاوسط تصریح کردند، این نشست سران در صورت برگزاری شامل تعدادی از کشورهای عربی خواهد شد که در اجلاس سران اسلامی حضور خواهند داشت و آنها براساس اصول و دیدگاه منسجمی در قبال تحولات منطقه‌ و بین‌الملل گردهم جمع می‌شوند.

از طرفی روزنامه الشرق الاوسط ادعا کرد، مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت نسبت به جنگ احتمالی در منطقه خلیج فارس هشدار داده است.

او در پی جلسه محرمانه پارلمان و دولت این کشور درباره بررسی چالش‌های کنونی منطقه گفت: براساس اظهارات وزیران احتمالات جنگ در منطقه بالاست و این برخلاف آنچه است که همه ما آرزو می‌کنیم.

از سوی دیگر، در نشستی نظامی میان آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در روز جمعه امنیت دریانوردی و حرکت و رفت‌وآمد کشتی‌های تجاری در منطقه بررسی شد.

شبکه الحره آمریکا گزارش داد، این نشست نظامی در منامه پایتخت بحرین برگزار شد که شامل فرماندهان نیروی دریایی و فرماندهان نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و فرماندهان نیروی دریایی آمریکا بود.

امنیت دریایی‌، فعالیت‌های آزاد تجاری در منطقه و تعهد متقابل برای تضمین امنیت و ثبات دریانوردی از محورهای این نشست بود.

این شبکه به اسامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در این نشست حضور داشتند اشاره نکرد.

این نشست امنیتی آمریکا و کشورهای شورای همکاری در سایه تنش‌های منطقه خلیج فارس برگزار شد.

Share