مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان:

هفت محله کم برخوردار شهرستان رشت تحت پوشش کتابخانه سیار است

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت گفت: هفت محله از مناطق کم برخوردار فاقد کتابخانه شهرستان رشت تحت پوشش کتابخانه سیار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت که  با حضور میرشمس مومنی، فرماندار شهرستان رشت، معاون فرماندار، مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، شهرداران، بخشداران، مسئولین کتابخانه های عمومی، نمایندگان دستگاه های فرهنگی و اصحاب رسانه برگزار شد با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: آثار و تبعات منفی عدم توجه به مقوله کتاب و فرهنگ مطالعه سال های بعد خودش را نشان می دهد.

وی هزینه کردن برای کتاب را به مثابه سرمایه گذاری دانست و افزود: خوشبختانه اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت نگاه ویژه ای به بحث کتاب و کتابخوانی دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به برگزاری برخی از جلسات اداری بخشداران در فضای کتابخانه های عمومی، گفت: آموزش و پرورش نیز از طریق برگزاری اردوهای یکروزه در کتابخانه ها به دانش آموزان لذت کتابخوانی و تورق کتاب را می چشاند لذا باید برای معرفی و آشنایی جامعه با کتاب و کتابخانه و کتابخوانی اهتمام داشته باشیم.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: با توجه به تاکید استاندار گیلان و با در نظر گرفتن وضعیت بودجه ای دولت، استفاده بهینه از فضاهای موجود مد نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قرار دارد لذا در حال حاضر به دنبال گسترش فضای کتابخانه ای نیستیم. البته به دنبال بهبود وضعیت بودجه ای ساخت و ساز را آغاز خواهیم کرد.

وی دو سالن آمفی تئاتر کتابخانه های کوچصفهان و خمام را جزو فضاهای فرهنگی شهرستان رشت دانست که نیازمند توجه ویژه است و خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) رشت و کتابخانه کوچصفهان در داخل پارک باید بحث تامین امنیت جدی گرفته شود.

کرمی با بیان اینکه هفت محله از مناطق کم برخوردار فاقد کتابخانه شهرستان رشت تحت پوشش کتابخانه سیار است، گفت: کتابخانه سیار ما مشکل حمل و نقل دارد و هر دو ماه یکبار از پلیس راهور مجوز دریافت می کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان معرفی شهر رشت به عنوان پایتخت کتاب را نیازمند یک مجموعه اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری برخی از برنامه ها و نصب المان های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی دانست و اضافه کرد: باید با هماهنگی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینک امروزه کتابخانه های عمومی صرفا فضای بده و بستان کتاب نیست، تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی، پاتوق های فرهنگی، نشست ها و محافل فرهنگی و نقد کتاب و… از جمله شاخص های امتیازآور در انتخاب پایتخت کتاب است.

این مقام مسئول با اشاره به عدم تحقق احداث کتابخانه عمومی در مسکن مهر رشت از سوی شهرداری، اظهار کرد: در حال حاضر می توانیم یک فضای کتابخانه ای با زیربنای ۴۵۰ مترمربع احداث کنیم، اما جمعیت فعلی مسکن مهر رشت بیش از ۴۹ هزار نفر است که تا ۱۲۰ هزار نفر افزایش پیدا می کند لذا نیازمند یک فضای کتابخانه ای یک هزار مترمربع هستیم و در این راستا می توانیم از ظرفیت خیران کتابخانه ساز استفاده کنیم.

فرماندار رشت: گرایش و دلبستگی بین مردم و کتاب، کتابخانه و مطالعه را همچنان حفظ و تقویت کنیم

فرماندار رشت نیز در این جلسه، نقش کتاب و مطالعه را در ارتقای فرهنگ عمومی بسیار روشن دانست و اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم از ظرفیت انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بهره بگیریم.

میرشمس مومنی زاده گسترش فضای مجازی را موجب کمرنگ شدن بحث مطالعه طی سال های اخیر دانست و افزود: لازم است با ارائه طرح ها و ایده های نو و خلاقانه پیوند، گرایش و دلبستگی بین مردم و کتاب، کتابخانه و مطالعه را همچنان حفظ و تقویت کنیم.

وی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را کم هزینه ترین اقدام برای ارتقای فرهنگ عمومی دانست و یادآور شد: مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی به مراتب پر هزینه تر از هزینه کرد برای کتاب و کتابخوانی است. البته باید زمینه های لازم را برای حضور اصناف و اقشار و سنین مختلف در فضای کتابخانه فراهم کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم استانداردسازی فضای کتابخانه ای شهرستان، عنوان کرد: باید علاوه بر توسعه فضای فیزیکی کتابخانه ها، فضاهای موجود را نوسازی کنیم و کتاب های متناسب با نیاز روز جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را فراهم و خدمات رفاهی لازم را در کتابخانه های عمومی به وجود آوریم.

مومنی زاده همچنین خواستار مشارکت بخش خصوصی و خیرین در امر توسعه فضای کتابخانه ای شد و گفت: نونهالان و کودکان باید قبل از شکل گیری شخصیتشان با کتاب انس و الفت پیدا کنند تا فضای مجازی نتواند فاصله ای بین آنان با کتاب ایجاد کند.

وی پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی را جزو ماموریت های شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: باید بین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان با شهرداران تعامل و همدلی وجود داشته باشد.

در ابتدای این نشست مرتض اکبری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت ضمن اشاره به مصوبات قبلی این انجمن و پیرفت این مصوبات تا به امروز، در گزارشی به اقدامات انجام شده در کتابخانه های عمومی این شهرستان پرداخت.

Share