ادامه یک سنت نیکو یا جاده خاکی؟

همسریابی زیر پوست فضای آنلاین | از کانال‌هایی برای صیغه تا پا درمیانی اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌ها

، معلوم نیست سازوکارهای آنلاین، تا چه میزان بتواند آشنایی‌ها را به ازدواج و البته ازدواج‌ها را به یک نهاد پایدار خانوادگی تبدیل کند. با این وجود، واقعیت این است که سازوکارهای آنلاین در جامعه ما وجود دارند و البته کم طرفدار هم نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جوانان و حتی میانسالان، این روزها از همه ظرفیت فضای آنلاین برای پیدا کردن زوجی برای خود استفاده می‌کنند.

نام یک سایت همسریابی به نام «ن» یکی دو روزی است که در میان ترندها (کلمات پرجست‌وجو) در گوگل فارسی است. سایتی که خود را یک سایت همسریابی دائم و موقت معرفی کرده و تقریباً سازوکاری مشابه سایت‌های قبلی همسریابی دارد اما با یک تفاوت که در این سایت امکان کسب درآمد وجود دارد!

**خانم ۳۰۰ تومان، آقا ۲۵۰ تومان!

این امکان که احتمالاً دلیل جست‌وجوی نام این سایت هم هست، به این شکل تبلیغ شده که «اگر ادمین کانال هستید، اگر سایت دارید، اگر عضو شبکه‌های اجتماعی هستید و بالاخره هر امکانی که بتوانید با آن (نام سایت) را به افراد متقاضی ازدواج معرفی نمایید در اختیار دارید فرصت را از دست ندهید. با یک ثبت‌نام ساده، شما آدرس وب مخصوص به خود را دریافت می‌کنید و هر کسی از طریق این آدرس در سایت ….. ثبت‌نام کرده و در سایت فعالیت نماید، برای شما درآمدزایی مستقیم به همراه دارد. در این سیستم، درآمد به ازای هر نفر که شماره موبایل خود را تأیید کند، است که با اندکی فعالیت روزانه به‌راحتی می‌توانید درآمد مناسبی داشته باشید.» در این سایت گفته شده که برای معرفی هر خانم ۳۰۰ تومان و برای معرفی هر آقا ۲۵۰ تومان به هر فرد داده خواهد شد و جالب است بدانید که در سایت برای تبلیغ بیشتر آمده «این کار علاوه بر مزایای مادی، بی‌شک یک حسنه بزرگ هم برایتان محسوب شده و در حقیقت، سود مادی و معنوی را با هم خواهید داشت.»

**پا درمیانی اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌ها

البته مثل خیلی چیزهای دیگر، داستان دوست‌‌یابی و همسریابی هم تقریباً از فضای سایت درآمده و وارد اپلیکیشن‌ها و حتی پیام‌رسان‌ها شده است. در حال حاضر در تلگرام روبات‌های متعدد هستند که به قول خودشان می‌توانند شما را به‌صورت رندوم به یک دختر یا پسر ناشناس متصل کنند و شما بدون اینکه هویت طرف مقابل را بدانید و بدون اینکه هویت خودتان برای طرف مقابل افشا شود، با دیگران به صحبت بنشینید.

**جمع متدینین که وصلت‌هایی صورت داده‌اند

اما فارغ از این ربات‌ها و نیز گروه‌ها و سوپرگروه‌هایی که ممکن است در آن چند هزار کاربر حضور داشته باشند و امکان آشنایی با هر کدام وجود داشته باشد، کانال‌هایی هم هستند که زمینه آشنایی رسمی‌تر را برای شما فراهم می‌کنند و تاکنون توانسته‌اند کارکرد مثبتی در امر همسریابی برای اعضای خود داشته باشند و وصلت‌هایی را هم صورت داده‌ و جوانانی را به قول معروف سروسامان داده‌اند. یکی از این کانال‌ها «کانون ازدواج متدینین راه روشن» نام دارد که در حال حاضر بیش از ۱۳۷ هزار نفر عضو دارد. این کانال که وابسته به موسسه راه روشن است، شیوه کارش به این صورت است که خانم‌ها، فرمی را پر می‌کنند و در آن به سؤالات اولیه‌ای مثل سن یا پوشش و شرایط همسر جواب می‌دهند. در این فرم، سؤالات جالب‌تری مثل اینکه آیا حاضرید همسر طلاب یا مدافعان حرم شوید، هم وجود دارد. برای این کار باید ۱۵ هزار تومان پرداخت کنید و اگر دوست داشته باشید فرمتان مجدداً در کانال بازنشر شود تا دوباره مقابل چشم قرار گیرد هم باید ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید. بعد از این مرحله، آقایانی که آن‌ها نیز باید ثبت‌نام کرده و کد مخصوص به خود را داشته باشند، درخواست می‌کنند تا خانم مورد پسند به ایشان معرفی شود. جالب است بدانید که این کانال خدمات دیگری مثل گروه همراه در خواستگاری هم دارد که به همراه آقایانی که به هر دلیل نمی‌توانند کسی را با خود به خواستگاری ببرند، در این جلسات حاضر می‌شوند.

