وقتی هواشناسی از پیش بینی وقوع سیل عاجز ماند

نامه وزیر نیرو به رئیس جمهور در خصوص هواشناسی+ واکنش روحانی

وزیر نیرو، اخیرا با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار ارتقای جایگاه سازمان هواشناسی و تقویت این سازمان به منظور ارائه پیش‌بینی‌های درست‌تر و دقیق‌تر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، جلسه ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۷ شورای عالی آب در خصوص پیش‌بینی وضعیت سیلابی بهار جلسه مهمی بود. در این جلسه که نمایندگان تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی و … حضور داشتند، نقطه نظرات کارشناسی نمایندگان هر نهاد مطرح شد.

یکی از مهمترین بخش‌های جلسه، پیش بینی سازمان هواشناسی بود که در جلسه ۲۹ بهمن ۹۷ شورای عالی آب توسط نماینده این سازمان ارایه شد. در این پیش بینی، اشاره شده که در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت بارشها عمدتا نرمال و تنها در بخشهای از شمال شرق بارش قدری بیش از نرمال است.

در این گزارش، هیچ اشاره‌ای به احتمال وقوع بارش‌های کم سابقه فروردین و اردیبهشت به‌خصوص در غرب و جنوب غرب کشور نشده و می توان گفت یکی از دلایل اصلی تأخیر در انجام هرگونه اقدام پیشگیرانه، پیش‌بینی نادرست سازمان هواشناسی بوده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو، اخیرا با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار ارتقای جایگاه سازمان هواشناسی و تقویت این سازمان به منظور ارائه پیش‌بینی‌های درست‌تر و دقیق‌تر شد.

رئیس جمهوری نیز در واکنش به این درخواست وزیر نیرو، در جلسه اخیر هیئت دولت، بر لزوم ارتقای جایگاه سازمانی هواشناسی تأکید کرد.

Share