قاضی صلواتی: متهم، سفیر دومینیکا در مالزی بوده و مقام پادشاهی داشته است

محاکمه «جعبه سیاه» پرونده بابک رنجانی در دادگاه انقلاب

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به «جعبه سیاه» پرونده بابک رنجانی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد متهم پرونده بابک زنجانی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی گفت: در دو جلسه گذشته رسیدگی، کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای توسط نماینده دادستان قرائت گردیده و پس از اینکه رسیدگی به پرونده مفسد اقتصادی بابک زنجانی به پایان رسیده و آقای “زیبا حالت منفرد” متواری بوده است.

قاضی صلواتی گفت: متهم در کشور دومینیکا با تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری پلیس اینترپل دستگیر شده است.

قاضی صلواتی اظهار کرد: متهم سفیر دومینیکا در کشور مالزی بوده است که مطابق مقررات این کشور مقام پادشاهی داشته و در ضمن مدیریت شرکت‌های نفتی متهم بابک زنجانی را برعهده داشته است.

قاضی صلواتی در ادامه از نماینده حقوقی شرکت نفت خواست توضیحات خود را ارائه کند.

مدیر حقوقی شرکت ملی نفت در ادامه جلسه گفت: شکایت شرکت ملی نفت در تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۱ به دادگاه ارائه شده است و کلیه مدارک مبنی بر اتهامات متهمین ارائه گردیده است، لذا پس از مشخص شدن نقش آقای علیرضا زیبا حالت منفرد در راستای فرآیند مجرمانه اقدامات بابک زنجانی و سایر شرکا، وکلای شرکت HK در تاریخ ۹۴.۱۰.۱۲ شکایت لازم را دایر بر کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت به مرجع قضائی تقدیم کردند.

وی افزود: از دیگر اتهامات این فرد که نسبت به آن شکایت شده است جرم جعل و استفاده از سند مجعول در سربرگ شرکت HK است که این اقدام از سوی متهم محرز می‌باشد.

وی افزود: شرکت مالزیایی با مالکیت آقای فلاح هروی و آقای زنجانی در منطقه لاوان مالزی ثبت شده بود و این افراد با شرکت HK وابسته به شرکت ملی نفت در سال ۹۱ در خصوص خرید و فروش ۳ محصول بر پایه نفت به انعقاد ۱۱ قرارداد اقدام می‌کنند.
نماینده حقوقی شرکت نفت گفت: آقای منفرد از عملیات‌های مجرمانه آقای زنجانی اطلاع و به آن علم داشته است به طوری که این متهم در اظهارات خود گفته است که شرکت SCT یک شرکت صوری بوده است که در مالزی ثبت گردیده که برای اقدامات کلاهبردارانه از نام این شرکت استفاده می‌شده است.

وی گفت: در راستای جابجایی حواله‌ها اقدام به ثبت چند شرکت صوری در مالزی کرده بودیم. این متهم بابت جابجایی هر حواله ۶۵ یورو از شرکت ملی نفت دریافت می‌کرده است، همچنین آقای هروی در اقاریر خود گفته است که ۹۰ درصد منابع آقای زنجانی که حواله می‌گردید از حساب آقای منفرد می‌رفته است چون وی در هیأت حسابرسی بانک FIIB عضو بوده است.

نماینده حقوقی شرکت نفت اظهار کرد: همچنین شرکت ایزو توسط آقای منفرد تأسیس گردیده و از طریق این شرکت اقدام به واسطه‌گری بین بانک‌های مختلف می‌کرده است و بنا بر اظهارات مهدی شمس این متهم نقش اساسی در تعیین محل و میزان ذخیره‌سازی محصولات نفتی داشته است و در این راستا حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون دلار توانسته است پول کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انجام اقدامات بزهکارانه در جهت نشان دادن کسری در محموله‌های نفتی، این متهم اقدام به اضافه کردن آب به میعانات نفتی می‌کرده است همچنین این متهم یک نفتکش را خریداری کرده که با نام نخست وزیر دومینیکا در حال حاضر و تحت پرچم این کشور در حال فعالیت است.

مدیر حقوقی شرکت ملی نفت افزود: اقدامات این متهم در بردن اموال شرکت ملی نفت از طریق کلاهبرداری به روش تأسیس شرکت‌های کاغذی، همکاری و فعالیت با بابک زنجانی و اقدام به جعل و استفاده از سند مجعول در سربرگ شرکت HK، اخذ پورسانت‌های کلان و نیز تحصیل مال نامشروع محرز بوده است و درخواست رسیدگی و مجازات متهم را دارم.

وی افزود: همچنین پرداخت اصل کلیه محصولات، پرداخت کلیه پورسانت‌ها و خسارات وارده از هر حیث و ضبط کلیه اموال این متهم را دارم.
نماینده حقوقی شرکت نفت افزود: با توجه به اینکه شکایت جعل و استفاده از سند مجعول این متهم هنوز تعیین تکلیف نگردیده لذا درخواست دریافت ضرر و زیان ناشی از وقوع جرم را تا پایان دادرسی خواستارم.
قاضی صلواتی در پایان جلسه امروز، زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه اعلام کرد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران ۲۸ دی سال ۹۵ با اشاره به دستگیری یکی از متهمان مرتبط با پرونده بابک زنجانی، در مورد اهمیت این دستگیری، گفت: متهم دستگیر شده جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف. آی. آی. بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شود.

Share