**کانال‌هایی برای صیغه

البته ازدواج، فقط به‌صورت دائمی نیست و هستند کانال‌هایی که در زمینه ازدواج موقت هم فعال‌اند. یکی از کانال‌های فعال در این زمینه، مشخصات خانم‌ها را در کانال خود قرار می‌دهد و در ازای قرار دادن شماره فرد در اختیار شما و معرفی شما به او، مبلغی معادل ۵۰ هزار تومان می‌گیرد. البته خانم‌ها نیز مبالغی را تحت عنوان مهریه تعیین می‌کنند که معمولاً بین یک تا یک و نیم میلیون تومان بابت هر ماه است. کانال دیگری که حدود چهار هزار عضو دارد، در این زمینه قواعد شرعی در زمینه عده ماهیانه بعد از پایان مدت ازدواج موقت را هم رعایت کرده و از این رو، بین ازدواج موقت با افراد یائسه و غیریائسه و نحوه ارتباط تفاوت قائل می‌شود.

**خارجی‌های پرطرفدار

نسل جوان‌تر برای دوست‌یابی یا آشنایی با جنس مخالف به سراغ اپلیکیشن‌های خارجی هم رفته است و این روزها بیش از هر چیز نام تیندر یا بادو، شنیده می‌شود که افراد در آن پروفایلی دارند و می‌توانند با پسندیدن یکی از افراد جنس مخالف خود، عکس او را به سمت راست بکشانند تا برای او نوتیفیکیشنی ارسال شود و اگر او نیز طرف مقابل را پسند کرد، طرفین به اصطلاح با هم match شوند و بتوانند بیشتر با هم آشنا شوند. البته در این دو اپلیکیشن پرطرفدار، امکان ارسال پیام بدون match شدن هم وجود دارد.

**یک پایگاه قانونی

در این میان ظاهراً فقط یک پایگاه اینترنتی وجود دارد که به شکل رسمی و قانونی در حال همسریابی یا به قول خود «همسان‌گزینی» است. این سایت، متعلق به مؤسسه فرهنگی – اطلاع‌رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. طبق اطلاعات منتشر شده در تابستان سال گذشته، حدود ۴۷ هزار نفر در این سایت ثبت‌نام کرده بودند و بر این اساس، ۱۸ هزار معرفی صورت گرفته بود که در نتیجه، منتج به سه هزار ازدواج شده بود.

**ادامه یک سنت نیکو یا جاده خاکی؟

حدوداً چهار سال پیش بود که رهبر انقلاب در سخنان خود با دانشجویان در ماه رمضان از کمرنگ شدن سنت خواستگاری و معرفی کردن دختر و پسرها به هم انتقاد کرده و گفته بودند: «یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند –سابق‌ها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعه‌ی ما، باید این رواج داشته باشد – پسرهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ دختر معرّفی می‌کنند؛ دخترهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ پسر معرّفی می‌کنند؛ تسهیل می‌کنند و آماده‌سازی می‌کنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند. هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسأله‌ مشکل جنسی جوان‌ها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعه‌ ما است؛ به نفع دنیا و آخرت کشور ما است.»

با این حال، معلوم نیست سازوکارهای آنلاین، تا چه میزان بتواند آشنایی‌ها را به ازدواج و البته ازدواج‌ها را به یک نهاد پایدار خانوادگی تبدیل کند. با این وجود، واقعیت این است که سازوکارهای آنلاین در جامعه ما وجود دارند و البته کم طرفدار هم نیستند.

Share